Ja, Danmark lager biler. Zenvo har holdt på siden 2007, og har nå på gang en ganske så vill superbil kalt TSR-GT. Den rakk å bli utsolgt før den er lansert, men det er et stort MEN.
En av verdens aller mest eksklusive bilmerker i verden er utvilsomt Zenvo, dette danske merket som holder hus sør på Sjælland. Ja, de får til og med svenske Koenigsegg til å framstå som en masseprodusent.
For produksjonskapasiteten til Zenvo lyder på fem biler i året. Ja, fem! Og grunnen er ikke bare at de er ganske få som hever lønnen sin der, men også på grunn av at disse folkene er usedvanlig pirkete.
-->
Da de for eksempel kom med en oppdatering for bilen TSR-S lansert i 2018 var felgene et godt eksempel på den danske galskapen.
Karbonfelgene, fire stykker for en bil, tok to teknikere en måned å lage. Det er altså en uke per felg, og da gikk det altså med to ansatte til jobben. Da skjønner vi at det går relativt tregt å lage en hel bil.
Siden har de også annonsert en ny TSR-modell med enda flere krefter, nemlig TSR-GT. Den har de ikke sagt så mye om, men det har ikke stoppet kundene. Alle bilene ble faktisk solgt før bilen ble vist fram, men det er faktisk ikke så veldig rart.
Zenvo skal kun lage tre eksemplarer av denne, og deretter er modellen pensjonert. Igjen, dansk galskap på sitt ypperste!
Det er også dansk ingeniørkunst på sitt ypperste, for nå åpner de opp for hva denne skal by på.
GT-utgaven er både designet og konstruert for å oppnå en høyere topphastighet på grunn av enda bedre aerodynamikk, og har også fått en oppdatering når det kommer til motoren.
TSR-GT kan blant annet skilte med en ny bakvinge som sørger for økt marktrykk, noe som også er viktig for stabiliteten i en hyperbil som når uante hastigheter. Vi kommer snart til den.
Motoren, en 5.8-liters V8, har fått en ny egenutviklet TS Power Pack som øker kreftene fra 1.177 hestekrefter som S-versjonen har og opp til 1.360 hk for GT-utgaven. De har også flikket på girkassen, og resultatet er en toppfart ut av en annen verden.
Danskene opplyser nemlig at denne skal klare å kjøre i 424 km/t, og det er opp fra den langt mer folkelige toppfarten på 325 km/t som TSR-S klarer.
På innsiden har designerne blant annet erstattet Alcantara med skinn på dashbordet, i setene og på rattet, og TSR-GT blir også utstyrt med støyreduserende gulvmatter på karbonfibergulvet. Ja, sikkert kult å høre V8-lyden, men i lengden blir det nok litt slitsomt.
Det gjør danskene altså noe med når de skal bygge den nye Zenvo TSR-GT, og slik ser den nye hyperbilene fra landet som er kjent for sine dyktige designere ut.
‒ En ny æra for Zenvo er på vei, men før den tid har vi laget vår tolkning av en GT-variant på TS-plattformen, sier den kommersielle sjefen, Jens Sverdrup. Og ja, han er norsk!
‒ Vi skal kun lage tre modeller, som alle er tildelt globale samlere, omtrent som Tim Burtons TSR-S, som han tok imot tidligere i år, sier Fredrikstad-mannen.
Samleren Sverdrup henviser til er ikke filmskaperen Tim Burton, selv om en slik bil hadde passet perfekt til han også. Regiøren er kjent for sin galskap gjennom filmer som «Edward Saksehånd» og «Beetlejuice», og den godeste Burton jobber nå med en oppfølger til sistnevnte som sikkert mange venter spent på.
Den Burton som fikk levert sin TSR-S er en YouTube-favoritt som viser fram nye hyperbiler og har millioner av følgere, og her mottar han sin Zenvo TSR-R.
I likhet med filmskaper-Burton jobber også Zenvo med en oppfølger, og dette blir en hybrid med en V12-motor og skal vises fram til neste år. Men først skal de altså runde av dagens modellserie.
‒ Den endelige utgaven fra TS Zenvo-plattformen – TSR-GT – garanterer en drastisk stilendring, men er i tråd med den tradisjonelle Zenvo-estetikken, sier Sverdrup.
‒ Dette er et passende tillegg til TS-plattformen, som har spredt seg over fire modeller. Opprinnelig etablert i 2016, har TS-plattformen skapt TSR, TS1 GT og den berømte TSR-S-hyperbilen kun for racing. Den siste – og muligens siste – modellen fra denne suksessrike serien er en TSR-GT i begrenset opplag ‒ en høyhastighetsversjon av TSR-S.
Zenvo satser for tiden tungt, og har ansatt flere toppfolk som skal ta merket til nye høyder. Sverdrup er et godt eksempel på drivet Zenvo har for tiden, for han kom fra Czinger så sent som i fjor. Han har også hatt kommersielle stillinger i superbilmerker som Koenigsegg og Rimac.
De to sistnevnte er kjente merker for de fleste, mens Czinger er et amerikansk bilmerke som har på gang en hybrid superbil med 1.350 hestekrefter.
Det monsteret kan du lese mer om via den øverste lenken rett under det siste bildet av danskenes nye superbil, nemlig en Zenvo TSR-GT:
Les også: