CX-5 blir enda mer stilfull

Mazda gir nå sin topp-SUV en stor oppdatering, både innvendig, utvendig og under skallet.


Det er nå ni år siden Mazda startet produksjonen av sin største SUV, som langt fra kan betegnes som stor. CX-5 befinner seg nemlig godt inne i det populære C-segmentet, og er under 4,6 meter lang.

I 2016 kunne Mazda vise fram en 2. generasjon av CX-5, og nå kommer det altså en skikkelig oppgradering for bilene som er forventet til landet i januar.

-->
Her har nemlig Mazda oppdatert «alt» minus drivverket, altså både utvendig, innvendig, teknologi og førerassistenter.

Utvendig har fronten fått en mer 3D og kantete utforming av grill og vingen, samt at støtfangerne er redesignet. Den har også fått nye LED-signaturer, og Mazda kjører også på med nye farger.

Det kommer også tre nye utgaver kalt Newground, Homura samt den vanlige topputgaven kalt Signature, og det er virkelig tre forskjellige biler.

Newground er den røffe og litt mer terrengaktige, og kommer blant annet med dekorativ understellsbeskyttelse på front- og bakfanger og på dørlistene.

Den kommer også med svarte speilhus og limegrønn dekor i grillen, og innvendig er det blant annet seter i en kombinasjon av semsket skinn og tekstil. Her har Mazda kjørt på med limegrønne sømmer og luftedyser, noe som skal gi assosiasjoner til aktivitet.

Homura er den sportslige versjonen, og denne skiller seg ut ved at krommen i grillen og signaturvingen er byttet ut med blank svart, og nedre del av støtfangere, hjulbuer og sidespeil er lakkert i en blank svart finish.

Innvendig er Homura utstyrt med svart interiør i kunstskinn med utstrakt bruk av røde sømmer på seter, ratt, girspak og dørpaneler.

Signature blir for første gang også tilgjengelig i hellakkert utgave, noe som ifølge Mazda forsterker Kodo-designets allerede dynamiske former og gir et enda mer eksklusivt utseende.

Denne utgaven kan også for første gang fås med soltak, og kjennetegnes også av svart innertak, dashboard-paneler i japansk treverk, LED interiørbelysning og seter som er trukket i brunt nappaskinn.

2022-utgaven har tatt i bruk Skyactiv-Vehicle Architecture, noe som gjør at den får et løft både når det kommer til karosseri, oppheng, støtdemping og seter, og en annen positiv effekt er at veistøyen blir ytterligere redusert.

Videre har CX-5 fått Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som åpner for flere kjøremoduser. Nå finnes det også en Off-road-modus, noe som bør gi enda bedre feste på glatte norske vinterveier.

På utstyrssiden er det nå mulig å få CX-5 med induksjonslader, og bakerst er lasterommet oppgradert med et todelt, reversibelt lastebrett som ligger i flukt med lasteterskelen.

De bilene med Bose-anlegg har også en nydesignet subwoofer som tar mindre plass, mens Newground-utgaven kommer med vanntett lasteromsinnlegg for oppbevaring.

Av førerassistenter byr kommende CX-5 på Mazdas Cruise & Traffic Support (CTS), et system som hjelper til med å kontrollere akselerasjon, brems og styring i hastigheter under 60 km/t.

Mazda har også oppdatert det adaptive fjernlyssystemet (ALH), noe som skal gi enda mer finmasket lysfiltrering.

CX-5 vil komme i en ny innstegs-versjon kalt Sky, i tillegg til Tech, Cosmo og topputgaven Signature som inkluderer «alt».

‒ Vi åpner nå for langt flere valgmuligheter enn tidligere, og gir dermed våre kunder muligheten til å individualisere sin CX-5 i større grad enn før, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.

‒ Den oppgraderte CX-5 blir tilgjengelig i 32 ulike motor- og utstyrskonfigurasjoner mot 11 ulike varianter tidligere.

Drivverket blir det samme som tidligere, noe som betyr Mazdas 2.0 Skyactiv G bensinmotor (FWD og AWD), 2.5 Skyactiv G (AWD) og 2.2 Skyactiv D (FWD og AWD). Alle CX-5-utgavene som kommer til Norge har automatgir.

Selv om mye nå handler om elbiler har nok Mazda Norge sine forventinger til den oppgraderte CX-5 også, for siden 2012 har de faktisk solgt mer enn 20.000 slike biler.

Her er den som skal ta over, og CX-5 som kommer til neste år er faktisk ganske så ny.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter