Elbuss oppnådde 543 km rekkevidde

Det elektriske busser mister av rekkevidde på grunn av aerodynamikk og tyngde, kan de ta igjen på det elektriske drivverket. Det viser en ny test.


Skal de lokale utslippene i transportsektoren ned mot null må alle typer kjøretøy over på løsninger som ikke gir skadelig utslipp, og elektriske busser har for lengst brøytet seg vei inn i de store byene.

Men er rekkevidden for elbiler en potensiell utfordring, er de iallfall det for bussene. Disse skal helst rulle gjennom hele dagen, de har langt dårligere aerodynamikk og de er ganske så mye tyngre enn vanlige elbiler.

Og det er også litt verre å gå tom for strøm om du har 30 passasjerer om bord enn om det kun er deg selv i bilen, spesielt på landeveien.

Men som elbilene dukker det stadig opp nye løsninger som gjør elbussene enda bedre egnet til den daglige driften, noe en ny test viser.

Det italienske merket Iveco satser tungt på nyttekjøretøy, og var blant de aller første som også kastet seg over elektriske drivverk. De kunne nemlig vise fram sin første Daily-modell med el-drivverk helt tilbake i 1986, og siden har de utvidet satstingen også til busser.

En slik er Iveco Bus E-Way, en elbuss som allerede i 2019 oppnådde 527 kilometer i en rekkevidde-test.

Nå har et tysk selskap kalt Verkerhrsbetriebe Bachstein gjennomført en ny test under reelle kjøreforhold, som også er sertifisert av TÜV Nord. Denne viste at bussen har fått enda mer rekkevidde

Bus E-Way kommer i lengder på 9,5 meter, 12 meter og 18 meter, og det var den mellomste versjonen som ble testet i juli.

Bussen er utstyrt med en svær batteripakke på 335 kWh, og siden rekkevidden faktisk er på godt over 500 kilometer foregikk testen over to dager.

Da de ga seg hadde bussen tilbakelagt 543 kilometer, og det sto 3 prosent igjen på batteriet. Så den kunne altså ha rullet noen kilometer til.

‒ Vi har tidligere gjennomført en test på vår egen testbane, og oppnådde 527 kilometer på en enkelt lading, sier Stéphane Espinasse, leder for Iveco Bus.

‒ Vi er godt fornøyde med den nye rekorden som denne gang er utført en kunde under reelle kjøreforhold. Det viser hvilke egenskaper Iveco Bus E-Way har for å nå enda lenger.

Testføreren selv var overrasket over hvor langt Bus E-Way faktisk rullet.

‒ Jeg trodde det nesten ikke, men er nå stolt av å ha gjennomført dette på by- og forstadsruter i Braunschweig-regionen i form av skolekjøring, sier Malte Seek.

Også sjefen i selskapet Verkerhrsbetriebe Bachstein er positivt overrasket.

‒ For meg viser denne rekorden at elektrisk mobilitet har en god framtid, sier Jan Behrendt.

Blant de rene elbilene er det foreløpig Mercedes EQS som leder an kappløpet rundt rekkevidden, og denne kommer også i versjon som har en oppgitt rekkevidde på solide 780 kilometer.

Lucid Air kommer også i en imponerende rekkevidde-versjon, og da det amerikanske magasinet Motor Trend var med på en realistisk test av denne i sommer oppnådde en av Lucid Air-bilene hele 832 kilometer.

Og klarer en elektrisk buss 550 kilometer, så er det all grunn til å tro at det vil komme elbiler som oppnår et firesifret antall kilometer rekkevidde i ganske nær framtid.

Det ser nok mange fram til.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter