- Annonse -
HjemElbilerElbuss oppnådde 543 km rekkevidde

Elbuss oppnådde 543 km rekkevidde

Det elektriske busser mister av rekkevidde på grunn av aerodynamikk og tyngde, kan de ta igjen på det elektriske drivverket. Det viser en ny test.

Skal de lokale utslippene i transportsektoren ned mot null må alle typer kjøretøy over på løsninger som ikke gir skadelig utslipp, og elektriske busser har for lengst brøytet seg vei inn i de store byene.

- Annonse -

Men er rekkevidden for elbiler en potensiell utfordring, er de iallfall det for bussene. Disse skal helst rulle gjennom hele dagen, de har langt dårligere aerodynamikk og de er ganske så mye tyngre enn vanlige elbiler.

Og det er også litt verre å gå tom for strøm om du har 30 passasjerer om bord enn om det kun er deg selv i bilen, spesielt på landeveien.

Men som elbilene dukker det stadig opp nye løsninger som gjør elbussene enda bedre egnet til den daglige driften, noe en ny test viser.

Det italienske merket Iveco satser tungt på nyttekjøretøy, og var blant de aller første som også kastet seg over elektriske drivverk. De kunne nemlig vise fram sin første Daily-modell med el-drivverk helt tilbake i 1986, og siden har de utvidet satstingen også til busser.

- Annonse -

En slik er Iveco Bus E-Way, en elbuss som allerede i 2019 oppnådde 527 kilometer i en rekkevidde-test.

Nå har et tysk selskap kalt Verkerhrsbetriebe Bachstein gjennomført en ny test under reelle kjøreforhold, som også er sertifisert av TÜV Nord. Denne viste at bussen har fått enda mer rekkevidde

Bus E-Way kommer i lengder på 9,5 meter, 12 meter og 18 meter, og det var den mellomste versjonen som ble testet i juli.

Bussen er utstyrt med en svær batteripakke på 335 kWh, og siden rekkevidden faktisk er på godt over 500 kilometer foregikk testen over to dager.

- Annonse -

Da de ga seg hadde bussen tilbakelagt 543 kilometer, og det sto 3 prosent igjen på batteriet. Så den kunne altså ha rullet noen kilometer til.

‒ Vi har tidligere gjennomført en test på vår egen testbane, og oppnådde 527 kilometer på en enkelt lading, sier Stéphane Espinasse, leder for Iveco Bus.

‒ Vi er godt fornøyde med den nye rekorden som denne gang er utført en kunde under reelle kjøreforhold. Det viser hvilke egenskaper Iveco Bus E-Way har for å nå enda lenger.

Testføreren selv var overrasket over hvor langt Bus E-Way faktisk rullet.

‒ Jeg trodde det nesten ikke, men er nå stolt av å ha gjennomført dette på by- og forstadsruter i Braunschweig-regionen i form av skolekjøring, sier Malte Seek.

Også sjefen i selskapet Verkerhrsbetriebe Bachstein er positivt overrasket.

‒ For meg viser denne rekorden at elektrisk mobilitet har en god framtid, sier Jan Behrendt.

Blant de rene elbilene er det foreløpig Mercedes EQS som leder an kappløpet rundt rekkevidden, og denne kommer også i versjon som har en oppgitt rekkevidde på solide 780 kilometer.

Lucid Air kommer også i en imponerende rekkevidde-versjon, og da det amerikanske magasinet Motor Trend var med på en realistisk test av denne i sommer oppnådde en av Lucid Air-bilene hele 832 kilometer.

Og klarer en elektrisk buss 550 kilometer, så er det all grunn til å tro at det vil komme elbiler som oppnår et firesifret antall kilometer rekkevidde i ganske nær framtid.

Det ser nok mange fram til.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...
Dette er verdens raskeste elbil, for en Porsche Taycan Turbo S slettet nemlig runderekorden til en Tesla Model S Plaid rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video. For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn...
Det var oppsiktsvekkende få elbilister som trenge veihjelp etter å ha kjørt bilen tom for strøm denne sommeren. (Fotos: NAF)

Få elbiler går tom for strøm

Faktisk var det flere biler som hadde tom tank enn det var strømtomme elbiler som måtte berges i sommer. Også...
MG4 kan fort bli en like stor suksess som MG ZS har blitt her i Norge. (Fotos: MG)

Pris og rekkevidde klar for MG4

Britiske MG har på gang en potensiell norsk storselger, nemlig den linjelekre og kompakte MG4 Electric. Hvilke forventninger MG hadde...
Maxus eT90 blir den aller første helelektriske pickupen tilgjengelig i Europa, og de første eksemplarene er forhåpentligvis på plass i Norge allerede i år. (Fotos: RSA)

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til...
Både Semi Truck og Cybertruck nærmer seg nå produksjonen, noe helt sikkert mange ser fram til. (Fotos: Tesla)

To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år. Tesla-sjef Elon Musk...
Rodin Fzero skal være raskere enn en formel 1-bil rundt en bane. (Fotos: Rodin Cars)

Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane. Over i vakre New Zealand finner vi noen...
Dette er en splitter ny 1965-modell. (Fotos: Bizzarrini)

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel...
Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her