Denne Cadillac Celestiq er riktignok bare en showbil, men gir et blikk på retningen når Cadillac nå skal satse på elbiler. Og designet har finske aner.
De som følger godt med vet at Cadillac allerede har tatt det elektriske steget, og bilen som sørget for det heter Lyriq. Den skal etter planen være på plass allerede i høst, og da er altså ærverdige Cadillac formelt i gang med sin elektriske historie.
Men dette er bare starten, for eierne General Motors (GM) har på gang en ny plattform skal legge grunnlaget kalt Ultium.
-->
Lyriq er basert på denne, og det er også en helt ny elbil som Cadillac nå viser fram ‒ Celestiq.
Dette er foreløpig en utstillingsbil, men viser retningen et av de mest ikoniske merkene i historien skal ta når de nå skal ta det elektriske steget.
‒ Celestiq er det reneste uttrykket til Cadillac, sier Magalie Debellis hos designavdelingen til Cadillac.
‒ Den gir liv til de mest integrerte uttrykkene for design og innovasjon i merkets historie, og smelter sammen i en definerende uttalelse om at dette er et ekte Cadillac-flaggskip.
Slik ser den helelektriske showbilen ut:
Det amerikanske merket har tatt et velkjent grep når de har designet Celestiq, nemlig sett både bakover og forover. Blant de gamle sedanene de har sett på er V16-drevne kjøretøy fra førkrigstiden og den håndbygde Eldorado Brougham fra 1957.
‒ Disse kjøretøyene representerte toppen av luksus i sine respektive epoker, og bidro til å gjøre Cadillac til standard for bilverden. Celestiq, også en sedan, bygger på denne stamtavlen og fanger den ånden de ga uttrykk for, sier sjefingeniør Tony Roma.
En annen viktig brikke i GM-historien er faktisk litt finsk.
Arkitekten Eero Saarinen, sønn av Eliel Saarinen som står bak både Finlands nasjonalmuseum og sentralstasjonen i Helsinki, tegnet nemlig General Motors Technical Center i Michigan, et offisielt nasjonalt landemerke i USA.
Cadillac sier at de blant annet var inspirert av hans design da de tegnet Celestiq, så her møtes fortiden og framtiden.
‒ Vi har kombinert skjønnheten i funksjon med skjønnheten i form, sier Laetitia Lopez, en kreativ designer.
‒ Vi måtte revurdere alle aspekter for å treffe kunden, alle sansene, og skape en forbindelse med bilen gjennom de fineste materialer, eksepsjonelle detaljer og avansert teknologi.
De sier ikke så mye om hva det faktisk betyr, men de kan iallfall skryte av en voldsom skjerm på innsiden av elbilen. Det er nemlig en 55-tommers LED-skjerm, og sammen med ting som Smart Glass Roof, en variabel girkasse og Ultra Cruise bør denne skyve elbilene enda et hakk framover.
Smart Glass Roof har en teknologi som er kalt Suspended Particle Device, noe som åpner for fire soner med variabel belysning som åpner for personlige komfortsoner. I tillegg til den enorme 55-tommers LED-skjermen er det også passasjerskjerm med elektroniske digitale persienner, slik at det bør være mulig å nyte en film eller serie i mørke omgivelser blokkert fra føreren.
Så ja, dette er tidenes mest avanserte Cadillac, og de nøyer seg ikke bare med det.
For den finske ånden skal også skinne enda mer når GM tar fatt på en ny æra, og konsernet skal oppgradere GM-landemerket som Saarinen står bak med en investering på 81 millioner dollar, rundt 800 millioner kroner.
Grunnen er at de skal produsere elbiler der, og den aller første serieproduserte bilen siden åpningen i 1956 blir Celestiq ‒ som nå altså vises i utstillingsversjon.
Cadillac sier at de vil komme med mer info rundt Celestiq senere i år, og i mellomtiden kan vi jo sjekke ut noen bilder av den nye elbilen.
Les også: