Bygger DB4 GT Zagato med hammer!

Aston Martin er i gang med byggingen av den første klassikeren i en ny serie, og de hamrer bokstavelig talt løs på karosseriet.


Aston Martin er i gang med et prosjekt som de aller fleste rundt
i verden gleder seg til å se resultatet av.

Dette er nemlig en ny serie kalt «DBZ Centenary Collection»,
noe som skal resulterer i to vidt forskjellige biler ‒ en basert på den svært sjeldne
klassikeren DB4 GT Zagato og en basert på superbilen DBS Superleggera.

Dette stuntet er inspirert av suksessen de hadde i 2017, hvor
de satte sammen 25 nye DB4 GT Continuation som ble svært så ettertraktet.

Igjen handler det altså om DB4 GT, men denne gangen den
svært så sjeldne versjonen DB4 GT Zagato.

Aston Martin har samarbeidet med det italienske
tuningselskapet Zagato i 60 år, og hyller nå partnerskapet med å gjenskape spesialmodellen
fra 1963 som kun ble laget i 25 eksemplarer.

Britenes Heritage-divisjon tar jobben svært alvorlig, og kombinerer
godt, gammeldags håndverk med moderne teknikker når de setter sammen de 19 DB4-bilene.

Det innebærer blant annet å hamre løs på de 1,2 mm tykke
aluminiumsplatene som skal bli karosseriet ‒ akkurat slik de gjorde for 60 år
siden.

Her kan du se noe av det utstyret de faktisk bruker for å forme bilen.

DB4 GT Zagato ble skapt for å ta opp konkurransen med
mektige Ferrari på 1960-tallet, og Zagato gikk for kortversjonen av DB4. Modellen
er ansett som en av de vakreste som noensinne er laget.

Dette var altså en sportsbil, og det blir også de nye kopiene.

Aston Martin er nemlig ikke snauere enn at de putter en rekkesekser
med to tennplugger per sylinder under panseret, og opp mot 400 hestekrefter sendes
til bakhjulene.

Denne motoren får selskap av en 4-trinns manuell girkasse,
og Aston har vært frekke nok til også å sette inn differensialbrems (LSD) på
disse.

Bilen kommer altså ikke bare til å se vakker ut, den kommer
til å funke bra rundt en racerbane også.

Men garantert ikke like godt som den andre bilen som hører
hjemme i «DBZ Centenary Collection».

Produsenten lager altså to forskjellige modeller, og disse blir
solgt i par. Du får altså en gammel klassiker og en ny klassiker om du punger
opp med 70-80 millioner kroner som pakken koster.

DBS GT Zagato er altså basert på den DBS Superleggera, som
er et vakkert udyr.

Originalt har denne en motor 5,2-liters V12 med twinturbo, 725
hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1800-5000 r/min.

Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160
km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t.

Vi vet ikke så mye om Zagato-versjonen av denne, foruten at
den kommer til å ha svært forføriske linjer.

Sjekk selv denne illustrasjonen:

Leveringene av DB4 GT Zagato skal etter planen starte i 4.
kvartal i år, mens DBS GT Zagato skal være klar til levering i 4. kvartal 2020.

Men den klassiske byggeavdelingen til Aston Martin har om
mulig noe enda mer spennende på gang.

For jaggu strekker ikke ambisjonene seg også til den kanskje
aller mest legendariske av alle Aston-bilene, nemlig DB5 som selveste James
Bond kjørte.

De har nemlig satt i gang med arbeidet rundt bilene som enkelt
og greit er kalt Aston Martin DB5 Goldfinger Edition, og planen er at disse skal
komme på markedet i 2020.

Det blir stort!

Men første handler det altså om DB4 GT Zagato, og her er
flere bilder fra byggeprosessen samt en illustrasjon som viser hvordan de to
bilene skal bli:

Les mer om:

Nyheter Superbilene