Det er nesten umulig å ikke bli glad i disse ultrakompakte
bilene, ja, selv Citroën 2CV hadde sin sjarm. Twingo er intet unntak, og modellen som ble introdusert tilbake
i 1992 har spredd smil og glede over hele Europa.
enda mer aktuell. Og det er ikke overraskende at Renault har gjort nettopp det
de har gjort med Twingo. For det franske merket har elektriske kjøretøy stort sett i
alle kategorier, fra den ultralille Twizy, via Zoe og til varebilen Master Z.E.,
og totalt byr de på seks helelektriske kjøretøy (en kun solgt i Sør-Korea og en
kun i Kina). Dette antallet øker nå til sju med Twingo Z.E. Den er satt sammen på en plattform for elbiler, og bør
dermed kunne dra fordeler av ekspertisen Renault har opparbeidet seg gjennom 10
år.
på Twingo Z.E., men en pakke på 22 kWh utviklet samme med LG Chem. Dette gir bilen en rekkevidde på 250 kilometer, og blir den brukt
inne i byen bør det være mulig å ta prinsessen på vift hele uka før ladekabelen
må plugges inn. Også Twingo Z.E. har Renaults selvutviklede ladeløsning kalt
Caméléon, noe som betyr at det kan lades med en hastighet opp mot 22 kW. Løsningen
har en teknologi som gjør at ladingen utnytter all tilgjengelig kraft, og skal
i teorien utnytte ladekapasiteten helt optimalt. Med toppfart lader den rundt 80 kilometers rekkevidde på en
halv time. Twingo er altså ikke en stor bil, men Renault har heldigvis
klart å beholde bagasjerommet like stort i Z.E.-versjonen, som dermed kan by på
240 liter. Den kommer også med mye teknologi, og kan i likhet med Zoe
overvåkes via app, har en liten berøringsskjerm på 7 tommer i midtkonsollen, og
er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto.
motorveien, så disse småbilene har kommet et stykke siden 2CV regjerte byene.
Vel, iallfall siden de rullet rundt i byene. Her er flere bilder av Twingo Z.E. Les også: