BYD er nå et fullstendig elektrifisert merke etter at de har faset ut de rene bensin- og dieselbilene, og kjører på i et voldsomt tempo.
De er nå på plass her i Norge med hele seks elbilmodeller, Tang, Dolphin, Han, Atto 3, Seal og Seal-U, og melder nå at de som den første bilprodusenten i verden har passert 9 millioner elektrifiserte biler.
Den enorme veksten har også ført til en eksplosjon av ansatte, og det er nå over 900.000 ansatte i BYD, og av disse er rundt 100.000 ingeniører.
Det gir også utslag på antall patentsøknader, for dette er ganske vilt. BYD sier at de i snitt leverer 30 slike per dag, og totalt rundet de 30.000 godkjente patenter i juli.
Her i Europa sliter elbilene i motbakke, men BYD er faktisk et av unntakene.
Ifølge analysebyrået Jato Dynamics opplevde en rekke produsenter et voldsomt fall i august målt mot samme måned i fjor, hvor Renault-gruppen ledet an med -64 prosent og kinesiske SAIC med -65 prosent, og store navn som Volkswagen falt med -46 prosent, Hyundai-Kia med -51 prosent, Stellantis med -52 prosent og Tesla med -44 prosent.
Her toppet Volkswagen august-registreringene med 82.057 biler, etterfulgt av Toyota med 55.514 og Skoda med 49.460.
For modellene toppet billige Dacia Sandero med 15.653 registreringer, og her fulgte Tesla Model Y med 13.410 og Toyota Yaris Cross med 13.201. Volvos nye EX30 kom seg inn på 24. plass på august-listen med 6.698, og knappe tusen av disse ble registrert i Norge.
BYD har heller ingen modeller inne på Opplysningsrådet for veitrafikkens 20 mest registrerte biler ut august, men er etter årets åtte første måneder den 14. mest registrerte merket her hjemme med 1.374 nyregistreringer. Den mest populære i 2024 er BYD Tang, men både Seal AWD, Seal-U og Dolphin er nå hakket mer populær.
- Norske biler blir stadig eldre
- BYD Dolphin – en bil som gir deg god valuta for pengene
- 65 år siden bilsikkerheten fikk seg et løft