BYD med en voldsom salgsøkning

Fremadstormende BYD avsluttet fjoråret med et skikkelig smell, og leverte ut nesten én million biler bare i desember.


Det er voldsomt mange bilprodusenter i Kina, og de aller fleste kommer vi aldri til å bli kjent med her i Norge.

Men noen har også internasjonale ambisjoner, og i disse elbiltider betyr det at Norge står med uthevet skrift i framtidsplanene.

-->
Flere har allerede funnet veien til det europeiske episenteret for elbiler, deriblant Xpeng, Nio og Hongqi.

Og vi må ikke glemme BYD.

Dette er et av de fire store statlige merkene i Kina, sammen med SAIC, Changang og Geely ‒ de som eier Volvo Cars og Polestar.

BYD har voldsomme ambisjoner nå som verden skal over til elbiler, og har allerede rullet ut den første som skal signalisere den internasjonale elbil-satstingen ‒ Tang.

Dette er en ganske stor SUV som ankom Norge og dermed også Europa i fjor sommer, og den aller første bilen ble levert ut i august.

Siden har importør RSA levert ut i overkant av 1.000 Tang-biler, noe som de er veldig godt fornøyd med. Globalt ble det solgt drøyt 54.000 Tang i 2021.

Og andre elbil-satsende merker bør se opp for BYD, for de har begynt å få et skikkelig momentum nå.

Bare i desember solgte BYD 97.990 personbiler, og totalt for 2021 endte de opp med 730.000 biler. Til sammenligning leverte Tesla ut 936.000 biler i fjor, og de har som kjent hatt en internasjonal satsing i mange år nå.

BYD har altså akkurat startet på sin, og økningen fra 2020 til 2021 bør love godt ‒ den var på 75,4 prosent.

Men det er ingenting i forhold til økning av elektrifiserte kjøretøy, for her spratt salget opp med vanvittige 231 prosent. Av de 593.000 elektrifiserte bilene de solgte var 320.810 helelektriske.

Alt dette er selvsagt nye salgsrekorder for merket, som nå har opplevd en økning 10 måneder på rad.

Mye av suksessen kan spores til sedanen BYD Han. Denne er kun å finne å Kina, og der avsluttet den sportslige elbilen med et salg på 13.701 eksemplarer bare i desember.

Denne modellen skal også over til Europa og dermed Norge, men enn så lenge har RSA ikke sagt noe om når den eventuelt dukker opp.

Men også denne må pent stille seg i skyggen når BYD får fart på de nye elbilene de har planlagt. De har nemlig klar en ny plattform for neste generasjon elbiler, og her snakker de om rekkevidder som også passerer drømmegrensen på 1.000 kilometer med rekkevidde.

I tillegg til personbiler produserer også busser og lastebiler, og har godt over et dusin biler til salgs i Kina.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter