Se på denne da! (Fotos: Lotus)

Buttons Evija hyller hans F1-vinnende bil

Jenson Button og Lotus Evija bør være en ganske perfekt match. Spesielt når hyperbilen også hyller den som briten ble verdensmester i Formel 1 med.


Tilbake i 2009 fikk Mercedes for alvor smaken på Formel 1, for da opplevde de for andre året på rad at en bil med deres motor ble verdensmester. Det skjedde først med McLaren og med Lewis Hamilton bak rattet i 2008, før Brawn med Mercedes-motor klarte å ta den siste tittelen før Mercedes’ eget lag og Red Bull startet sine herjinger.

Brawn tok altså en overraskende tittel i 2009, og siden har F1-pokalen enten havnet hos Red Bull eller Mercedes ‒ seks VM-titler til Red Bull og sju til Mercedes.

Alt tyder på at det vil stå 7-7 i den interne kampen etter årets sesong, for så langt har den regjerende mesteren Max Verstappen vært totalt dominerende og vunnet 10 av de 12 rundene som er kjørt. Og ja, de to andre er vunnet av Red Bulls 2. fører, Sergio Perez.

For laget til Ross Brawn gikk det ikke like bra. Laget slet økonomisk, og forsvant like raskt som det kom. De kjørte nemlig kun 2009-sesongen, og i 2010 hadde Mercedes overtatt kontrollen. Så arven til Brawn finner vi altså i dagens Mercedes-lag.

Brawn-laget besto av Jenson Button og den tidligere Ferrari-føreren Rubens Barrichello, og starten var intet mindre enn sensasjonell. Britiske Button vant nemlig seks av de sju første rundene, og mesterskapet var tilnærmet avgjort. Brasilianske Barrichello fulgte opp med to seire, og Brawn tok også en dobbel.

Button ble verdensmester foran Sebastian Vettel hos Red Bull, og laget tok også konstruktørmesterskapet med energidrikklaget fra Østerrike på 2. plass. For å sitere enn viss Cæsar ‒ de kom, så og erobret. Veni, vidi, vici.

Verdensmesteren fra 2009 byttet over til McLaren før 2010-sesongen, og kom aldri nærmere en ny VM-tittel enn en 2. plass i 2011.

En annen som gjerne vil erobre er Lotus, som i dag er eid av Geely-gruppen som også styrer bilmerker som Volvo og Polestar. Det betyr at det lille britiske merket har digre økonomiske muskler bak seg, og målet er ikke uventet raske elektriske biler som verden knapt har sett maken til.

Slik som den nye Evija, en voldsom elbil med et batteri på 93 kWh, et drivverk med uvirkelige 2.039 hestekrefter og 0-300 km/t på 9,1 sekunder. For ja, 0-100 km/t blir jo litt kjedelig.

Med slike krefter blir det også litt begrenset med rekkevidde, og WLTP-tallet til Lotus Evija er oppgitt til 346 kilometer. Men noe må man jo ofre når man faktisk er historiens sterkeste serieproduserte gatebil. For ja, med over 2.000 hk er Evija nettopp det.

Det bør passe en britisk F1-verdensmester perfekt, og Button har da også kjent sin besøkelsestid. Og som alle andre Evija-biler som blir til, er Buttons helt unik. Og F1-fansen er i ekstase.

For hvem minner denne om:

Se på denne da! (Fotos: Lotus)

Button har nemlig gått for et fargevalg som hyller hans VM-vinnende Brawn-bil, og her er det en kombinasjon av Arctic White som hovedfarge og Verve Yellow og Carbon Black som aksenter.

Tallet 22 vises tydelig på sidespeilhuset, et nikk til bilen Button rattet, og dette er også replikert på den innvendige dørforingen.

Men det er mer.

Aluminiumslisten som går vertikalt gjennom setesenteret er laser-etset med dato og plassering for hver av Jensons 15 F1-seiere, og dette strekker seg over sesongene 2006-2012 ‒ inkluderer de seks seirene som tok han til seier i 2009-mesterskapet.

‒ Bilen ser sensasjonell ut ‒ og i et fargevalg som betyr så mye for meg, sier Button.

‒ Lotus-teamet har gjort en fantastisk jobb for å levere designforslaget vi har drømt om sammen – de har skapt en ekte head-turner.

En nakkevrider, altså, som passende nok ble avduket under arrangementet kalt The Quail i forbindelse med Monterey Car Week.

‒ Jeg er glad for å være sammen med Jenson i California når han viser sin Lotus Evija for første gang, sier Simon Lane, direktør, Lotus Advanced Performance.

‒ Det er et fantastisk øyeblikk for hele teamet, som har jobbet så hardt for å bringe Jensons visjon til live.

Videre er kabinen dominert av hvite og sorte skinnseter, med et ibenholt Alcantara tak og ratt. Det er også limegul kontrastsøm, og samme fargen finner veien til pedalene, den roterende midtkonsollen, start/stopp-knappen, modusbryter og lufteventiler.

Bremsekaliperne er i Verve Yellow, plassert i skinnende svarte lettmetallfelger med magnesium matt sorte høydepunkter.

Til slutt har Evija også en senterlåsende hjulmutter inspirert av motorsporten, og denne er i anodisert sølv.

Resultatet er som du kan se under ganske spektakulært, og en svært passende hyllest til bilen som tok Button til en overraskende seier i Formel 1 tilbake i 2009.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie