Bugattis påskeegg

Er grillen til Bugatti formet etter en hestesko eller et egg?


Et påskeegg kan bety to ting. Enten et slikt egg som er full
av godterier, eller en skjult hemmelighet du må lete etter ‒ for eksempel gjemt
bort i et spill.

Bugatti inneholder faktisk et slikt «hemmelig» påskeegg ‒
som på toppen av det hele også kan minne om et egg.

Her er historien hvordan Bugatti fikk sin spesielle grill.

Ettore Bugatti var en veldig hestegal fyr, men tok det mye lenger
enn å være en entusiast. Grunnleggeren var både hesteavler og samlet på hestevogner,
og designet på toppen av dette også seletøy. Jepp.

Han eide en rekke vakre hester, og noe av disse var til og
med regnet som datidens fremste avlshester.

Så det er ikke noe sjokkerende at Ettore pleide å ri på
hester rundt Molsheim hvor han bodde, og han designet til og med portene til
fabrikken store nok til at han kunne ri gjennom dem og direkte inn i hallen. Den
godeste Ettore tok det faktisk så langt at han utviklet porter med døråpnere
som kunne åpnes ved at hestene presset munnen mot dem, og dermed slapp han å
forlate hesteryggen.

Det er ingen tvil om at han elsket hester, både de med fire
bein og de under panseret på en bil.

Så da er vel grillen inspirert av en hestesko, da?

Nei, så enkelt er det ikke.

‒ Kunst, estetikk og utvalg av materialer, sammen med design
og ytelse var, og er fremdeles i dag, verdiene som driver enhver Bugatti-bil,
sier Achim Anscheidt, Bugattis design-direktør.

Pappa Carlo Bugatti var møbelsnekker, og de artistiske utrykkene smittet raskt over på barna. Ettores bror Rembrandt lagde dyr-skulpturer, og sto blant annet for radiatormaskoten som fant veien til Bugatti Type 41 Royale.

Her er den bilen:

Carlo hadde en forkjærlighet for flytende former, ellipser, kruseduller,
sirkler og andre avrundede former ‒ og for det ovale (kommer fra det latinske
ordet ovum, eggcelle som blir til egg).

Pappa Bugatti mente at det ovale var den perfekte
geometriske formen, og lagde ofte møbler med slike former. Ettore tok etter, og
oversatte noen av ideene til bilene han lagde.

Radiatorgrillen var en av dem.

Riktignok kunne kundene velge mellom to forskjellige griller de to første årene, en med vinkler og en oval. Men da Bugatti Type 13 kom i 1912 var det valget borte, og samtlige biler kom med ovale griller.

Her er Type 13:

Etter 1. verdenskrig gikk grillen gjennom et redesign, og
for første gang så den ut som et egg.

Dette gjaldt modeller som Type 22, Type 23, Type 28 og Type
30, men så kom den legendariske Type 35 med sine mange versjoner i 1924.

Da fikk grillen også sitt nåværende uttrykk, og den ovale formen forsvant for godt.

Ettore designet grillen med en flat bunn, og dermed kunne
den minne mer om en hestesko enn et egg.

Til å begynne med, på for eksempel Type 35A, var den smal, men
grillen vokste seg bredere i takt med at motoren ble større og trengte mer kjøling.

‒ Hesteskogrillen ble et fremtredende designelement, og et karakteristisk varemerke for Bugatti, sier Achim Anscheidt.

Bugattis mål var å aldri designe en bil i tradisjonelle former, og det sørger den spesielle grillen for den dag i dag. Det er bare å se på den så vet du at det er en Bugatti, noe du ikke klarer med så mange andre bilmerker.

Så neste gang noen holder fram et påskeegg kan du si; «vet
du, det er den formen som har skapt særuttrykket til Bugatti».

Det er et påskeegg, det.

Les mer om:

Nyheter