Brukte mindre salt på veiene

En god nyhet for både bilene og miljøet. Statens vegvesen brukte mindre salt på veiene under fjorårets vintersesong.


Det er flere grunner til å mislike saltet på veiene. Det gir utfordringer rent miljømessig og er en grobunn for rust både på viktig infrastruktur og ikke minst på bilene selv.

Men det er en gang slik at salt også er en nødvendig for sikkerheten på vinterveier, men Statens vegvesen jobber med å få ned bruken.

-->
De har blant annet endret oppgjørsformen, og entreprenørene får ikke lenger betalt per tonn sand og salt som strøs på veinettet. Nå får de godtgjørelse per minutt de har strødd sand eller salt.

– En endring av oppgjørsform til godtgjøring per minutt er et viktig tiltak for å kunne oppnå et mer optimalt saltforbruk, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

De har nå tatt en vareopptelling for vintersesongen 2020/2021, og denne viser at det totalt ble brukt 82.000 tonn salt på riksveiene. Det er en nedgang på 13.000 tonn fra foregående sesong, og saltbruken er dermed dempet med 14 prosent.

– Det samlede nasjonale bildet er en nedgang, og vi er fornøyde med en utvikling hvor saltbruken reduseres, sier Laksforsmo.

Norge er et langt land med store værmessige forskjeller, og det er da også store variasjoner når det kommer til saltbruk. For det er lokale værforhold som har størst betydning for hvor mye salt som brukes fra sesong til sesong i ulike områder.

Vegvesenet sier at en del av årsaken til at saltbruken faktisk har gått opp på 2000-tallet er at klimaet er endret. Det er flere overgangsperioder med temperatur rundt 0 grader.

– Når det veksler rundt null og vi har væromslag, bruker vi salt for å hindre tilfrysing av veier som er våte og for å hindre rimfrost. Det er fornuftig, men det øker bruken av salt, sier Laksforsmo, og legger til:

‒ Et annet moment er at det saltes på flere veistrekninger enn før. Det er økende mengde tungtransport og krav til bar vei på hovedveinettet med høy trafikk.

Fjorårets vinter var kaldere enn normalt, og den var også rekordlite snø i deler av fjellet. Desember var svært mild, mens januar og februar var kalde måneder, ifølge Meteorologisk institutt.

I noen områder økte saltbruken i forrige vintersesong, som øst og sør, mens andre områder har en nedgang, som vest, midt og nord.

Totalt er det altså en nedgang i saltbruken.

Også bruken av sand gikk ned forrige vinter. Den ble redusert fra 185.000 tonn vinteren 2019/2020 til 132.000 tonn forrige vinter.

Det var også en reduksjon i antall brøytekilometer fra 9,2 millioner kilometer vinteren 2019/2020 til 6,7 millioner kilometer forrige vinter.

Vegvesenet har altså endret oppgjørsform, noe de gjorde høsten 2018. I og med at en driftskontrakt vanligvis har en lengde på fem år, er det fortsatt noen aktive kontrakter som har mengdeoppgjør per tonn.

– I løpet av de neste årene vil de siste driftskontraktene være byttet ut. Effektiv bruk av ny teknologi til datafangst vil hjelpe driftsentreprenørene våre å ha et bevisst forhold til bruken av salt i vinterdriften, sier Bjørn Laksforsmo hos Statens vegvesen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter