Brems bort potensiell stor regning etter EU-kontroll

Du har muligens opplevd det under en EU-kontroll ‒ rust på bremseskive. Spesielt for moderne elbiler kan dette være et problem. Men det er mulig å forebygge.


Det snakkes ofte om nye folkesykdommer, og om vi går over til bilenes verden er en slik rust på bremseskivene. Dette er et problem for alle biler, og hovedgrunnen er salt på veien.

Men de aller mest moderne elbilene er enda mer utsatt. Disse har nemlig noe kalt for regenerering, hvor energien fra bremsingene blir tatt vare på og ført tilbake til batteriet. For å utnytte dette optimalt bremser moderne elbiler opp selv.

Men på norsk vinterføre kan dette føre til litt av en rust-effekt.

‒ Spesielt på elbiler som har kraftig regenerering og derfor bremser når man slipper gasspedalen, er ikke bremsene noe man bruker så ofte. Faktisk kan man klare de fleste hverdagsreisene med elbil nesten uten å bremse i det hele tatt, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Og det åpner for den nye folkesykdommen.

For lite bruk av bremsene, spesielt på vinteren med våte og saltede veier, kan altså føre til rust på bremseskivene ‒ og da spesielt bakbremsene. Det er et problem i EU-kontroll.

Regelen sier nemlig at det ikke skal være mer enn 25 prosent rust på anleggsflatene til bremseskivene, og det er ikke så veldig mye. Dermed flyr tusenlappene.

Men den gode nyheten er at fra 1. mai endres reglene noe, og prosentandelen for bakbremsene økes til 50 prosent. Men foran er det fortsatt 25 prosent også etter denne datoen, og grunnen til nettopp det kommer vi til.

‒ Det er gode nyheter for bileierne uavhengig av om du kjører elbil eller en bil med forbrenningsmotor, men vi i NAF vil likevel råde bileierne til å holde et ekstra øye med bilens bremser, sier Svendsen.

‒ Fortsatt er det slik at det gjelder krav til bremseeffekt. Det er altså ikke bare hvor mye rust det er på skivene som bestemmer om skiven skal skiftes eller ikke.

Så hvordan forebygger man?

Jo, man gjennomfører harde nedbremsinger med jevne mellomrom. Dette kan man selvsagt ikke gjøre midt i trafikken, så her gjelder det å finne seg en øde strekning hvor man kan foreta dette på en sikker måte.

Og nei, man ødelegger ikke bremsene på grunn av dette.

‒ Snarere tvert imot, slår Svendsen fast.

‒ Ved å jevnlig foreta denne typen av oppbremsinger sørger man for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen av kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet.

Det er dog noen ting å huske på.

‒ Ikke gjør dette på dager det er glatt ute eller der det er mye trafikk, understreker han.

‒ Det er for eksempel ikke lurt å gjøre dette om du har biler bak deg eller i andre situasjoner der man kan sette andre i fare. Et annet råd er å passe på at man ikke har løse gjenstander liggende i bilens kupe fordi disse kan komme flygende når man bråbremser.

NAF melder at alle typer biler er utsatt for folkesykdommen, så dette gjelder langt fra kun moderne elbiler.

‒ Det skyldes at bremse-trykket bak er mindre enn hva det er foran, forklarer rådgiveren.

‒ Grunnen til det er at man har den beste bremseeffekten på forhjulene fordi vekten beveger seg forover når man bremser. I tillegg har man systemer i bilene som sørger for at bremseeffekten bak er mindre enn foran. Grunnen er at man skal ha god stabilitet på bilen når man bremser. Men det fører også til at man i mindre grad bruker bakbremsene, og derfor blir det viktig å gjennomføre jevnlige oppbremsinger, er rådet fra Jan Harry Svendsen.

Og det kan altså spare deg for mange tusenlapper.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker