BMW’s imponerende el-SUV skal hete iX

BMW hever lista betraktelig med iX, en helelektrisk SUV tidligere kjent som iNext. Den er nå eksakt ett år unna.


Ok, du lurer sikkert aller mest på rekkevidden på den kommende helelektriske SUV-modellen til BMW, og denne er oppgitt til over 600 kilometer.

Men det er nesten som en parentes å regne, for dette er bilen som innleder den andre fasen av elbiler fra BMW og som dermed baner vei for rekke nyheter.

For dette handler altså om BMW elbil versjon 2.0.

For oss nordmenn er det ganske enkelt å huske da BMW viste fram sitt neste store steg i elbil-evolusjonen. Det var nemlig 17. mai 2018, noe som jo passet usedvanlig bra. Vision iNext som bilen het var nemlig litt av et flaggskip, og altså vist fram på flaggets store dag her hjemme.

Det har altså gått to og et halvt år siden BMW ga oss en sniktitt på hva som var i vente, og de er nå klare til å avsløre flere detaljer for den produksjonsklare versjonen av konseptet iNext.

Bilen skal selvsagt ikke hete verken Vision iNext eller iNext, men bilen som representerer det neste store skrittet for det tyske merket skal enkelt og greit hete iX.

Slik ser den ut:

Dette blir den aller første modellen som blir satt sammen på en ny plattform, som ifølge BMW har fokus på «nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus».

SUV-modellen er kun utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl, og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

De som kjenner BMW vet at bokstaven X viser at dette er en SUV, og iX har gener fra både X5, X6 og X7.

Den er om lag like lang og bred som en X5, like høy som en X6, og har de samme hjuldimensjonene som en BMW X7 ‒ enten med 21- eller 22-tommers hjul.

Men det slutter likhetene.

I framtiden gjelder det å mikse materialer slik at bilene både blir mer holdbare, mer bærekraftige og ikke minst lettest som mulig, og iX blir et godt eksempel på hva dette innebærer. Her har BMW mikset sammen materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike områder av bilen.

Dette er selvsagt ikke mulig å se fra utsiden, men at den byr på mye nytt klarer alle å spotte.

Her er det elementer som rammeløse dører hvor trykksensitive døråpnere erstatter tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, samt en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Det er nye LED-lykter, faktisk de smaleste frontlyktene BMW har satt på en produksjonsmodell, og grillen er en miks mellom arven og framtiden. Her har tyskerne plassert et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

BMW har faktisk tenkt at man ikke trenger å åpne panseret i det hele tatt, og eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret. Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

For elbiler er vekt og aerodynamikk viktig slik at bilene kan rulles lengst mulig på en lading, og BMW iX har en aerodynamisk luftdragverdi kalt Cd på kun 0,25. Her er mindre bedre, og 0,25 er blant de aller beste tallene noensinne notert for en SUV.

Men det er ikke bare utsiden som er unik, for det er også en helt ny BMW-verden som åpner seg når man stiger inn i en iX. Og interiøret er selvsagt også laget med bærekraft i tankene.

Det viser for eksempel skinninteriøret, garvet med ekstrakter fra olivenblad. En stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.

Men det man først og fremst legger merke til er rattet.

For dette er ikke den tradisjonelle runde typen, men et slags heksagon-formet som skal vitne om at BMW iX baner vei for nye kjøreopplevelser. Det er også nye seter med integrerte hodestøtter.

Dashbordet er også ganske unikt, og domineres av en stor, kurvet skjerm kalt «BMW Curved Display», satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm.

I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainmentsystemet.

De som velger panoramasoltaket kan også skryte av det største som BMW noensinne har laget, og skulle mot formodning sola bli for irriterende kan det dempes automatisk gjennom elektrokromagnetisk dimming.

Lyd er ikke akkurat noe man forbinder med elbiler, men da handler det om støyen bilen selv generere. Den fra høyttalerne tar BMW iX svært så seriøst.

Det er mulig å velge et surround-system fra Bowers & Wilkins Surround Sound System, og dette kan by på fem individuelle lydprofiler gjennom totalt 30 høyttalere. Faktisk er åtte av disse integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og det er en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene.

Så konsertopplevelsen bør dermed ikke være langt unna i en BMW iX.

De på innsiden og ikke minst den bak det ikke-runde rattet kan også nyte godt av en annen BMW-nyhet som iX introduserer, nemlig 5G. Denne lynraske trådløse nettilkoblingen åpner også for enda bedre selvkjøringsegenskaper, og iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller.

Det betyr at det er mulig å behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn det BMW-modellene til nå har klart.

Og det er greit å få litt hjelp til kjøringen, for BMW har gitt iX nok av krefter.

De har satt inn to elmotorer, også de bærekraftig laget uten bruk av sjeldne materialer, og firehjulstrekkeren kan by på over 500 hk og gjør 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Kraften kommer fra et batteri med en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som skal gi den kommende helelektriske SUV-modellen en rekkevidde på over 600 kilometer.

Elbilen åpner også for lynlading på 200 kW, noe som betyr at den kan lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter. En «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde, og om den plugges til en 11 kW ladeboks går det litt under 11 timer fra 0 til 100 prosent.

BMW har designet batteriet for en langsiktig ressurssyklus, noe som ifølge merket muliggjør «en eksepsjonell høy gjenvinningsgrad».

I likhet med bilen selv er også batteripakken produsert ved utelukkende bruk av fra fornybare energikilder, så bærekraft er virkelig et nøkkelelement for kommende iX.

Så når kommer den da?

Vel, produksjonen skal starte opp til sommeren, og de første bilene er ventet til Norge til høsten med lansering om ganske eksakt ett år.

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse, sier Tegneby.

‒ Vi er derfor glade for å kunne dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren.

Den slår dermed følge med i3, iX3 og i4 som elbilmodeller med BMW-merket i 2021.

Her er en masse bilder av BMW’s elbil 2.0, den kommende BMW iX:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter