En av de som virkelig er på hugget når det kommer til utvikling av nye elbilmodeller er BMW, som bærer sitt ansvar gjennom å være en av de tidlige aktørene på dette feltet.
Allerede i 2013 kunne det tyske merket presentere elbilen i3, og satsing på helelektriske biler har siden skutt fart.
-->
Denne inkluderer nå modeller som BMW iX3, BMW iX og BMW i4, men de jobber også med en litt annerledes i-modell ‒ en iX5.
Mer eksakt er BMW iX5 Hydrogen en SAV (Sports Activity Vehicle) som bruker hydrogen for å genere elektrisitet, som deretter driver bilen akkurat som strøm fra ladestasjonene sørger for framdriften til elbilene.
Basismodellen er X5, denne gamle SUV-traveren som kom allerede tilbake i 1999. Nyeste generasjon ble lansert sent i 2018, og denne er også mulig å få som ladehybrid gjennom utgaven kalt X5 xDrive45e.
BMW har selvsagt gjort en del utvendige endringer for iX5-versjonen, som har fått den blå i-effekten rundt omkring, inkludert grillen og de aerodynamiske felgene. Bilen skal brukes som en test rundt teknologien fra neste år, noe som altså kan resultere i hydrogenbiler en gang i framtiden.
De sier ikke noe om rekkevidden til iX5, men opplyser at den har to 700-bars tanker som totalt kan lagre 6 kilo hydrogen. Og de er ubeskjeden nok i sin beskrivelse:
‒ Med sin høytytende brenselcelle og optimerte strømbatteri er BMW iX5 Hydrogens drivsystem unikt i verden, sier Jürgen Guldner, leder for BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects.
‒ Med dette brøyter vi nye veier for bærekraftig kjøreglede.
BMW fikk altså et forsprang på mange av de andre store bilprodusentene med i3 tilbake i 2013, og de har nå kommet til 5. generasjon av sitt elektriske drivsystem kalt eDrive. Det er dette som er montert inn i iX5, som altså genererer strøm via hydrogen-teknologien.
Totalt har bilen 170 hestekrefter, men har også en boost-funksjon som kan levere 374 hk i visse situasjoner. Kjekt ved for eksempel forbikjøringer.
De to store fordelene med hydrogenbiler er rekkevidden og den raske fyllingen av tankene, for her trenger man altså ikke å lade opp batteriene via ladekabler.
‒ Å fylle hydrogentankene tar bare tre til fire minutter ‒ så det er ingen grenser for å bruke BMW iX5 Hydrogen på lange avstander ‒ med bare noen få korte stopp inn imellom, sier Guldner.
BMW sier at de har stor tro på hydrogen som en viktig teknologi når transportsektoren skal over til grønne løsninger, og at denne kan brukes av en lang rekke sektorer.
Men de sier også at dette er avhengig av konkurransedyktig produksjon av tilstrekkelige mengder hydrogen fra grønn kraft, samt at det bygges nok hydrogenstasjoner slik at infrastrukturen er på plass.
En annen som har også tror hydrogenbiler har en framtid er Toyota, som kom med hydrogenbilen Mirai allerede i 2014 (kom i 2. generasjon i fjor).
Allerede året før det skjedde hadde BMW fått opp øynene for Toyotas hydrogensatsing, og innledet et samarbeid med den japanske giganten med tanke på å utvikle drivsystemer for hydrogenbiler.
Det første resultatet av dette så vi allerede i 2015, for da viste BMW fram en BMW 5-serie GT som hadde en hydrogen-drivlinje signert både BMW og Toyota.
Under Frankfurt Motor Show i 2019 kunne tyskerne stolt vise fram det neste steget, en bil kalt BMW i Hydrogen Next.
Det er denne som nå har blitt til BMW iX5 Hydrogen, så får vi se om det siste steget også tas ‒ en produksjonsmodell av hydrogenbilen.
Les også: