Genève Motor Show er i gang, og BMW tar sats med hele seks ladbare hybrider.
Det er lenge siden BMW bestemte seg for å satse på elektriske biler. I 2011 etablerte de en avdeling med navnet BMW i, og her skulle de tenke ut og realisere elektrifiserte modeller. Nå tar BMW nytt ladegrep, og har med seg ikke færre enn seks ladbare hybrider til Sveits og den store bilutstillingen der.
														
																																									– I 2018 var hver tredje bil vi leverte en ladbar hybrid. I 2019 fortsetter BMW med å elektrifisere modellporteføljen med både nye modeller og vesentlige oppgraderinger av eksisterende modeller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
														
																																									‒ De nye modellene kommer med lengre elektrisk rekkevidde og stadig mer raffinerte egenskaper, og vil dermed treffe svært godt i det norske markedet, legger han til.
														
																																									Tre av modellene er allerede annonserte 2019-nyheter ‒ X5 45e xDrive, 745Le xDrive og 330e. Men de viser også fram de helt nye X3 30e xDrive, 530e xDrive og 225xe.
														
																																									Nå tar BMW nytt ladegrep, og har med seg ikke færre enn seks ladbare hybrider til Sveits og den store bilutstillingen der.
														
																																									– I 2018 var hver tredje bil vi leverte en ladbar hybrid. I 2019 fortsetter BMW med å elektrifisere modellporteføljen med både nye modeller og vesentlige oppgraderinger av eksisterende modeller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
														
																																									‒ De nye modellene kommer med lengre elektrisk rekkevidde og stadig mer raffinerte egenskaper, og vil dermed treffe svært godt i det norske markedet, legger han til.
														
																																									Tre av modellene er allerede annonserte 2019-nyheter ‒ X5 45e xDrive, 745Le xDrive og 330e. Men de viser også fram de helt nye X3 30e xDrive, 530e xDrive og 225xe.
														
													
																											 Nye X5 kom i fjor høst, og nå er det også klart for hybridversjonen.
														
																																									Elmotoren er på hele 112 hestekrefter, mens rekkesekseren under panseret yter 286 hk. Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Batteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er oppgitt til opp mot 80 kilometer.
														
																																									X3 30e xDrive
														
																																									Nye X5 kom i fjor høst, og nå er det også klart for hybridversjonen.
														
																																									Elmotoren er på hele 112 hestekrefter, mens rekkesekseren under panseret yter 286 hk. Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Batteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er oppgitt til opp mot 80 kilometer.
														
																																									X3 30e xDrive
														
													
																											 Ja, nå kommer også X3 som ladbar hybrid. Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor som gir en samlet effekt på 252 hk, og som kan «boostes» midlertidig med ytterligere 41 hk fra den elektriske motoren.
														
																																									Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder.
														
																																									Rekkevidden på ren strøm er oppgitt til 50 kilometer.
														
																																									745Le xDrive
														
																																									Ja, nå kommer også X3 som ladbar hybrid. Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor som gir en samlet effekt på 252 hk, og som kan «boostes» midlertidig med ytterligere 41 hk fra den elektriske motoren.
														
																																									Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder.
														
																																									Rekkevidden på ren strøm er oppgitt til 50 kilometer.
														
																																									745Le xDrive
														
																																									 Luksusdoningen kom som ladbar hybrid i 2016, og blir nå oppgradert.
														
																																									Elmotoren yter 113 hk, mens bensinmotoren leverer ut 286 hk. Totalt får dermed den store doningen 394 hk med et dreiemoment på 600 Nm.
														
																																									Batteriet har vokst med 30 prosent, og er nå på 12kWh. For BMW 745e lyder den økte elektriske rekkevidden nå på 58 kilometer, mens den lange BMW 745Le xDrive har en oppgitt rekkevidde på 54 kilometer. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.
														
																																									530e Sedan og BMW 530e xDrive Sedan
														
																																									Luksusdoningen kom som ladbar hybrid i 2016, og blir nå oppgradert.
														
																																									Elmotoren yter 113 hk, mens bensinmotoren leverer ut 286 hk. Totalt får dermed den store doningen 394 hk med et dreiemoment på 600 Nm.
														
																																									Batteriet har vokst med 30 prosent, og er nå på 12kWh. For BMW 745e lyder den økte elektriske rekkevidden nå på 58 kilometer, mens den lange BMW 745Le xDrive har en oppgitt rekkevidde på 54 kilometer. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.
														
																																									530e Sedan og BMW 530e xDrive Sedan
														
																																									 Nye 5-serien kom i 2017, og plug-in hybriden 530e ble raskt en svært populær modell i sitt segment. Nå oppgraderes modellen med både større batteri og xDrive 4-hjulsdrift.
														
																																									530e har nå en oppgitt elektrisk rekkevidde på hele 64 kilometer, mens xDrive med 4-hjulstrekk må «nøye» seg med 57 kilometer.
														
																																									Begge de to nye versjonene lanseres til sommeren.
														
																																									330e Sedan
														
																																									Nye 5-serien kom i 2017, og plug-in hybriden 530e ble raskt en svært populær modell i sitt segment. Nå oppgraderes modellen med både større batteri og xDrive 4-hjulsdrift.
														
																																									530e har nå en oppgitt elektrisk rekkevidde på hele 64 kilometer, mens xDrive med 4-hjulstrekk må «nøye» seg med 57 kilometer.
														
																																									Begge de to nye versjonene lanseres til sommeren.
														
																																									330e Sedan
														
																																									 Sedan-utgaven av 3-serien lanseres i disse dager, og til sommeren kommer det også en 330e med siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer.
														
																																									Bensinmotoren yter 252 hk, og når det nye XtraBoost-moduset aktiveres byr 330e på 292 hk og runder 100 km/t på rundt 6 sekunder.
														
																																									225xe Active Tourer
														
																																									Sedan-utgaven av 3-serien lanseres i disse dager, og til sommeren kommer det også en 330e med siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer.
														
																																									Bensinmotoren yter 252 hk, og når det nye XtraBoost-moduset aktiveres byr 330e på 292 hk og runder 100 km/t på rundt 6 sekunder.
														
																																									225xe Active Tourer
														
																																									 Dette er modellen som var en av de første ladbare hybridene med 4-hjulsdrift da den kom i 2016, og får nå et større batteri på 9,7 kWh som gjør at den elektriske rekkevidden økes til oppgitte 47 kilometer.
														
																																									Også denne lanseres i sommer.
														
																																									Tre nye elbiler kommer
														
																																									Det var de seks ladbare modellene som BMW har med seg til Genève, men den tyske produsenten har langt mer enn dette på gang.
														
																																									BMW skal i år og neste år lansere 10 nye eller oppgraderte elektrifiserte modeller med 4. generasjon batteri-teknologi, og i 2025 skal BMW-gruppen (inkludert Mini) ha en ladbar portefølje på minst 25 elektrifiserte modeller ‒ minst 12 av disse helelektriske.
														
																																									Bavaria-merket skal blant annet komme med elbilene iX3 i 2020, og i4 og den til dels selvkjørende iNext i 2021.  
														
																																									Følg bil24 på Facebook
														
																																									Les mer:
														
																																									Dette er modellen som var en av de første ladbare hybridene med 4-hjulsdrift da den kom i 2016, og får nå et større batteri på 9,7 kWh som gjør at den elektriske rekkevidden økes til oppgitte 47 kilometer.
														
																																									Også denne lanseres i sommer.
														
																																									Tre nye elbiler kommer
														
																																									Det var de seks ladbare modellene som BMW har med seg til Genève, men den tyske produsenten har langt mer enn dette på gang.
														
																																									BMW skal i år og neste år lansere 10 nye eller oppgraderte elektrifiserte modeller med 4. generasjon batteri-teknologi, og i 2025 skal BMW-gruppen (inkludert Mini) ha en ladbar portefølje på minst 25 elektrifiserte modeller ‒ minst 12 av disse helelektriske.
														
																																									Bavaria-merket skal blant annet komme med elbilene iX3 i 2020, og i4 og den til dels selvkjørende iNext i 2021.  
														
																																									Følg bil24 på Facebook
														
																																									Les mer:
 
																					
																							
														
													 
 

 
                             
                             
                            