Dette er bilen som tok BMW-gruppen opp til tre millioner elektrifiserte kjøretøy, en BMW 3-serie ladehybrid. (Fotos: BMW)

BMW over stor milepæl

Det går unna med elektrifiseringen over hos BMW-gruppen, for nå har de rundet en skikkelig milepæl.


 

Tilbake i 2013 tok BMW et stort skritt inn i framtidens mobilitet, for da kunne de blant de første tradisjonelle merkene introdusere en ren elbil. Det var den første rene i-modellen, en i3, som var resultatet av tester gjort med biler som Mini tilbake i 2009 og BMW ActiveE i 2012. 

-->
Men lenge før det, faktisk under OL i München i 1972, kunne BMW vise fram sin første elbil. Det var en prototype kalt BMW 1602e, og som e’en viser var dette en spesialversjon av 1602-modellen utstyrt med et blybatteri og en elmotor. 

Om den faktisk teller inn i de totale tallene til BMW-gruppen er vel heller tvilsomt, men at de har tellingen og full kontroll kan vi være ganske sikre på. Det er tross alt tysk grundighet. 

Og tallene til BMW Group rundt elektrifiserte kjøretøy viser at med leveringen av en 3-serie plug-in hybridmodell fra München-fabrikken har BMW levert unna tre millioner kjøretøy med elektrifisert drift. 

Milepælen kommer etter at den tyske gruppen har hatt en betydelig økning i salget av helelektriske modeller og ladehybrider i første halvdel av 2025.

– Med leveringen av det tre millioner elektrifiserte kjøretøyet har BMW Group nådd nok en viktig milepæl som understreker det faktum at elektrifiserte kjøretøy er en grunnleggende del av vår teknologinøytrale produktportefølje, sier Jochen Goller, medlem av styret i BMW Customer, Brands, Sales.

– Videre var mer enn ett av fire BMW Group-kjøretøy som ble solgt i 1. halvdel av 2025 allerede elektrifisert.

Den tyske gruppen som også består av Mini og Rolls-Royce, begge tilbyr elbiler, sier at Europa er det desidert største markedet for elektrifiserte kjøretøy. Over 60 prosent av gruppens globale leveranser av elektrifiserte biler er her på det gamle kontinentet, og i tillegg er over 40 prosent av alle bilene de har levert her elektrifiserte. 

Det er spesielt ladehybridene som jo kan fungere som en ren elbil i hverdagen som drar salget, og disse har hatt en betydelig økning i løpet av 1. halvår målt mot samme periode i fjor. 

3 millioner følger en annen litt mindre milepæl, for i juli kunne gruppen annonsere elbil nummer 1,5 million levert en kunde i Portugal. 

Det betyr at siden leveringen av den første BMW i3 vil alle bilene parkert etter hverandre strekke seg over en distanse på 6.500 kilometer, og det er omtrent så langt det er fra München til New York.

Her en BMW iX:

Totalt har BMW-gruppen over 15 forskjellige elbiler, og her hjemme er det nå tilgjengelig biler som BMW iX1, BMW i4, BMW iX, BMW iX2, BMW i5, BMW iX3, og ja, det er fortsatt mulig å få tak i en BMW i3. Mini er på plass med biler som Aceman SE, Countryman SE All4 og Mini Cooper SE, mens ærverdige Rolls-Royce har lansert sin første elbil – den har 007-klingende navet Spectre. Den skal du selvsagt få se bilde av. 

I tillegg tilbys det over 10 ladehybrider, eller plug-in om du vil. 

Og ja, alt dette grunnlaget ble lagt for 53 år siden. Nå vet du også hva som var den aller første elbilen til BMW, ikke en i3, men en ganske så framtidsrettet 1602e. 

Her er noen av dagens elbiler til BMW Group, og vi starter med BMW i4:

BMW i5:

Mini Cooper:

Mini Countryman:

Og selveste Rolls-Royce Spectre:

Les også:

Hva tenker du

Les også