I disse dager finpusser hele idrettsverden på formen, for snart
er også dette universet i full sving igjen etter koronapausen. En annen som finpusser på formen er BMW M5, denne modellen
som debuterte tilbake i 1984.
idrettsutøverne har tyskerne jaktet på en skarpere form. Foran er formen bokstaveligtalt spisset med smalere L-frontlykter,
mer markante luftinntak og en ny nyregrill. Bak har den fått nye mørktonede
baklykter, ny støtfanger og ny diffusor. Idrettsutøverne gjør seg altså klar for konkurranser, og
jaggu gjør ikke M5 også det. Men de tar det litt mer bokstavelig med verstingutgaven
av M5 kalt Competition, som de fleste vet betyr konkurranse på norsk. Denne
utgaven har i tillegg fått en rekke eksteriørdetaljer i høyglanset sort
materiale, selvsagt med «Competition»-emblemet under M5-logoen på bagasjelokket
som prikken over i-en. Slik ser den nye M5 ut: Når vi snakker om en bil som M5 er selvsagt drivverket et viktig
element, og BMW sparer ikke på kruttet.
600 hk i standardversjonen og 625 hk i Competition-utgaven. Begge leverer et
dreiemoment på 750 Nm. Kraften sendes ned til hjulene via automatgirkassen M Steptronic og M xDrive firehjulsdriftssystemet. Men slapp av, BMW har også tenkt på sladding, så det er mulig å deaktivere firehjulsdriftsdriften og den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bakhjulene i erketypisk M-stil. Alt dette betyr at sprinten går unna 0-100 km/t på 3,4
sekunder, mens Competition-utgaven gjør samme øvelsen på 3,3 sekunder. Dobles distanse til 0-200 km/t går det unna på henholdsvis
11,1 og 10,8 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 305 km/t.
og har blant annet økt størrelsen på infoskjermen til 12,3 tommer og gitt den et
nytt betjeningselementet rundt girspaken. Her kan de nye knappene «Setup» og «M Mode» endre på bilens innstillinger og kjøreprogrammer i likhet med BMW M8, og eksempelvis er det mulig å stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene. Til slutt har det bayerske selskapet også gitt nye M5 et
nytt demper-oppsett og et finjustert chassis. Competition-utgaven har i tillegg et eget sportsunderstell
som senker bilen med 7 mm, og modifiserte motorfester og andre tekniske
løsninger skal spisse kjøreegenskapene enda et hakk samt at lydbildet er mer
distinktivt. BMW åpner også opp for flere utstyrsalternativer rundt nye
M5, så ta høyde for enda mer tid når du skal sette sammen din nye M5. Alt dette koster selvsagt sine kroner, og BMW Norge sier at nye
M5 starter på drøyt 1,6 millioner kroner. Her er flere bilder av nye BMW M5 med finpusset form: Les også:
- Nå stiger endelig bilsalget i Kina
- Her er to nye Cayenne GTS
- Mercedes lille ladbare A-klasse med lang rekkevidde