En moderne og lekker BMW cabriolet er aldri feil om sommeren, og vi var så heldige at vi fikk teste selveste BMW M440i. Denne kommer med 3-liters rekkesekser som leverer 374 hk og som samarbeider med et 48V mildhybridsystem, noe som skal redusere forbruket i akselerasjon og i andre situasjoner gi 11 hk ekstra.
Et skyv på deilige 500 Nm, og ferden fra 0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder med et lydbilde som er sterkt vanedannende!
-->
Vi fikk veldig sansen for denne blåfargen som BMW kaller Tanzanite!
Noen synes det beste de kan gjøre om sommeren er å bade, men om jeg får velge, tar jeg mye heller en tur med en kabriolet i sommervarmen, og lar fuglesangen blande seg med den deilige motorlyden!
Da vi la ut bilder av bilen på Instagram under testingen var det en svensk biljournalist som mente det var tullete med en så sterk motor i en kabriolet som man jo bare skal bruke til cruising.
Der er vi sterkt uenige, for med en så sterk motor i en kabriolet mister den på ingen måte egenskapene som en komfortabel cruiser, men man får en sportsbil i samme pakka.
Og selv i sportmodus blir den aldri så hard og stumpete i fjæringene at den oppleves som noe annet enn komfortabel. Så hvorfor ha en mindre motor og kun ha en komfortabel kabriolet, når du kan få to biler i én med denne 3-liters rekkesekseren?
I videoklippet over får du se taket gå av og på, og du får høre lyden under akselerasjon inn på motorvei. Et lydbilde det er lett å savne når man må gi fra seg bilen til BMW Norge igjen.
Det er en del BMW-fans der ute som har litt vanskelig for å like den nye grillen som man nå har sett på en del nye BMW’er, og det har vi ingen problemer med å forstå.
Samtidig bør det nevnes at den ser langt mer proporsjonert ut i virkeligheten enn på bilder, og at eksponeringsterapi virker. Med tiden vil man nok lære å elske også dette moderne ansiktet fra BMW.
Da jeg testet den nye 5-serie touring ladbar hybrid med xDrive sa faktisk kona mi: «Så ikke den der litt gammel ut til å være en helt ny bil?».
Jeg måtte gi henne rett i det, det hadde skjedd kun små designmessige endringer på mange år for «den nye» 5-serien.
Selv med taket på er designet på M440i Cabriolet stilig. Soft-top look, men med harde plater som gir isolasjonsegenskaper fra hard-top, men med 40 prosent lavere vekt enn hard-top, og det lekre soft-top utseendet.
Mange har fått øynene opp for den elektriske i4 som kommer til høsten, og kanskje spesielt den meget prisgunstige og knallsterke i4 M50 som blir den første elbilen fra BMW med M.
Den deler mye design med denne kabrioleten i fronten, men i4 er en Gran Coupé med dører også til de som skal sitte bak.
BMW M440i Cabriolet er en 4-seter, men skal man bruke de to bakerste setene må man plukke ut vindavviseren som normalt ligger over baksetene for at det skal bli komfortabelt å kjøre i høyere hastigheter uten at taket er på.
Forsetene er utstyrt med hvert sitt håndtak til å vippe setet framover, og det vil gli så langt fram som mulig elektrisk for å gjøre det enklest mulig å komme seg bak i baksetene.
Alle fire seter er komfortable, men framsetene er naturlig nok mest komfortable og tilbyr mest plass. Her kan sitteputens lengde justeres, og sideklemmingen i ryggens sider kan justeres, samt hodestøtten der selve puten kan justeres inn/ut.
Det er veldig deilig med en kabriolet der plassen er god selv om man er litt stor, og her er det rikelig med plass under taket selv for meg som er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg.
Med store dører kan det fort bli noe kronglete å få på sikkerhetsselen, men ikke i BMW M440i, for her får man hjelp med setebeltet når man setter seg inn i bilen.
Moderne digitale instrumenter der du kan velge selv hva slags informasjon som skal vises. Testbilen hadde også et meget godt head-up display.
Infotainmentskjermen var også meget god, enten man liker best å trykke på selve skjermen, eller man liker best å bruke joystick for å manøvrere seg rundt.
Trådløs Apple CarPlay har BMW vært veldig gode på i en del år nå, og stadig flere følger deres gode eksempel på dette området.
Vil du ha norsk språk i menyer får du ikke snakke til bilen enda, her har både S-klasse og nye C-klasse fra Mercedes-Benz kommet med norsk språk allerede slik at du kan snakke norsk til bilen. Polestar 2 har latt Google plassere sin Google-assistent i bilen, og den kan man naturligvis også snakke norsk til.
De sorte feltene i nakkeputene er til varmluft dersom man kjører i litt kjølig vær, egne knapper for å styre dette mellom setene. BMW kaller dette bare for varme i nakkestøtten, mens Mercedes-Benz kaller det samme for «air scarf/luftskjerf».
Vindskjerm, varme i nakkestøtter og varme i ratt er blant utstyret man får med dersom man velger Convertible-pakken fra listen over ekstra utstyr.
Comfort access og justerbar korsryggstøtte framme er også med i denne pakken til 15.400 kroner, denne bør du ta med som et minimum av tilvalg. Testbilen har ekstrautstyr for 130.100 kroner og lakk for 20.300 kroner, og koster 1.204.307 kroner.
Med tanke på at du får en sterk sportsbil og en superdeilig kabriolet, og at du har bidratt med 290.477 kroner til fellesskapet gjennom engangsavgift og 182.766 kroner i mva, så burde jo alle takknemlige medborgere av dette land smile og nikke når du kommer kjørende i en deilig sammensatt bilpakke.
Når taket er på bilen kan man vippe opp plastkanten du ser i bagasjerommet, og man får hele 385 liter med plass i bagasjerommet. Når taket er av og man må ha ned plastkanten slik du ser den på bildet, så har man likevel 300 liter med bagasjeplass igjen.
Her er det jo da mest fornuftig å pakke i bager og ikke i harde kofferter.
Testbilen var utstyrt med hengerfeste til 11.500 kroner, og bruker man dette kan man trekke med seg inntil 1.800 kg bakpå kula. Her får man altså solid med praktiske egenskaper også til en kabriolet, og med xDrive firehjulstrekk er fremkommeligheten sikret også vinterstid.
LED-lys er standard på bilen, men testbilen hadde laserlys, som er enda et hakk over LED-lysenes egenskaper på mørklagte veier.
Med en BMW M440i xDrive Cabriolet får du en lekker, moderne, komfortabel, knallsterk, kjøreglad, morsom og praktisk kabriolet og sportsbil for inntil fire personer. Det er en totalpakke det ikke er så lett å slå om du har om lag 1,2 millioner å bruke på en kabriolet/sportsbil.
Det kjipeste med å få nyte en bil som dette i en uke er at den må leveres tilbake igjen når uka er slutt, men den uka vi hadde den var som en sommerdrøm som ble virkelig!
Les flere tester hos Nybiltester