BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart en slik.


To ganger har BMW brukt den fryktede forkortelsen CSL.

Første gang var tilbake på 1970-tallet, og M-avdelingen ville lage en bil som hyllet den som vant European Touring Car Championship (ETTC) på første forsøk i 1973. Den utgaven het BMW 3.0 CSL.

Andre gang ville de rett og slett hylle M3 som ble avduket for første gang i 1986, og avduket et banemonster kalt M3 CSL i 2003. BMW nøyde seg med knappe 1.400 eksemplarer, og utgaven har selvsagt blitt en legende.

Nå har de hentet fram de tre bokstavene for tredje gang, og denne gang handler det om M4-søsteren. Og den har selvsagt racingegenskaper så det holder.

– På vei inn i en helelektrisk framtid, så unner vi oss noen karameller med smak av 98 oktan, slår Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, fast.

‒ Helt nye BMW M4 CSL er en av flere godbiter som blir å finne i posen når BMW M i år feirer 50 år med rendyrket kjøreglede.

For CSL står for «Competition, Sport, Lightweight», så her handler det om banekjøring og mest mulig sportslige egenskaper. For å understreke hvor seriøse de har vært har de allerede luftet den rundt verdens mest krevende racerbane, selveste Nürburgrings Nordschleife.

Nordsløyfa har to offisielle runder, en som måler 20,6 kilometer og en som inkluderer det siste langstrekket som måler 20,832 kilometer. Det er sistnevnte som er den som måles for banerekorder.

Nå kan ikke en BMW M4 CSL måle seg med de aller raskeste sportsbilene, og banerekorden lyder på 6:43,300 minutter satt av en Porsche 991 GT2 RS i fjor. Det er vanvittig fort.

Men den nye M-utgaven slår alle andre typer biler, for CSL-utgaven gjorde unna den lengste runden på 7:20,207 minutter. Den vanvittige Tesla Model S Plaid med 1.020 hk har for eksempel rekorden for elbiler, og denne lyder på 7:35,579 minutter.

Hjertet er en motor som slektes på racerbilen BMW M4 GT3, en 6-sylindret med M TwinPower Turbo-teknologi paret sammen med en 8-trinns M Steptronic-kasse med Drivelogic. Og det gjør også sitt til at M4 CSL blir en liten sprinter, noe blant annet 550 hk og 650 Nm sørger for.

Den nye storesøsteren i M-familien klarer nemlig 0-100 km/t på ganske habile 3,7 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på kjappe 10,7 sekunder. Så ja, en firehjulsdriftet M3 xDrive er kanskje raskere opp til 100 km/t, men dette er altså en ekte baneracer med bakhjulsdrift.

Da spiller vekten er viktig rolle.  

BMW M har trimmet CSL ned til 1.625 kilo, noe som gir bilen en ganske imponerende kraft-til-vekt-ratio på 2,95 kilo per hk. Slankingen består blant annet av å kvitte seg med baksetene (-21 kg) og sette inn bøtteseter i karbon (-24 kg), og selvsagt en masse lette materialer som karbonbremser og letvekts-felger, fjæring og kanskje overraskende lettere lydisolasjon-materiale. Jepp, de sparte 15 kilo på det.

Den byr også på en premiere for de masseproduserte BMW-modellene.

Bakerst har den nemlig LED-lys med en teknologi som gjør sin debut i en serieprodusert bil, og her har glassdekslene intrikate lystråder som er vevd inn og blir opplyst ved hjelp av laserteknologi. Det bringer ifølge BMW en levende struktur til overflaten, og bilen skal kunne gjenkjennes på lang avstand selv i de mørke timene.

På nært hold avsløres modellen av et eksosanlegg med to par enderør som har elektrisk kontrollerte klaffer og en bakre lyddemper av titan som skal spare vekt. Ja, spesielt utviklet for nye BMW M4 CSL.

For at denne skal gå raskest mulig rundt Nordsløyfa har M optimalisert M Traction Control for banekjøring, og bilen har også forskjellige hjul-størrelser. Foran handler det om 19-tommere og bak 20-tommere. CSL-utgaven er skodd med 275/35 ZR19 foran og 285/30 ZR20 bak.

Innsiden er selvsagt også preppet for den ultimate baneopplevelsen, men det handler fortsatt om ting som Alcantara og eksklusivt skinn. Og to hjelmer. De finner du lagret bak.

Og ja, bilen kan også brukes til butikken. De kommer med ting som automatisk klimakontroll, parkeringskontroll og kollisjons- og filvarsler.

Det kommer garantert til å bli en voldsom kamp om BMW M4 CSL, for tyskerne setter strek ved 1.000 eksemplarer. Så det blir ikke bare et kappløp rundt banen, men også et kappløp om selve bilene.

– Det blir et svært begrenset antall som finner veien til norsk asfalt. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier Marius Tegneby.

BMW M4 CSL debuterer under det pågående Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia, og skal mer eksakt settes inn i produksjon i juli.

Her er bilder av den tredje CSL-utgaven til M-gjengen, en BMW M4 CSL.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter