- Annonse -
HjemNyheterBMW M feirer 50 år med M4 CSL

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart en slik.

To ganger har BMW brukt den fryktede forkortelsen CSL.

- Annonse -

Første gang var tilbake på 1970-tallet, og M-avdelingen ville lage en bil som hyllet den som vant European Touring Car Championship (ETTC) på første forsøk i 1973. Den utgaven het BMW 3.0 CSL.

Andre gang ville de rett og slett hylle M3 som ble avduket for første gang i 1986, og avduket et banemonster kalt M3 CSL i 2003. BMW nøyde seg med knappe 1.400 eksemplarer, og utgaven har selvsagt blitt en legende.

Nå har de hentet fram de tre bokstavene for tredje gang, og denne gang handler det om M4-søsteren. Og den har selvsagt racingegenskaper så det holder.

– På vei inn i en helelektrisk framtid, så unner vi oss noen karameller med smak av 98 oktan, slår Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, fast.

- Annonse -

‒ Helt nye BMW M4 CSL er en av flere godbiter som blir å finne i posen når BMW M i år feirer 50 år med rendyrket kjøreglede.

For CSL står for «Competition, Sport, Lightweight», så her handler det om banekjøring og mest mulig sportslige egenskaper. For å understreke hvor seriøse de har vært har de allerede luftet den rundt verdens mest krevende racerbane, selveste Nürburgrings Nordschleife.

Nordsløyfa har to offisielle runder, en som måler 20,6 kilometer og en som inkluderer det siste langstrekket som måler 20,832 kilometer. Det er sistnevnte som er den som måles for banerekorder.

Nå kan ikke en BMW M4 CSL måle seg med de aller raskeste sportsbilene, og banerekorden lyder på 6:43,300 minutter satt av en Porsche 991 GT2 RS i fjor. Det er vanvittig fort.

- Annonse -

Men den nye M-utgaven slår alle andre typer biler, for CSL-utgaven gjorde unna den lengste runden på 7:20,207 minutter. Den vanvittige Tesla Model S Plaid med 1.020 hk har for eksempel rekorden for elbiler, og denne lyder på 7:35,579 minutter.

Hjertet er en motor som slektes på racerbilen BMW M4 GT3, en 6-sylindret med M TwinPower Turbo-teknologi paret sammen med en 8-trinns M Steptronic-kasse med Drivelogic. Og det gjør også sitt til at M4 CSL blir en liten sprinter, noe blant annet 550 hk og 650 Nm sørger for.

Den nye storesøsteren i M-familien klarer nemlig 0-100 km/t på ganske habile 3,7 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på kjappe 10,7 sekunder. Så ja, en firehjulsdriftet M3 xDrive er kanskje raskere opp til 100 km/t, men dette er altså en ekte baneracer med bakhjulsdrift.

Da spiller vekten er viktig rolle.  

BMW M har trimmet CSL ned til 1.625 kilo, noe som gir bilen en ganske imponerende kraft-til-vekt-ratio på 2,95 kilo per hk. Slankingen består blant annet av å kvitte seg med baksetene (-21 kg) og sette inn bøtteseter i karbon (-24 kg), og selvsagt en masse lette materialer som karbonbremser og letvekts-felger, fjæring og kanskje overraskende lettere lydisolasjon-materiale. Jepp, de sparte 15 kilo på det.

Den byr også på en premiere for de masseproduserte BMW-modellene.

Bakerst har den nemlig LED-lys med en teknologi som gjør sin debut i en serieprodusert bil, og her har glassdekslene intrikate lystråder som er vevd inn og blir opplyst ved hjelp av laserteknologi. Det bringer ifølge BMW en levende struktur til overflaten, og bilen skal kunne gjenkjennes på lang avstand selv i de mørke timene.

På nært hold avsløres modellen av et eksosanlegg med to par enderør som har elektrisk kontrollerte klaffer og en bakre lyddemper av titan som skal spare vekt. Ja, spesielt utviklet for nye BMW M4 CSL.

For at denne skal gå raskest mulig rundt Nordsløyfa har M optimalisert M Traction Control for banekjøring, og bilen har også forskjellige hjul-størrelser. Foran handler det om 19-tommere og bak 20-tommere. CSL-utgaven er skodd med 275/35 ZR19 foran og 285/30 ZR20 bak.

Innsiden er selvsagt også preppet for den ultimate baneopplevelsen, men det handler fortsatt om ting som Alcantara og eksklusivt skinn. Og to hjelmer. De finner du lagret bak.

Og ja, bilen kan også brukes til butikken. De kommer med ting som automatisk klimakontroll, parkeringskontroll og kollisjons- og filvarsler.

Det kommer garantert til å bli en voldsom kamp om BMW M4 CSL, for tyskerne setter strek ved 1.000 eksemplarer. Så det blir ikke bare et kappløp rundt banen, men også et kappløp om selve bilene.

– Det blir et svært begrenset antall som finner veien til norsk asfalt. Produksjonen begynner i sommer og prisen starter på 1.999.000 kroner, sier Marius Tegneby.

BMW M4 CSL debuterer under det pågående Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia, og skal mer eksakt settes inn i produksjon i juli.

Her er bilder av den tredje CSL-utgaven til M-gjengen, en BMW M4 CSL.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her