BMW er allerede blant de beste når det kommer både til rekkevidde og ladefart, og det elektriske flaggskipet iX kan by på godt over 600 kilometer med rekkevidde og lading på 200 kW.
Men så snakker vi også om et av merkene som har ført an i elbil-revolusjonen med elbilen BMW i3 som kom allerede i 2013, og de har dermed opparbeidet seg mer erfaring enn de fleste andre på dette feltet.
-->
Resultatet blir noe som BMW kaller for en ny ny klasse. Nei, det er ikke en ny for mye der.
På 1960- og 70-tallet sørget nemlig det som ble kalt en «Neue Klasse» for at BMW fikk ny fart som gjorde at de etablerte seg som en premiummerke, og nå har de på gang en ny Neue Klasse som skal sørge for enda bedre elbiler.
Mer eksakt sier BMW at den nye, nye klassen kjennetegnes på tre områder: En ny IT- og programvarestruktur, en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier, og til slutt en ny tilnærming for hele bilens livssyklus.
Det betyr altså enda mer avansert teknologi, enda bedre rekkevidde og ladefart og enda mer bærekraftige elbiler fra vugge til grav. Kort sagt ‒ bedre elbiler på alle områder.
Dette skal skje fra 2025, men allerede nå løfter tyskerne på sløret når det kommer til batteriteknologi. Og det er kanskje ikke så rart, for de har all grunn til å være stolte over det de skal komme med.
Den nye generasjonen med batteri og drivlinje-teknologi inkluderer nemlig noen særs viktige forbedringer. Energitettheten i lithium-ion batteriene økes med mer enn 20 prosent, ladehastigheten skal forbedres med opptil 30 prosent og til slutt skal rekkevidden økes med opptil 30 prosent.
På samme tid reduseres CO2-utslippene fra battericelleproduksjonen med opptil 60 prosent, og ikke nok med det. Basert på dagens forutsetninger, ser BMW for seg at produksjonskostnadene reduseres med opptil 50 prosent.
I likhet med andre produsenter jobber også BMW for å redusere bruken av enkelte stoffer som batteripakkene består av, og BMW og partnerne har på gang en løsning som blant annet gjør at de kan unngå råvarer som kobolt og nikkel i katodematerialet. En katode er elektroden i en elektrokjemisk celle hvor det skjer en reaksjon.
En annen viktig ting knyttet til batteripakkene er størrelse og form, og den nye generasjonen som BMW nå utvikler består av runde celler som kommer i to høyder, noe som også åpner for noe som er kalt «pack to open body». Det betyr at BMW, selvsagt avhengig av modell, kan integrere batteriene fleksibelt i bilens konstruksjon, og dermed forsvinner dagens cellemoduler.
Det finnes en annen batteriteknologi som er enda mer fleksibelt når det kommer til form, og det er faststoff-batterier kalt solid-state på engelsk. Her utvikler BMW og vennene såkalte all-solid-state batterier (ASSB), og den tyske gruppen håper at de kan ha klare slike høyspentbatterier på slutten av tiåret.
Neue Klasse skal dekke hele spekteret når det kommer til modeller, noe som betyr både biler som blir masseprodusert til eksklusive og sportslige M-modeller.
Bilene skal få et design som fokuserer enda mer på aerodynamikk som spiller en viktig rolle når det kommer til elbilens forbruk og dermed rekkevidde, og BMW melder at de nye modellene har proporsjonene som skiller seg fra det vi kjenner i dag og vil på samme tid øke den innvendige plassen.
Den nye æraen starter altså i 2025, og de første modellene som meldes inn i den nye familien er en sedan i 3-serie-segmentet og en sportslig SUV.
Totalt ser BMW for seg at innen 2030 utgjør Neue Klasse mer enn halvparten av merkets salgsvolum, og med 30 prosent bedring rundt både rekkevidde og ladefart bør det målet være godt innenfor rekkevidde.
Les også: