En stor oppgradering av BMW X3 smitter også over på den helelektriske BMW iX3, som nå blir til iX3 M Sport. Den kommer i tre versjoner, og norske priser er klare.
Som kjent jobbes det beinhardt hos BMW, som har på gang så mye nytt at det ikke er enkelt å henge med i svingene. Litt som å henge på en BMW M-modell, altså.
Og M er da også et stikkord når det kommer til BMW iX3, en bil som ankom norske forhandlere tidligere i år. Så langt er det registrert rundt 1.300 slike, men, selvsagt trist nok for de som kjører disse og gode nyheter for kommende iX3-eierne, blir nå modellen oppdatert.
-->
Dette henger sammen med at X3 som kom i 2017 nå blir oppdatert, og disse finner også veien over til den elektriske søsteren iX3. Og her kommer altså M inn i bildet.
For rent designmessig er det store endringer som nå skjer, for M Sport eksteriørdesign blir nemlig standard på nye BMW iX3. Dette fører igjen til at elbilen får et helt nytt navn, nemlig BMW iX3 M Sport.
BMW forklarer at endringene inkluderer nye og mer markante linjer i støtfangeren foran, noe som skal gi iX3 M Sport et skarpere og sportsligere uttrykk. Fronten skiller seg også ut med nytt format på grillen, mens nye smalere lykter med LED Matrix-funksjon blir standard.
Videre finner man de sportslige elementene til M Sport langs sidene og helt rundt bilen. Bakerst har den oppgraderte utgaven fått et nytt lyktedesign med 3D-konturer og ny diffusor i støtfangeren.
Men oppdateringene finner også veien inn i nye iX3.
Her har BMW gått løs på betjening- og infotainmentskjermen, satt inn sportsseter med en ny generasjon Sensatec (kunstskinn), sportsratt og antrasitt taktrekk som standard.
Videre er betjeningspanelet i midtkonsollen re-organisert, mens den frittstående skjermen på dashboardet med fått touch-funksjon nå måler 12,3 tommer.
En annen nyhet er at det nå er mulig å velge oppvarmet ratt fra listen med tilleggsutstyr, noe som også er mulig for lyktene i form av de imponerende lysene BMW Laser Light.
Tyskerne lover også at de trådløse tjenestene skal jobbe enda raskere, inkludert det nettbaserte navigasjonssystemet BMW Maps. Bilen er for øvrig koblet til nett og kan oppdateres trådløst, og det er mulig å koble smarttelefoner til bilen via både Apple CarPlay og Android Auto.
Ellers er drivverket, batteripakken og ladingen uforandret, noe som betyr 286 hk, rekkevidde på 459 kilometer og lading via 150 kW.
I likhet med dagens BMW iX3 vil det tyske merket også tilby de tre samme versjonene av iX3 M Sport, og det betyr altså Charged, Charged Plus og Fully Charged.
Faktisk er topputgaven billigere enn Plus-utgaven som befinner seg i midten, men det har en god forklaring.
– Vi har meget positive erfaringer med å tilby alle våre elektriske modeller med ferdige utstyrspakker, forklarer Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
‒ Vi viderefører naturlig nok denne løsningen for nye BMW iX3 M Sport. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker, hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt. Ved lansering av nye BMW iX3 har vi også satt sammen en kampanjemodell (Fully Charged) med så godt som alt utstyr inkludert i prisen.
Her er de:
BMW iX3 M Sport «Charged»: 579.720 kr inkl. levering
BMW iX3 M Sport «Charged Plus»: 637.720 kr eks. levering
BMW iX3 M Sport «Fully Charged»: 629.900 kr inkl. levering
Som sagt er det travle tider hos BMW, som gjør langt mer enn bare å oppdatere nåværende modeller.
De stilistiske endringene som iX3 nå får gjør at den nærmer seg de to neste BMW i-modellene som er på vei, BMW i4 og BMW iX.
Begge disse lanseres i Norge i november, og vil like etter få selskap av nye BMW iX3 M Sport som går inn i produksjon i september.
BMW-gruppen har som mål å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler allerede i 2023.
– Med et utvalg av fire vidt forskjellige elbiler nå mot slutten av 2021, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3, sier Tegneby.
‒ Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse, og vi ser blant annet fram til helelektriske versjoner av både BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie i de neste årene.
Men før den tid får altså BMW iX3 også M Sport i navnet sitt, og slik ser den utgaven ut:
Les også: