Storesøsteren til i3 nærmer seg nå produksjon, og BMW letter enda mer på sløret rundt den elektriske coupémodellen ‒ eller skal vi si Gran Coupé? For denne er også laget for å sluke mil på landeveien.
– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW, mener Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
‒ Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4.
Rent størrelsesmessig befinner i4 seg i samme området som BMW 4-serie Coupé, og er 4,79 meter lang, 1,85 meter bred, 1,45 meter høy og har en akselavstand på 2,86 meter som bør sørge for god innvendig plass.
Bagasjeromsvolumet er på 470 liter, men kan økes til 1.290 liter om baksetene legges ned, og er også typegodkjent for tilhengerfeste og kan trekke 1.600 kilo ‒ samt at det åpnes for taklast på 75 kilo.
BMW vil fra start av tilby to versjoner, BMW i4 eDrive40 med en oppgitt rekkevidde på 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og enda mer sportslige BMW i4 M50 med en rekkevidde som er oppgitt til 510 kilometer.
Begge to har en maks ladehastighet på 200 kW.
To utgaver betyr naturligvis også to forskjellige drivverk, og den bakhjulsdrevne 40-versjonen kan by på 340 hk og 430 Nm dreiemoment, mens storesøster med to motorer og med M-bokstaven i versjonsnavnet kan skilte med 544 hk og hele 795 Nm som tar den fra 0 og opp til 100 km/t på 3,9 sekunder.
Her er de viktigste tallene for de to i4-søstrene:
Modell BMW i4 eDrive40 (RWD) BMW i4 M50 (xDrive) Rekkevidde 590 km 510 km Batterikapasitet, brutto 83,9 kWh 83,9 kWh Batterikapasitet, netto 80,7 kWh 80,7 kWh Energiforbruk kW/100 km 16-20 kWh 19-24 kWh Maks ladekapasitet 200 kW 200 kW Ladetid 10-80 % Ca. 35 minutter Ca. 35 minutter Rekkevidde/ladetid ved 10 % 164 km/10 min 140 km/10 min Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 % Under 8,5 timer Under 8,5 timer Total motoreffekt 340 hk 544 hk Totalt dreiemoment 430 Nm 795 Nm 0-100 km/t 5,7 sekunder 3,9 sekunder Toppfart 190 km/t 225 km/t
BMW kan opplyse at begge versjonene har luftfjæring på bakakselen som standard, og de er også utstyrt med et eget oppsett for dempersystemet som skal forhindre at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Sammen med et nyutviklet antispinn-system som skal jobbe lynraskt og presist, skal dette sørge for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen tråkkes ned.
BMW M-avdelingen har altså vært involvert i M50-utgaven, så her er det bare å forvente seg kjøreegenskaper i toppklasse.
På innsiden har BMW holdt tråden til 4-serie Coupé, men den store forskjellen er en stor buet skjerm på dashbordet, BMW Curved Display. Denne er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm.
Selvsagt har også den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive funnet veien inn i i4, og man finner fortsatt det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet på midtkonsollen.
Nye iDrive åpner også for et skybasert navigasjonssystem, og bilen er også koblet til omverden via 5G som blant annet sikrer automatiske oppdateringer av programvaren samt en lang rekke med moderne førerassistenter.
Så var det prisene da.
BMW Norge har presset startprisen under den psykologiske viktige halv millionen, og BMW i4 eDrive40 har en inngangspris på 489.900 kroner.
Men det er mulig å bruke langt mer på en i4, og utgaven kalt Supercharged-edition kombinert med M50-versjonen sender prislappen opp til 659.900 kroner ‒ 170.000 over grunnprisen.
Her er prisene som gjelder fra 2. juni:
Modell BMW i4 eDrive40 BMW i4 M50 Startpris 489.900 kr 539.900 kr Charged-edition 523.200 kr 573.200 kr Fully Charged-edition 591.800 kr 599.900 kr Supercharged-edition 649.900 kr 659.900 kr
Serieproduksjonen av BMW i4 starter til høsten, og de første eksemplarene er ventet inn til Norge i november.
Og BMW Norge feirer dette med å kjøre i gang bestillingene, altså ikke forhåndsreservasjoner, allerede nå.
– Som for våre andre elektriske modeller, har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til 599.900 kroner blir populær, spår Tegneby.
Les også:
- Audi Q4 e-tron rekordraskt til Norge
- Bugattis vanvittige firkløver på Nordschleife
- En flyvende elektrisk taxibåt!