BMW’s motorsporthistorie strekker seg helt tilbake til 1930-tallet,
men det var først etter at de lanserte en ny klasse med 1500 i 1962 at ting ble
seriøst. Dette førte igjen til den første BMW-raceren med turbomotor i 1969. 1969: BMW 2002 TI – Motor: BMW M121
4-sylindret motoren på 2-liter er pioner. Dieter Quester fra Østerrike vant da
også European Touring Car Championship (ETTC) med en BMW 2002 TI. Med 0.9 bar turbotrykk genererte den første generasjonen av
turbomotorer rundt 280 hestekrefter ved 6.500 r/min. I teorien var det mulig med et turbotrykk på 1.76 bar, men
da vil presset i sylindret vært så stort at toppen ville blåst av. 1976: BMW 3.0 CSL – Motor: BMW M49/4 Nå blir lista hevet betraktelig, og «kunstbilen» BMW 3.0 CSL
designet av Frank Stella deltok på Le Mans med M49/4. det var en 3.2-liters med
1.72 bar, og dette ga den rundt 750 hk ved 9.000 r/min.
debuterte på Silverstone. Men det gikk åpenbart vel raskt i svingene, for under
Le Mans sørget teknisk trøbbel for at topplasseringen forsvant. 1977: BMW 320 Gruppe 5 – Motor: BMW M12/12 Laget Schnitzer Motorsport brukte M12/12 fra 1977, og den
satt altså i en BMW 320 Gruppe 5-bil. Et år senere vant Harald Ertl fra
Østerrike det nå nedlagte Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM) med en slik
motor. 4-sylinderen vred ut rett under 400 hk, mens en ny versjon
videreutviklet av Paul Rosche og hans team i 1979 akkurat presset seg over 500
hk-grensen. 1979: BMW M1 Gruppe 5 – Motor: BMW M88/2
voldsomt beist med 1.000 hk, og satt altså i raceren M1. Men den midtmonterte motoren kunne ikke slippe alle disse
kreftene løs før i 1981, ettersom racerbilen ventet på sin endelige godkjennelse.
Innen den tid hadde BMW M1 Procar blitt godkjent i Gruppe 4, og gjorde sine
ting med sin motor uten turbo. M1 Gruppe 5-bilen med turbomotoren gjorde også sine ting svært
så bra, og blant annet vant tyske Hans-Joachim Stuck det prestigefylte Norisring
i 1981. 1981-1987: Brabham BMW – Motor: BMW M12/13 Basert på bilen til BMW 320 Gruppe 5, utviklet Paul Rosche
1.5-literen som ble brukt i Brabham BMW i formel 1 i 1981. I utgangspunktet genererte
den rundt 560 hk i løpene, men dette økte raskt. I 1982 vant Nelson Piquet den første seieren med BMW Turbo
Power, og et år senere ble han kronet verdensmester i en Brabham BMW BT52. Da
var effekten på 640 hk. Dette var i racingmodus med 2.9 bar trykk, mens
etterkommerne BMW M12/13/1 var kapable til vanvittige 1.400 hk i kvalifiserings
modus. Intet mindre enn historiens sterkeste formel 1-motor. Som kundemotor ble den brukt av flere, deriblant ATS, Arrows
og Benetton. Faktisk tok Gerhard Berger sin første av 10 seire i formel 1 med
denne motoren i 1986. 2011-2012: MINI WRC og BMW 320TC WTCC – Motor: P14 og P13 Etter formel 1-æraen hentet ikke BMW fram turbomotoren igjen før i 2011. P14 var basert på produksjonsmotoren som satt i Mini Cooper S, og satt i Mini Countryman World Rally Car og P13 i BMW 320TC i WTCC-serien. Kreftene var oppjustert til hele 320 hk fra kun 1.5-liter, mens
både sylinderblokken og sylinderen var nærmest uendret og vitner om hvor robust
motoren var i original form. 2016: BMW M6 GT3 – Motor: BMW P63 BMW M6 GT3 var den neste med turbo, og det skjedde i 2016.
P63 var basert på produksjonsmodellen S63, og var noe modifisert for racingen. Med teknologi fra M TwinPower Turbo genererte den 4.4-liters
motoren opp mot 585 hk, avhengig av klassifiseringen. Motoren vant deriblant 24-timersløpet Spa-Francorchamps i Belgia
to ganger og et løp i kinesiske Macau. 2018: BMW M8 GTE – Motor: BMW P63/1 BMW forberedte seg blant annet til langdistanse-VM med BMW
M8 GTE ved å redusere motoren til M6 GT3 til 4.0-liter, men det er langt fra
alt de gjorde med P63/1. Den består av 2.300 komponenter, 985 unike, 181 deler
fra produksjonsprosjekter, mens 700 ble utviklet fra bunn av til enten den
motoren er til andre motorprosjekter innen motorsporten. Avhengig av klassen byr den på mellom 500- og 600 hk, og var
da den kom den mest effektive motoren BMW Motorsport hadde laget. 2019: BMW M4 DTM – Motor: BMW P48 For å feire 50 år med turbomotorer, var turbokraften tilbake
i det tyske mesterskapet kalt DTM. P48 er en 2-liters, 4-sylindret motor med
over 600 hk og med et trykk på opp til 2.5 bar. Reglementet i 2019 har fokus på forbruk, så BMW måtte tenke
effektivitet da de utviklet denne. Ikke bare legger den P63/1 langt bak seg på
dette området, men også de fleste moderne produksjonsmotorene. Den veier utrolig nok kun 85 kilo, og den aller nyeste
turbomotoren til BMW vant likegodt sesongåpningen på Hockenheim. BMW Motorsport har altså utviklet ni viktige turbomotor i
løpet av 50 år, og om ikke elbilene tar helt over har vi nok mange flere å se
fram til. Les også: