Billig-SUV-en rundet to millioner

Ganske så oppsiktsvekkende, Dacia Duster har rundet to millioner eksemplarer.


I disse elbil-tider sliter selvsagt Dacia Duster med å være «Norges billigste SUV», men den gir fortsatt mye verdi for pengene.

Duster i 2. generasjon er 4,34 meter lang, mens for eksempel Renault Captur er 4,23 meter lang. Likevel er Duster ganske så mye billigere, 325.000 kroner mot 370.000 kroner for ladehybriden Captur.

-->
Nå var da også strategien for Renault, eierne av det rumenske merket, at Dacia skulle være et billigmerke.

Målet for modellen Duster var at denne skulle være like robust, allsidig og pålitelig som en firehjulsdriftet SUV, og det er altså til en pris langt under konkurrentene.

Og det lyktes de 100 prosent med.

Duster har faktisk vunnet en masse priser på sin ferd mot den milepælen de nå har passert, og ifølge Dacia selv over 40 priser.

En av de siste er en ganske prestigetung, for forbrukernettstedet og magasinet What Car? kåret den nemlig til «beste familie-SUV etter verdi» for 2022.

Siden Dacia og Renault introduserte Duster i 2010 har samlebåndet virkelig fått kjørt seg, og den første generasjonen ble solgt i 1,2 millioner eksemplarer før det var slutt.

2. generasjonen, som utvendig var ganske så lik den originale utgaven, tok over stafettpinnen, og ytterligere 800.000 eksemplarer har rullet ut av samlebåndet til den rumenske fabrikken i Mioveni.

Faktisk er det produsert så mange Duster at en helt ny har rullet ut av samlebåndet hvert 63. sekund, så innen du er ferdig med denne saken har det kommet til nok en Duster. Cirka 1.000 nye Duster blir produsert daglig.

Hadde man parkert alle de to million bilene på rad og rekke, ville køen strukket seg fra Helsingfors i Finland til Ankara i Tyrkia. I høyden ville den raget 380 ganger høyere enn Mount Everest.

Vi vet ikke noe om hvem som kjøper en Duster i Norge, men det finnes tall fra utlandet.

I Storbritannia er det flere kvinner enn menn som kjøper Duster.

Tyrkia har de yngste kjøperne med en snittalder på 42 år.

I Frankrike, Tyskland, Spania og Italia liker Duster-eierne utendørsaktiviteter. 35 prosent av kundene sier faktisk at de enten går eller sykler i fritiden.

I de landene bor 44 prosent på landet, og kun 11 prosent i byene. Det er oppsiktsvekkende, for dette er tross alt en kompakt «bybil».

Ikke så oppsiktsvekkende, 56 prosent sier at de kjøper bilen grunnet prisen, mens 20 prosent sier at det er på grunn av designet.

Over i Romania er man selvsagt ekstra stolte av Duster, som blant annet brukes av politiet og hæren. Ja, det finnes til og med utgaver med larveføtter til ambulansebruk.

Her hjemme er den ikke like kjent, men det kommer snart en ny modell som også kan brøyte opp veien for Dacia.

Spring er som Duster en SUV, men enda mer kompakt. Den er faktisk kun 3,73 meter lang, men med en lang akselavstand skal det være plass til fire voksne. Spring kan også friste med et bagasjerom bak på 300 liter, som et lite lagringsrom foran på 23,1 liter.

Og ja, det er en elbil.

Dermed kan vi forhåpentlig se fram mot det som blir en av Norges billigste biler, og ganske så sikkert den aller billigste SUV-modellen. Danskene har satt sin pris på modellen, og der lyder startprisen på 141.000 danske kroner.

Om Spring klarer å matche suksessen til Duster får tiden vise, men da må den få skikkelig fart på seg.

Og en Spring-utgave med larveføtter får vi nok aldri se, men under kan du se en slik samt andre spesielle utgaver av 2-millionerbilen Duster.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter