Bilen for de små 007-agentene

Gjengen bak Bugatti Baby har nå klar en ny favoritt for de minste, nemlig selveste Bond-bilen Aston Martin DB5 Junior. Og ja, den har spionutstyr og er elektrisk.


Vi er langt fra eksperter på biler laget for barn og ungdom, men vi er likevel ganske så sikre på at den som The Little Car Company og Bugatti kom med i vår må være verdens mest eksklusive.

Her hadde de nemlig kopiert oppskriften til selveste Ettore Bugatti tilbake i 1926, som lagde en 50 prosent liten kopi av Type 35 til yngstesønnen Roland som rundet fire år. Kundene oppdaget denne, og ville også ha en slik.

-->
Dermed lagde Bugatti 500 slike eksemplarer, og da merket rundet 110 år i fjor overrasket de med en Bugatti Baby II. Denne gang lagde ikke franskmennene den helt selv, men lot de britiske ekspertene hos The Little Car Company gjøre grovjobben.

Baby II var 75 prosent av den fysiske størrelsen til Type 35, og av de 500 eksemplarene som skal settes sammen kommer i tre utgaver. Startprisen er 30.000 pund, så her snakker vi altså om en lekebil som koster over 100.000 kroner mer enn det hva Norges 8. mest solgte bil så langt i år koster ‒ Nissan Leaf.

110 år er selvsagt svære greier, og det er også en ny James Bond-film. Og spesielt for oss, for nå er agent 007 også på besøk i Norge.

Det vil Aston Martin, produksjonsselskapet Eon og The Little Car Company feire med en ny leke-klassiker, nemlig en av selveste Aston Martin DB5.

Denne bilen satte det britiske merket for alvor på kartet da James Bond fikk en slik som en agentbil i Goldfinger-filmen, og siden har den blitt kjent som den ekte Bond-bilen.

Verden har selvsagt gått videre siden 1964, men DB5 har aldri blitt glemt av de som lager Bond-filmene. Så den har hatt gjesteroller i seks filmer siden, inkludert de to siste som har kommet.

Og nå dukker bilen også opp i No Time to Die, den 25. Bond-filmen som har norsk premiere 1. oktober.

The Little Car Company har gått for en utgave som er to tredjedeler av størrelsen, og gjort kopi-jobben skikkelig.

De har nemlig 3D-scannet bilen slik at de skal bli mest mulig lik, mens noe deler har blitt replikert ‒ for eksempel Smiths-instrumentene på dashbordet. Noen er også modernisert, som tankmåleren som er omgjort til en batterimåler og oljetemperaturen som nå overvåker motortemperaturen.

Det er dog en stor forskjell. No Time To Die Special Edition er designet som en kabriolet og ikke en coupé, noe som har sin naturlige forklaring. Dette åpner for voksne og barn side om side, og dermed kan alle generasjoner av Bond-fans kan dele kjærligheten med å kjøre Bond-bilen.

Og ja, det er hurtigutløser for rattet slik at det blir enkelt å komme seg ut og inn, Brembo-bremser og Bilstein-dempere ‒ og flere hemmelige «påskeegg» gjemt i bilen.

Uansett størrelse, en DB5 Bond må ha sine «gadgets», og det har også denne. Q-avdelingen til lekebilprodusenten har like godt rådført seg med Chris Corbould, en spesialeffekt-ekspert med Oscar på peishylla og 15 Bond-filmer på sin CV.

‒ Da jeg så DB5 Junior på ekte, ble jeg overrasket over hvor identisk den er med bilen i full størrelse ‒ den er fantastisk. Det er en fantastisk ingeniørkunst, sier han.

Alle gadgets, eller spionutstyr om du vil, betjenes av individuelle kontroller i et skjult bryterpanel i passasjerdøren. Med et tastetrykk synker frontlyktene for å avsløre et sett med to simulerte Gatling-kanoner, komplett med smell og flash.

Den har også en unik digital nummerplate aktivert gjennom det skjulte kontrollpanelet, og kan også utsløse et røykteppe som bør finte ut de som forfølger bilen.

Men det kommer ikke ut av eksosanlegget, for dette er altså en elbil med en ganske så imponerende rekkevidde ‒ 129 kilometer.

‒ En Gadget-lastet Aston Martin DB5 ble betraktet som den mest berømte bilen i filmhistorien, og imponerte publikum rundt om i verden for over 50 år siden, sier Ben Hedley, administrerende direktør i The Little Car Company.

‒ Nå fortsetter den historien. Som en del av et eksklusivt partnerskap med Eon Productions og Aston Martin har vi hatt muligheten til å skape noe helt unikt for James Bond-fans og samlere. Vi kan ikke vente med å se hvilke eventyr disse bilene tar med eierne sine ut på.

Det er dog et par ting som ikke er like kult.

For det første skal det kun bygges 125 biler, og for det andre er ikke lenger Bugatti Baby II den dyreste. For Bond-bilen overgår også de fleste vanlige bilene, og har fått en startpris på solide 90.000 pund ‒ over én million kroner.

Så vi får nøye oss med bildene, og slik ser Aston Martin DB5 Junior ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter