Her hjemme var elbiler lenge regnet som noe som ikke fungerte til å dra henger med, men det er historie nå. De fleste nye elbiler er mulig å få med hengerfeste, selv om det å dra en stor vogn med en helelektrisk bil går hardt utover rekkevidden.
Norge har kommet noen år lengre enn resten av Europa når det gjelder erfaringer med elbiler, og ute på kontinentet tror fortsatt mange at elbilene ikke er tilgjengelige med hengerfeste. Slik som over i Storbritannia.
-->
Der hører magasinet What Car? hjemme, og disse er bilistenes aller beste venn. De tester nemlig det som er av biler, både nye og gamle, og det for å gi bilistene som skal kjøpe en bil mest mulig informasjon før de tar det ofte vanskelige valget.
Og hvert år kårer What Car? sammen med The Camping and Caravanning Club de beste bilene til å dra med seg en vogn, og siden årets campingvogn-sesong står for døren er det på tide å komme med årets resultat.
De har imidlertid fått med seg at mange tror at elbiler ikke kan dra henger, og det synet vil de endre på. I en spørreundersøkelse svarer 40,4 prosent at elbiler ikke kan brukes til tauing, og 75,6 prosent sier at de ikke ville bruk en slik til et slepeoppdrag. 28,7 prosent av disse sier grunnen er maks slepekapasitet.
Men fordommer er til for å knuses, og What Car? har funnet ut godt over halvparten av elbilene tilgjengelig i Storbritannia faktisk kan fås med hengerfeste ‒ og at noen til og med fungerer bedre enn diesel- bensinbiler. Av totalt 85 elbiler på markedet kan 50 brukes til slepeoppdrag, noe som betyr 58,8 prosent, opplyser What Car?
Ni av modellene har en maks slepekapasitet på 1.800 kilo, men det inkluderer faktisk ikke den helelektriske vinneren av årets slepe-undersøkelse. Den har maks slepevekt på 1.600 kilo.
Men la oss ta sammenlagtvinneren først.
I år stakk hybriden Volvo V60 T6 Recharge av med den gylne slepekroken, og grunnen er at den kombinerer «ytelse med suveren stabilitet med praktisk, luksus og et stort batteri som øker den rene elektriske rekkevidden», melder What Car?
Som i Norge har også alt blitt dyrere i Storbritannia, og What Car? tar konsekvensen av dette. Så nytt for 2023 er en kategori for beste budsjettbil, som går til den brukte modellen som er best for sleping i lys av de økende levekostnadene.
Her ble Kia Sportage 2.0 CRDi 184 AWD auto (2016-2021) kåret til vinneren, og det «takket være en sterk pålitelighetsrekord, dens drivstoffeffektive motor og 7 års/100.000 miles garanti» som jo mange brukte utgaver av denne fortsatt er innenfor.
Men det mest spennende, spesielt for oss nordmenn, er elbil-kåringen.
‒ Flere og flere elektriske biler kan nå brukes til tauing, men vår undersøkelse viser at en betydelig andel av bilistene fortsatt ikke er klar over dette, sier What Car?-redaktør Steve Huntingford
‒ Som What Car?s forskning viser, kommer en rekke elbiler for tiden med maksimal slepekapasitet tilsvarende de som finnes i bensin- og dieselmodeller, og dette vil bare vokse.
‒ Når det er sagt, mens en elektrisk trekkbil allerede vil passe noen mennesker strålende, er bensin-, hybrid- og til og med dieselmodeller fortsatt bedre valg for andre. Uansett hva du prioriterer, er vi sikre på at du vil finne din ideelle trekkbil blant vinnerne våre.
What Car? og caravanklubben har ikke bare basert resultatene på den offisielle slepekapasiteten til elbilene, men også vurdert hvordan disse presterte på tvers av en rekke vekt- og drivlinjekategorier. Bilene ble testet både på veien og på en privat testbane.
‒ Dette er det 17. året på rad vi samarbeider med What Car? når det kommer til disse prisene, og resultatene er fortsatt viktig lesning for våre caravaning-medlemmer, spesielt når de vurderer sin neste tauebil, sier Rob Ganley, sjefredaktør for klubbens månedlige magasin kalt Camping & Caravanning
‒ Det er viktig at vi fortsetter å forstå hvordan elbiler presterer når det kommer til tauing, som også må settes på bakgrunn av rimelige priser, økende driftskostnader og kjøp av brukte modeller. Vårt testprogram gir ekspertinnsikt i et bredt spekter av emner, slik at forbrukere kan ta informerte beslutninger når de skal kjøpe sin neste tauebil.
Elbil-vinneren ble Kia EV6, som altså har en maks slepevekt på 1.600 kilo. Dermed slo den biler som Audi Q8 e-tron, Genesis GV70 og Mercedes EQS SUV ‒ alle med 1.800 kilo maks kapasitet.
Her er alle klassevinnerne, og under denne følger oversikten over elbiler som har størst slepekapasitet av de 85 modellene What Car? har sett på.
Merk at dette er britiske utgaver, så det er ikke sikkert at du finner norske biler med tilsvarende spesifikasjoner.Årets beste bil til å dra vogn med:
Volvo V60 T6 Recharge Plus
Opptil 1.400 kilo vinner:
Skoda Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo
1.400-1.549 kilo vinner:
Seat Ateca 2.0 TDI 150 Xperience Lux DSG
1.550-1.699 kilo vinner:
BMW 3-serie Touring 320i M Sport
1.700-1.899 kilo vinner:
Nissan X-Trail Tekna E-Power e-4orce 213 4WD Tekna Auto
+1.900 kilo (under 60.000 pund) vinner:
Volvo V60 T6 Recharge Plus
+1.900 kilo (over 60.000 pund) vinner:
Land Rover Defender 110 P400e X
Elbil vinner:
Kia EV6 77.4kWh GT-Line AWD
Budsjettbil vinner:
Kia Sportage 2.0 CRDi 184PS AWD auto (2016-2021)
Elbiler med høyeste slepekapasitet:
Audi Q8 e-tron: 1.800 kilo
Audi Q8 Sportback e-tron: 1.800 kilo
Genesis GV70: 1.800 kilo
Kia EV6 GT: 1.800 kilo
Mercedes EQA: 1.800 kilo (300 & 350-versjoner)
Mercedes EQC: 1.800 kilo
Mercedes EQS SUV: 1.800 kilo
Volvo C40 Recharge: 1.800 (Twin-versjon)
Volvo XC40 Recharge: 1.800 kilo (Twin-versjon)
Kia EV6: 1.600 kilo
* PS! Vi har fått flere tilbakemeldinger fra lesere som savner elbiler på denne listen, slik som Tesla Model X og BMW iX, som her i Norge er oppgitt med hengervekt på henholdsvis 2.250 og 2.500 kilo. Men vi har altså forholdt oss til listen som What Car? har kommet med, så vær oppmerksom på at det finnes elbiler som kan dra med seg mer her i Norge.
Les også: