Det er ikke lenge siden Chevrolet kunne vise fram en av de aller største ikonene som en ren elbil. Da handlet det om El Camino SS 1972-modell, men de har ikke nøyd seg med denne.
Nå viser de fram nok et ikon med et elektrisk drivverk, nemlig den legendariske «Project X».
-->
Denne er opprinnelig en Chevy 210 2-dørs 1957-modell som ble kjøpt av magasinet Popular Hot Rodding for 250 dollar i 1965. De hadde nemlig fått en genial idé. La leserne bestemme hvordan de skulle modifisere bilen.
Det ble en megasuksess, og siden har den vært den gjennomgått flere operasjoner enn selv fallerte Hollywood-kjendiser. Faktisk har det blitt så mange ombygninger at den er døpt en million-dollar Chevy.
‒ Prosjekt X har alltid tjent bilmiljøet ved å presse rammen med banebrytende teknologier, sier Douglas Glad, innholdsdirektør hos MotorTrend.
‒ Ettersom bilindustrien nå er inne i et skifte mot elektriske kjøretøy, er denne Project X-konstruksjonen bare den siste i sin berømte arv med å tilpasse hot rodding til morgendagens kraftige teknologi.
Chevrolet Performance, MotorTrend og Cagnazzi Racing har kastet ut både V8-motoren og eksosanlegget, og satt inn et helelektrisk drivverk med en elmotor som yter 340 hestekrefter og et 30 kWh stort batteri.
Nå trengte de ikke å gjøre så veldig mye mer, for som sagt har Prosject X gått gjennom en rekke endringer opp gjennom årene.
Den største innvendig endringen er at bilen har arvet det sammen startknapp-systemet som den nye Chevrolet Corvette, men ellers er det ikke så godt å se at dette faktisk er en elbil.
Om du da ikke tar en titt under panseret, for som du kan se av bildene under er den kanskje litt for liten til å være en V8-motor.
Les også: