Fordelen med et luksusmerke som Bentley er at de ikke trenger å fokusere på så veldig mange forskjellige modeller. Nå har dog familien vokst litt i det siste.
Fortsatt handler det om grunnmodellene Flying Spur og Continental, men de har også plusset på med SUV-modellen Bentayga og kabrioleten Bacalar. Sistnevnte er ganske unik, for å si det forsiktig. Bentley skal kun lage 12 eksemplarer av denne.
-->
Det er en fordel med å ha få modeller, og det er at man kan fokusere på å lage mange varianter av disse. Og det gjør Bentley.
De har to hovedutgaver av Continental, en Continental GT og en toppløs Continental GT Convertible. Men et finnes også flere utgaver av begge disse to, som GT Speed, GT S og GT Azure.
Og nå får familien en ny sjef, for Continental GT Mulliner W12 er den ultimate versjonen som kombinerer luksus med ytelser. Det kan jo ikke bli feil.
Her har Bentley sett over til GT Speed, den tidligere ultimate GT-cruiseren. Dette er en ganske vanvittig bil med 659 hk og 900 Nm, og 0-100 km/t fyker unna på 3,6 sekunder og toppfarten lyder på 335 km/t.
Bentley har altså hentet W12-motoren og det avanserte chassiset fra Speed-versjonen, og fintunet dette for enda bedre kjøreopplevelse. Det hjelper også at den har styring på alle fire hjulene, og prikken over i’en er nye 22-tommers Mulliner-hjul med en sentrert B i midten som alltid holder seg vertikalt. Selvsagt gjør den det.
Mulliner står som kjent bak de mest luksuriøse utgavene til Bentley, og tilbyr det meste som de kravstore kundene måtte ønske.
Innsiden av Continental GT Mulliner W12 oser da også av luksus, og det er mulig å velge mellom åtte forskjellige trefargekombinasjoner som Mulliner foreslår.
Det er et utvalg av 88 piano-trefinerer og noe som er kalt «Diamond in Diamond», hvor hver diamant består av 712 individuelle sømmer. Totalt er det nærere 400.000 sømmer. Og ja, det er mulig å velge i en masse fargetråder.
På utsiden er det også diamanter, mer bestemt «Double Diamond»-grillen, og behagelige kjøreegenskaper bør også være på plass.
Bentley Dynamic Ride og et 3-kammers aktiv luftfjæring med adaptiv demping bør gi bilen perfekt balanse og fjæring, og det er også mulig å få sjefen med nyutviklede karbonkeramiske bremsene, variabel elektronisk stabilitetskontroll, nevnte firehjulsstyring og en elektronisk begrenset grep-diff.
Ja, det er også aktiv 48V anti-rull opprinnelig utviklet for Bentayga som nå er kommet til 3. generasjon. Dette fungerer slik at elektriske motorer i hver krengningsstang motstår rullingen til bilens karosseri.
I sin fasteste innstilling kan motorene levere 1.300 Nm på 0,3 sekunder for å motvirke svingkrefter og holde karosseriet i vater. Så her kan du trygt nyte et glass sjampis uten å søle en dråpe. Om du ikke sitter i førersetet, da.
Bentley, som også er på plass i Norge, sier ikke noe om prisen på sitt nye flaggskip, og det er kanskje like greit.
Det britiske merket eid av den tyske Volkswagen-gruppen skal vise fram Continental GT Mulliner W12 under Goodwood-festivalen i England, men du kan sjekke den ut allerede nå.
For her er den nye sjefen i familien ‒ Bentley Continental GT Mulliner W12:
Les også: