Det meste er åpenbart mulig nå som bilmerkene nærmere seg den elektriske horisonten, for nå skjer noe svært så uvanlig over hos Bentley. Britene lar nemlig spesialavdelingen Mulliner lage en serieprodusert bil.
De skal riktignok kun lage 18 eksemplarer, men Batur er så viktig at det er spesialavdelingen til merket som har designet den.
-->
Nå er ikke Mulliner helt ukjent med en slik oppgave, og avdelingen som gjenoppliver den tradisjonelle coach-byggingen som betydde spesialkonstruerte biler for svært gode kunder gjenopptar denne tradisjonen med Bacalar.
Dette er en bil som kun skal lages i 12 eksemplarer ‒ samtlige håndbygde Barchettas som hyller sportsbiler fra 1950-tallet. Ingen av de 12 blir identiske.
Batur skal på sin side vise noe langt viktigere, nemlig designspråket som Bentley videreføre over til elbilene som skal komme fra 2025. Men det nærmeste Bentley kommer elektriske biler med Batur er et 12 volts antirull-system og et elektronisk antislipp-system (eLSD).
Under panseret lurer nemlig et beist av en forbrenningsmotor.
Elbilen er nemlig utstyrt med den mektige W12-motoren på hele 6 liter, og dermed vinker de også tilbake til en historisk milepæl. Det var nemlig denne som startet Bentleys comeback da de satte en slik inn i Continental GT tilbake i 2002.
Og 20 år med utvikling gir synlige resultater. Motoren produserer nå rundt 40 prosent mer krefter, 740 hestekrefter og 1.000 Nm dreiemoment, og er 25 prosent mer effektiv når det kommer til forbruk.
I Batur er W12-motoren koblet sammen med 8-trinns dobbel-clutch girkasse, og et sportslig eksosanlegg skal sørge for at denne også høres. Og ja, den er også firehjulsstyrt.
I tillegg er det selvsagt luksus fra innsiden til utsiden, og bilen som kommer med en nærmest uendelig rekke med valg kan leveres med deler laget i titan, bærekraftige naturfiberkompositter og til og med 3D-trykt 18 karat gull.
‒ Batur er en viktig bil for Bentley. Batur, langt mer enn arvingen til den svært suksessrike Bacalar, viser designretningen vi tar i framtiden når vi utvikler vårt utvalg av elbiler. De klassiske Bentley-designene er omformet til et sterkere, dristigere design som forblir både elegant og grasiøs, sier Bentleys styreleder og administrerende direktør, Adrian Hallmark, som også forklarer det lett ironiske valget av en diger bensinmotor.
‒ Under det vakre eksteriøret ligger den kraftigste motoren vi noen gang har utviklet. Vår W12-motor er uten tvil den mest suksessrike 12-sylindrede bilmotoren i historien, og når den nærmer seg pensjonsalderen for å gjøre plass for framtidige hybrider og elbiler, ønsker vi å markere dens prestasjoner.
De som eventuelt drømmer om en Bentley Mulliner Batur må nøye seg med akkurat det, for som vanlig har Bentley solgt alle eksemplarene de skal lage allerede før bilen ble offisielt kjent.
En av fordelene med elbiler er at de kan utnytte plassen som en stor motor, girkasse og drivstofftank tar på en ny måte, og dermed designes moderne elbiler på en litt annen måte enn tidligere.
Det kan ikke Bentley gjøre med Batur, men de overordnede linjene skal uansett vise framtidens Bentley.
Og som du kun se av bildene under ‒ denne coupémodellen, eller grand tourer om du vil, har sportslige linjer så det holder. Og sjekk den startknappen!
Les også: