Opprinnelig skulle spesialavdelingen til Bentley kun lage 15 enda mer komfortable Flying Spur-versjoner, men sju år senere kan de feire spesialbil nummer 1.000.
Verden får stadig flere millionærer. Det er selvsagt godt nytt for luksusbil-produsentene, som for eksempel Bentley.
Men det betyr ikke bare at de får enda flere potensielle kunder, for trenden de siste årene er at de som kjøper slike biler også skal ha sine egne spesielle versjoner.
-->
Det tenkte ikke Bentley så mye over for sju år siden, for da var planen at en en nyopprettet spesialavdeling kalt Bentley Mulliner skulle lage 15 skreddersydde versjoner som skulle øke komforten ‒ Flying Spur Serenity.
Her ble blant annet setene og nakkestøttene ombygd, og som en del av det bredere redesignet ble det introdusert en ny og unik diamantduk i hele kabinen for å skape en virkelig skreddersydd følelse. Denne unike lærstrukturen dannet i ettertid inspirasjonen til diamantdesignet som kan sees i dagens Continental GT Mulliner.
Og da tok det helt av.
Så sju år senere kan de feire bestillingen av spesialversjon nummer 1.000, og denne er bestilt av en europeisk kunde som hadde to spesifikke ønsker for interiøret.
Og det var ifølge Bentley ikke fargen, som åpenbar er en standardfarge som det er mulig å velge. For den er ganske så sprek.
Sjekk dette:
Nei, ifølge Bentley var det første ønsket at bilen ble utstyrt med Olive Ash ‒ en finér benyttet i Mulsanne ‒ på innsiden av sine nye Bentayga.
Det andre var en tvilling-søm brukt på de øvre områdene av setene og dørlistene, og som gir en ytterligere kontrast til interiøret.
Og når man ser resultatet skjønner man jo at dette er tidskrevende og nok koster sine pund.
Mulliner Design-teamet har selvsagt laget en drøss med spesialversjoner gjennom sju år, og som du skal få se av noen eksempler litt lenger ned spenner det seg over hele Bentleys modellutvalg. Fra jagerfly-inspirerte Continental’er til Mulsanne-utgaven som feiret den legendariske 6¾-liters V8-motoren, og de har til og med laget en Bentayga som hadde forskjellige innvendige spesifikasjoner mellom fører og passasjer.
De 1.000 skreddersydde prosjektene siden 2014 varierer også voldsomt, fra kun svært enkelte som personifiserte plater til helt unike og Coachbuilt-prosjekter (helt egne modeller) som Bentley Mulliner Bacalar. Bentley kan også opplyse at dette inkluderer både regionale og globale oppdrag, begrenset seriemodeller og til og med racerbiler.
Spesialteamet, som selv er en del av Bentley Design-avdelingen, består av designere og digitale kunstnere for å skape den perfekte blandingen av perfeksjonert design i kombinasjon med fotorealistiske gjengivelser av kundenes design allerede før bestillinger blir gjennomført.
Mulliner-kunden har kun to begrensninger de må ta høyde for, deres egen fantasi og selvsagt at endringene befinner seg innenfor myndighetenes krav. Ellers er alt lov.
Et eksempel på hvor ekstremt dette kan være er Bentley Mulliner Bacalar. Denne 2-seters kabriolet-modellen er den mest eksklusive modellserien i Bentleys moderne historie.
For her har spesialavdeling bestemt at det kun skal lages 12 eksemplarer, og hele dusinet skulle bygge etter spesifikasjoner fra de 12 kundene som har fått tilslaget på bilene.
Her fikk hver kunde altså muligheten til å bestemme ting som materialer, utvendige endringer og selvsagt også hvordan interiøret skulle bli. Ingen av de 12 bilene ble altså i nærheten like, og en mer unik modellserie skal man altså lete lenge etter.
Mulliners store fordel er altså at de jobber med svært lave volum, noe som gir designteamet ekstra friheter som gjør at de kan utvikle nye ideer og konsepter som ikke ville være mulig for bilene som blir serieprodusert. Som vi så av sømmene til Bentayga-utgaven er nemlig enkelte av løsningene de kommer opp med så tidskrevende at det rett og slett ikke ville vært mulig å serieprodusere disse.
Resultatet er altså at millionærer kan kjøre rundt i utgaver som er helt unike, og da spiller nok prisen mindre rolle.
‒ Siden 2014 har vårt Mulliner Design-team i snitt hatt tre kundeprovisjoner i uken, og viser hvor populære skreddersydde Bentleys har blitt, sier Paul Williams, direktør for Mulliner og Motorsport.
‒ Det eneste disse designene har til felles er at de er for individuelle kunder ‒ bortsett fra det er hver enkelt like unik som resten.
I sum har blir dette altså 1.000 unike biler, og den aller siste er altså en lilla Bentayga som kanskje ikke faller i smak hos absolutt alle.
Og som vi kan se av bildene under har spesialavdelingen satt sammen ganske så mye «rart» gjennom sju år.
Les også: