Nå kommer den klimavennlige asfalten

På et lite område i Lysaker rett utenfor Oslo legges det nå framtidens «grønne» asfalt.


Nå er ikke selve asfalten grønn, for vi snakker fortsatt om vanlig svart asfalt. Dog helt ordinær er den ikke.

For kampen om å dempe klimautslippene har for lengst nådd de som også bygger og vedlikeholder veiene, og nå inkluderer det også de som legger ny asfalt rett utenfor Oslo.

I Lysaker har Skanska nå innledet arbeidet med første fase av Norges største veiprosjekt, E 18 Vestkorridoren mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker, og et viktig element i dette gigantprosjektet på 17,3 kilometer er klimaperspektivet.

Og et resultat av dette er en ny asfalt med netto null klimautslipp.

– Dette er første gang vi legger denne asfalten som vi kaller BioZero, forteller Erik Grimm-Strømme, som er leder av Skanska Industrial Solutions sin asfaltvirksomhet i Oslo.

Asfalten er tradisjonelt en aldri så liten klimakjeltring når det bygges og vedlikeholdes veier, for det produsere vanvittige 8 millioner tonn asfalt bare i Norge hvert år.

– Med tanke på at tradisjonell asfalt gir et bidrag på ca. 50 kg CO2 ekvivalenter per tonn, så sier det seg selv at vi må redusere de fossile utslippene fra asfalt. Det bør derfor være et godt marked for denne typen asfalt, sier Grimm-Strømme.

For den gode nyheten er at det faktisk er mulig å gjøre noe med utslippene knyttet til asfalt-produksjon og legging av slik. Skanska har tatt tre store grep for å gjøre asfalten grønn.

For det første har de erstattet en del av tradisjonelle bindemiddelet som brukes i vanlig asfalt, bitumen, med et biobindemiddel som er fossilfritt.

Så har de økt andelen av gjenbrukt asfalt i tilslaget med 40 prosent, og til slutt må både fabrikken og maskinparken driftes på biobrensel.

I sum gir dette ifølge Skanska at asfalten får et CO2-avtrykk som går i null. Altså det som kalles for en klimanøytral asfalt.

Erik Grimm-Strømme, distriktssjef Skanska Industrial Solutions og Eilev Lilleland, prosjektleder for innledende fase av E18 Vestkorridoren

– Alle tester og erfaringene vi har gjort oss i Sverige viser at asfalten har samme bruksegenskaper som tradisjonell asfalt, understreker Grimm-Strømme.

Han håper nå at dette lille, men også store, steget på Lysaker fører til at også andre som legger asfalt får øyne opp for mer klimavennlige løsninger, og prosjektleder Eilev Lilleland på E18 Vestkorridoren som altså ble den første bestilleren av den klimanøytrale asfalten her i Norge har iallfall troen på dette.

‒ Dette er en liten asfaltjobb, påpeker han.

‒ Vi legger om lag 375 tonn asfalt her på riggområdet, og dette gir oss en besparelse på vel 18.000 CO2 ekvivalenter. Det er i seg selv ikke så mye, men det viser hvor stort potensialet er når man legger denne typen asfalt i store veiprosjekter.

Her kan du selv se når den første klimanøytrale asfalten rulles ut på Lysaker, og ja, den ser fortsatt ut som «vanlig» asfalt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter