Det er snart duket for den aller sterkeste W12-motoren Bentley har utviklet, men deretter er det helt slutt for motoren med 12 sylindre. (Fotos: Bentley)

Bentley avslutter W12-æraen med stil

Den aller siste W12-motoren som Bentley skal lage, blir også den aller sterkeste.


Fredag kunne Bentley annonsere at de kutter ut sin aller største motor, den sagnomsuste W12, allerede i april neste år. Det betyr at den kun har drøyt 13 måneder igjen før det er slutt.

Det kommer ikke som noe sjokk, for selv et luksusmerke som Bentley skal over til mer miljøvennlige løsninger ‒ inkludert rene elbiler.

-->
Bentley, eid av Volkswagen-gruppen, følger nå er strategi kalt Beyond100, og denne inkluderer en enorm satsing. For merket skal nemlig legge 2,5 milliarder pund i bordet for å realisere strategien, noe som betyr en eller plass rundt 30 milliarder kroner i investeringer.

Resultatet skal etter planen bli hele fem helelektriske modeller innen 2030, alle laget på fabrikken i Crewe. Den første elbilen skal dukke opp i 2025, og etter dette skal det komme elbiler ganske så tett på hverandre. I 2030 skal de være et rent elbilmerke.

Det betyr også nådestøtet for motoren merket er kjent for, nemlig W12-beistet.

Britene har snart håndlaget 100.000 eksemplarer av den ikoniske motoren i Crewe, men i april neste år er det altså slutt. Det er litt dramatisk, og det tenker også Bentley at avslutningen av æraen bør være.

Så de har akkurat avsluttet utviklingen av den kraftigste versjonen av W12 som noen gang er laget, og det sier ikke rent lite.

Den ultimate versjonen av denne mektige motoren skal inn i Bentley Batur som blir håndlaget av Mulliner, og som kun skal lages i 18 eksemplarer. Det blir altså ikke mange biler med den denne motoren.

Kreftene denne kraftpakken inneholder lyder på 750 hestekrefter og 1.000 Nm dreiemoment.

‒ Vår progressive reise mot bærekraftig luksusmobilitet betyr å gjøre endringer på alle områder av Bentley Motors, sier Bentleys styreleder og administrerende direktør, Adrian Hallmark.

‒ Da vi først lanserte W12 tilbake i 2003, visste vi at vi hadde en mektig motor som ville drive både bilene våre og merket fremover i et høyt tempo. 20 år og mer enn 100.000 W12-er senere, er tiden inne for å pensjonere denne nå ikoniske drivlinjen mens vi tar skritt mot elektrifisering – men ikke uten å sende den ut med et smell.

Slik ser Bentley Batur ut:

Den ultraluksuriøse og sterkeste bilen i Bentley-familien er selvsagt for lengst utsolgt, men det er fortsatt mulig å få tak i biler med W12-motoren ‒ dog med «kun» 695 hk.

Bentley tilbyr denne i Speed-versjonene av Continental GT, Bentayga og Flying Spur, samt Continental GT Mulliner og Flying Spur Mulliner.

Men om du drømmer om en ny Bentley med W12 bør du være kjapp, for nå som det er klart at motoren droppes om et drøyt år kommer disse til å bli etterspurt.

Motoren ble først introdusert som 6-liters twinturbo i 2003, men siden har ingeniørene kontinuerlig forbedret ytelsen til motoren både når det gjelder kraft, dreiemoment, utslipp og raffinement.

De siste 20 årene har kraften økt med 37 prosent og dreiemomentet med 54 prosent, mens utslippene er redusert med 25 prosent.

I 2015 lanserte merket den ultraville SUV-modellen Bentayga, og da kom også W12-motoren i en helt nyutviklet utgave. Det er denne som i dag finner veien inn i nye biler.

Hver W12-motor er håndbygget og tar over 6,5 timer å sette sammen av et lite team av håndverkere, før motorene gjennomfører et svært sofistikert testregime på over en time via tre spesialiserte diagnosemaskiner.

Hver uke kjøres én motor over en utvidet testsyklus og strippes deretter fullstendig for inspeksjon. Så her skal ingenting overlates til tilfeldighetene.

Bentley sier at de vil sette sammen over 105.000 W12-motorer rett før motoren når 20 år senere i år, og så mange flere enn dette blir det altså ikke.

Les også:

Les mer om:

Nyheter