Batteripakken veier mer enn to elbiler

Asko får den første elektriske lastebilen i Nord-Europa med et gigantisk batteri på 900 kWh. Bare batteripakken veier over 5 tonn…


For 12 år siden hadde Nissan klar det som skulle bli den første masseproduserte elbilen i historien, Leaf. Bilen var utstyrt med et batteri på 24 kWh, og NEDC-rekkevidden var opplyst til 175 kilometer. Så muligens rullet den 150 kilometer på en god dag.

Men rett bak Leafen fulgte elbilen som også løftet den elektriske framtiden inn i litt mer vanlige biler, Tesla Model S introdusert i 2012. Den hadde et batteri på 60 kWh, og en som vanlig offensiv Elon Musk kunne proklamere at denne elbilen hadde den dobbelte rekkevidden av Nissan Leaf.

-->
Siden den gang har faktisk ikke lagringskapasiteten i batteriene økt så veldig mye, for bilprodusentene har vært mer opptatt av å gjøre bilene enda mer effektive. Store batteripakker betyr nemlig både mer vekt og høyere produksjonskostnader, to ting bilmerkene helst vil unngå.

Det finnes dog biler som i dag er utstyrt med batteri på over 100 kWh, og en Mercedes EQS 580 har et batteri på hele 107,8 kWh. Lucid tilbyr varianter av sin Air-modell med et batteri på hele 118 kWh, noe som bør kurere rekkeviddeangsten ‒ de skryter av rekkevidder på over 800 kilometer.

Et batteri på 100 kWh holder selvsagt ikke for de store lastebilene, som i tillegg til at de er langt mindre aerodynamiske enn vanlige elbiler også er langt tyngre.

Det betyr at elektriske lastebiler som skal inn i langtransport må ha gedigne batteripakker for å bli konkurransedyktige, noe de også kommer til å få. Det viser den nye lastebilen som Asko nå får levert.

Denne baner vei for også elektrisk drift for langtransporten, og er ifølge NorgesGruppen den første av sitt slag her i Nord-Europa. Den har et batteri som veier 5.440 kilo og som lyder på 900 kWh, noe som skal åpne for en rekkevidde på rundt 500 kilometer selv med en fullastet bil.

NorgesGruppen, som står bak butikkjeder som Meny, Spar og Joker, sier at den nye helelektriske Volvo-lastebilen nå er på vei fra Sveits og skal ankomme Oslo via Kiel-ferjen.

Denne lastebilen skal brukes mellom Askos sentrallager på Vestby og Moss havn, hvor det fraktes varer over Oslofjorden til Horten med elektriske sjødrone, og videre til regionslageret i Sande.

Men det nye elektriske beistet på plass gir dette en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden, og bilen skal også brukes lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger. Et delmål er å teste ut batterielektriske løsninger også på lengre distanser.

NorgesGruppen sier at den nye lastebilen vil bidra til 106 tonn mindre CO2-utslipp i året, sammenlignet med en dieselvariant og med 100.000 kjørte kilometer i året.

Asko har også installert høyeffektladere på flere av sine regionslagere, og der kan den lade med 350 kW hurtiglading. Mer eksakt betyr det 20-80 prosent lading tar 1 time og 40 minutter, og da snakker vi altså om en batteripakke på vanvittige 900 kWh. Det er imponerende.

‒ Dette representerer det fremste av teknologi innen elektromobilitet av tungtransport, sier John Strand, direktør i Asko Transport.

‒ Til forskjell fra andre elektriske lastebiler er også den tradisjonelle girkassen byttet ut og man benytter elektromotorene og 1-trinns girkasse til framdrift og regenerering. Den vil også leveres med strømuttak til aggregat, som gjør at vi også kan unngå dieselutslipp fra våre traller på veien.

‒ Nå er teknologien for langtransport kommet så langt at det ikke lenger er kjøretøyene som er den begrensende faktoren. Nå som Enova også tilbyr støtteordninger for ladeinfrastruktur på depoter, så ligger mye til rette for at vi, sammen med våre samarbeidspartnere, skal kunne utvide elektrisk godstransport på regionale strekninger, sier Strand.

Denne elektriske lastebilen har en batteripakke som veier mer enn dobbelt så mye som en helelektrisk SUV-modell. (Foto: NorgesGruppen)

Denne lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil, opplyser NorgesGruppen, men er en god investering.

For med Enova-støtte, bompengefritak, CO2-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, vil det likevel være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO (total levetidskostnad) sammenlignet med en dieselbil, tror de selv.

Det er ABB som leverer ladeanlegget til Asko på Vestby, og de sier at dette blir verdens største elektriske depot for lastebiler. Planen er at det skal være 126 elektriske lastebiler i drift på lokasjonen i 2026.

ABB sier at utslippskuttene fra Askos egne lastebiler i 2026 vil være på 6.250 tonn CO2, noe som tilsvarende å fjerne over 3.000 fossilbiler fra veiene.

I Vestby skal ABB for øvrig sette opp 58 ladepunkter, hvor ytelsen strekker seg fra 90 til 350 kW.

En som altså kan utnytte 350 kW er de nye lastebilen som nå er på vei fra Sveits, og her er litt fakta om lastebilen som altså blir den første i sitt slag i Nord-Europa:

  • Bilen er en konvertert Volvo-lastebil, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T.
  • Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.
  • Bilen er utstyrt med 22 kilowatt ombordlader.
  • Eget uttak for 400 volt 32 ampere til kjøle- og varmeanlegg i trallene.
  • Bilen er godkjent for totalvekt på 50 tonn.
  • Batteriet veier 5.440 kilo, men siden dieseldrivlinjen er fjernet er nettovekten bare økt med ca. 2.000 kg.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter