Avduker en ny Hyundai i10

Hyundais aller minste modell blir nå oppgradert. Se bilder.


Det finnes overraskende mange såkalte super-mini-modeller som
strekker seg opp mot 3,7 meter. Vi trodde kanskje det var opp mot 10, men når
vi sjekket viser det seg at dette er et ganske så digert marked ‒ også om vi
kun ser på de kjente produsentene.

Citroën har sine i C-Zero og C1, Fiat kan by på 500 og Panda,
Kia tilbyr Picanto, Mitsubishi kommer med i-MiEV, Opel har to i Karl og Adam, Peugeot
produserer både Ion og 108, Renault har Twingo, Seat lager Mii, Skoda har sin
lille tass i Citigo, alle de tre modeller fra Smart, Suzuki tar trippelen med Celerio,
Jimny og Ignis, Toyota med Aygo og til slutt Volkswagen og deres lille Up.

-->
De med skarpest øye har kanskje bitt seg merke til at Mini
ikke er på oversikten, men den minste modellen fra det merket er faktisk over
3,8 meter lang. Jepp, ingen super-mini fra Mini.

En som ikke er nevnt, men som hører hjemme i oversikten, er
Hyundai i10.

Og når vi nå vet hvor stort marked det er for slike super-minier,
hele 22 bare blant de største produsentene, er det kanskje ikke rart at de nå
oppgraderer sin minstemann.

Nye i10 vokser noe, men er fortsatt godt innenfor den grensen
vi satt på 3,7 meter. Den kommende generasjonen er 3,670 meter lang, 1,680
meter bred og 1,480 meter høy. Dermed er den 5 mm lenger, 20 mm bredere og faktisk
20 mm lavere enn den nåværende.

Slagordet for denne som hører hjemme i A-segmentet passer dermed ørlite(!) bedre: «Go Big».

Hyundai introduserte i10 i 2008, og da kanskje noe snålt som
en modell for Europa. For man skulle nesten tro at den passet enda bedre i
Asia, hvor folkene jo er litt mindre enn snittet i Europa.

Men i10 er uansett både designet og produsert i Europa for
det europeiske markedet, og Hyundai har ikke overraskende gått for et livlig og
såkalt «dynamisk» design for den nye generasjonen.

Den har selvsagt også fått oppgradert teknologi og nye
førerassistenter, men like viktig er at akselavstanden også har økt. Dette gir
bedre innvendig plass, samt at det blir lettere å se ut både forover og
bakover.

Dette resulterer også i et ganske så spandabelt bagasjerom på 252 liter, og lastehøyden er også redusert med 29 mm. Dermed er det mulig å få lastet et greit antall handleposer der bak, og du trenger heller ikke å løfte dem så høyt. Dobbel bonus, altså.

Sjekk gjerne ut den nye generasjonen via denne videoen, før vi tar for oss motor og drivverk:

Så hva finner vi under panseret?

Jo, enten en 3-sylindret 1.0-liters motor med 67 h og 96 Nm,
eller en 4-sylindret 1.2-liters med 84 hk og 118 Nm.

Det er også mulig å velge mellom en 5-trinns manuell girkasse
eller en 4-trinns automat manuell girkasse kalt AMT. Dette høres kanskje
komplisert ut, men for føreren er dette i prinsippet det samme som vanlige automatgir.
Bilen girer altså av seg selv, og det finnes ingen clutchpedal.

Den kommer også med start/stopp, og på toppen av dette senker
det nye designet luftdraget. Ja, du husker at den er blitt lavere.

Alt dette skal gjøre den mer effektiv, og dermed senke
forbruket og utslippet. Den kommer også med en såkalt ECO-pakke som skal gjøre
den enda snillere mot forbruket.

Hyundai skal vise den nye i10 fram under Frankfurt Motor
Show som starter senere denne måneden, men de har dessverre ikke sagt noe om
når den eventuelt er på plass hos forhandlerne.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter