At det jukses med den pliktige EU-kontrollen er ikke noe nytt. Så sent som i 2017 avdekte stikkprøver at svært mange som hadde gjennomført og fått godkjent EU-kontroll hadde feil og mangler. Faktisk over 10 prosent av bilene de sjekket.
Nå har Vegvesenet gjennomført nye kontroller, og resultatet er igjen nedslående.
-->
I fjor høst avdekte de over 80 fiktive kontroller i Innlandet, og de avslutter nå en større sak i Telemark hvor over 100 kontroller viser seg å være fiktive.
Einar Eskilt hos Statens vegvesen er bekymret for store mørketall.
‒ EU-kontrollen er et viktig bidrag til å avdekke trafikkfarlige biler, understreker han.
‒ Verksteder som utfører EU-kontroll har et stort ansvar i å luke ut disse bilene. Statens vegvesen ser svært alvorlig på at enkelte virksomheter og kontrollører jukser med EU-kontrollene.
Det jukses på flere områder. Noen biler er godkjente selv om de ikke har vært innom kontroll, mens noen åpenbare feil og mangler blir ikke registrert.
Vegvesenet har også kommet over flere tilfeller hvor kundene har betalt direkte til kontrolløren, enten kontant eller via Vipps.
‒ Det bør blinke i alle varsellamper hvis man betaler EU-kontrollen direkte til kontrolløren og ikke til verkstedet, sier Eskilt.
‒ Vi har grunn til å tro at kundene i mange tilfeller også er delaktige i jukset, ved at de har en bil de vet ikke kommer gjennom kontrollen uten dyre reparasjoner.
Vegvesenet sier at typiske feil som avdekkes er feil med bremser, dekk og felg, farlig rust i bilens bærende konstruksjon eller skader som påvirker sikten.
– Det er dessverre mange biler på veien som aldri burde vært der i den tilstanden de er i, sier Eskilt.
EU-kontrollen skal gjennomføres for personbiler eldre enn fire år hvert andre år, mens veteranbiler skal gjennomføre en EU-kontroll hvert femte år. Bevaringsverdig kjøretøy over 50 år slipper den faste EU-kontrollen.
Både verkstedet og de ansatte som gjennomfører EU-kontrollen skal være godkjent av Vegvesenet.
‒ Vi har tilsyn med at bransjen følger de lover og forskrifter som gjelder for EU-kontroll, sier Eskilt.
‒ Der vi avdekker uregelmessigheter eller brudd, kan vi inndra godkjenningen for en kortere eller lengre periode. I særlig grove tilfeller blir det meldt til politiet.
Nå er det langt fra slik at hele bransjen jukser når det kommer til EU-kontrollen.
‒ Vi må huske at det er de råtne eplene som ødelegger for resten av bransjen som gjør jobben samvittighetsfullt. Vi er derfor svært interessert i tips om virksomheter der det er mistanke om ulovligheter, sier Eskilt.
EU-kontrollen består av en lang og detaljert sjekkliste som kontrollørene skal følge, og målet er verifisere bilens identitet, avdekke trafikkfarlige feil og alvorlige høye utslipp eller lekkasjer.
– EU-kontrollen er ikke en generell tilstandsrapport, og sier derfor ikke noe om bilens driftssikkerhet eller behov for reparasjoner i nær framtid. Derfor er derfor alltid lurt å sjekke bilens tilstand ved hjelp av fagkyndige før et kjøp, sier Einar Eskilt.
Les også: