Audis selvkjørende bybil

Audi viser fram en kompakt elbil som kan kjøre av seg selv.


Den tyske produsenten fokuserer allerede på de urbane kjøperne,
og frister per i dag med to såkalte «by-biler» ‒ A1 og Q2.

Minstemann A1 er kun 4,02 meter lang, mens SUV-modellen Q2 måler
4,19 meter i lengden. Begge to fungerer bra i travle gater og kan manøvreres
inn i trange parkeringsplasser, men de er ikke «morgendagens» biler.

For slike skal gjerne være utslippsfrie og kjøre av seg
selv.

Men Audi har et ess i ermet.

Dette spiller de ut med konseptmodellen kalt AI:Me, en 4,30
meter lang framtidsmodell.

AI står for artificial intelligence, og kan oversettes til
kunstig intelligens. Me betyr rett og slett meg, så AI:Me betyr det enkelt og
greit: «Jeg er smart».

Faktisk er konseptmodellen til Audi så smart at den er oppe
på nivå 4 på den autonome skalaen, noe som betyr at den kan kjøre av seg selv i
de fleste situasjonene.

Forrige gang Audi viste oss en slik selvkjørende bil var i
2017, og den gang het modellen AIcon med en rekkevidde på 800 kilometer. Denne
var dog selvkjørende på nivå 5, altså helt automatisk uansett forhold og hvor
du befinner deg.

AI:Me er en slags lillesøster til den imponerende AIcon, og
begge disse to bilene skal utstilles side-ved-side under det kommende Auto
Shanghai.

Her ser du litt av AIcon til venstre for AI:Me.

Tyskerne har dratt akselavstanden til bybilen ut til hele
2,77 meter og hevet takhøyden til 1,52 meter, så her bør det være plass til
både passasjerer og teknologi.

Slike selvkjørende biler brøyter da også vei for nye
løsninger innvendig, noe som åpner for diverse setekonfigurasjoner. Foretrekker
du en klassisk salong med en egen stol så er det mulig, og foretrekker du en
løsning som inkluderer en sofa så er også det mulig.

Med selvkjørende biler ser produsentene for seg tre store oppholdsplasser
i framtiden ‒ hjemme i stua, på jobben og i bilen.

Slik ser Audi for seg en av løsningene i AI:Me.

Det er så mye ny teknologi i AI:Me at du bare kan glemme alt
som bilene til nå kan by på ‒ det er allerede gammeldags.

AI:Me byr for eksempel på intelligente øyebevegelser, og du
kan for eksempel starte navigasjonen bare ved å se på infotainment-løsningen.

Det går selvsagt i 3D-løsninger, og Audi har for sikkerhets
skyld lagt inn VR-briller i bilen. Slike virtuelle briller tar underholdningen
til et helt nytt nivå, både når det kommer til dataspilling eller om du ser en
film.

Du kan for eksempel sette på en serie hjemme i stua, og se
videre på denne etter at du har satt deg inn i bilen som frakter deg videre til
reisemålet.

I disse Games of Thrones-tidene er det nok mange som kunne
tenkt seg akkurat slike allerede i dag.

Når AI:Me har fraktet deg til reisemålet, kan den snu og
kjøre hjem igjen av seg selv. Jepp, du slipper å lete etter en parkeringsplass
med en slik bil.

Dette er altså en elbil, og disse er ofte kalt for «grønne biler». Audi tar dette bokstavelig, for du finner oppsiktsvekkende nok ekte planter i kupéen. Produsenten mener at asfaltjungelen er grå og lite innbydende, så for første gang gror de vegetasjon på innsiden av en bil som skal gjøre miljøet triveligere.

Utseendemessig har den altså videreført linjene fra AIcon,
og ser ikke ut som noe Audi tidligere har vist oss.

Her er det ikke bare lys for å lyse opp veien, men ifølge
Audi skal det blinke og varsle både de myke og harde trafikantene om både hva den
har tenkt å gjøre og om farer.

AI:Me er den tredje «testbilen» som Audi viser oss. AIcon
var altså den første, mens den ville sportsbilen PB18 var den andre.

Audi har også utviklet en fjerde bil, og denne skal de vise fram under et motorshow i Frankfurt i september.

Her er flere bilder av den tredje, AI:Me:

Les mer om:

Elbiler Nyheter