Audis nye el-SUV med «perfekt» størrelse

Audi Q4 e-tron nærmer seg med, en elbil som blir Audis svar på Volkswagen ID.4.


Faktisk blir Q4 e-tron mer enn kun Audis versjon av ID.4 ‒ den er faktisk en slektning av det første helelektriske SUV-modellen til Volkswagen. Begge blir nemlig satt sammen på den samme MEB-plattformen, og begge de helelektriske SUV-modellene går rett inn i det ettertraktede segmentet med biler på rundt 4,6 meter.

I størrelse plasseres Q4 e-tron seg logisk nok mellom Q3 og Q5, og den kommende elbilen er 4,59 meter lang, 1,90 meter bred og 1,61 meter høy. Dette er regnet som en nær perfekt størrelse for de som vil selge flest mulig biler, noe selvsagt Audi gjerne vil.

-->
Fordelen med MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen som Audi er en del av er at den tar høyde for at elbilene ikke trenger den tradisjonelle forbrenningsmotoren foran og girkassen under, og dermed blir det mulig å utnytte den innvendige plassen enda bedre.

Audi har benyttet seg av denne muligheten med Q4 e-tron, og dratt ut akselavstanden til 2,76 meter. Det betyr fronten foran forhjulene og bakenden bak bakhjulene kortes ned, og et kortere overheng betyr en større kupé.

Resultatet er en innvendig lengde på hele 1,83 meter, en lengde vi vanligvis finner i langt større SUV-modeller. Ifølge Audi overgår romsligheten i Q4 e-tron alle direkte konkurrenter i premiumsegmentet.

Fraværet av sentertunnelen som vanligvis et drivverk med en stor girkasse må ha gir også nye muligheter, og tar vi med hanskerommet har Q4 e-tron 24,8 liter lagringsvolum bare inne i kupeen. Alle de fire dørene har store flaskeholdere, og Audi opplyser at de som ønsker også kan få med både «phone box» og opptil fire USB-C-kontakter.

Skal man lage en skikkelig folkebil må man også rydde plass helt bakerst, og det har Audi også gjort med Q4 e-tron. Her er bagasjerommet er på 520 liter, som selvsagt kan utvides til 1.490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40:20:40). Audi legger til at også dette er tall som tilsvarer SUV-modeller i klassen over.

Grunnen til at biler på rundt 4,6 meter er så populære, er at de fungere både som en bybil, familiebil og langdistansebil, og plusser man på benevnelsen SUV så får man altså en ettertraktet allrounder.

På toppen er Q4 e-tron elektrisk, så den bør friste ganske mange her hjemme.

Audi Norge har da også store forventninger til den kommende elbilen.

‒ Audi Q4 e-tron er bil som kommer til å imøtekomme behovene til mange aktive familier over hele landet, slår Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller fast.

‒ De utvendige målene gjør at bilen oppleves praktisk i hverdagen og i bybildet, men den smarte konstruksjonen gir deg langt mer plass innvendig enn det de utvendige målene tilsier – noe som også gjør den perfekt for utflukter og lange turer.

Det er heller ikke negativt at Q4 e-tron fører designet til Audi e-tron videre, for som vi husker var dette fjorårets mest solgte bil.

‒ Audi er tro mot designspråket sitt og bevarer identiteten og den opplevelsen du forventer å få når du setter deg inn i en Audi, men i Q4 e-tron har de tatt videre og tilført nye, innovative løsninger som løfter helhetsinntrykket. Vi gleder oss veldig til å vise frem resten av vår neste helelektriske kompakt-SUV i midten av april, sier Sinervo.

Enn så lenge holder Audi designet litt skjult gjennom kamuflasjedrakten, men innsiden viser de mer enn gjerne fram uten noe form for hemmelighold.

Det er lenge siden Audi kastet ut det analoge fra dashbordet, og i Q4 e-tron går de også for en heldigital betjening med en flat menystruktur. Her er det digitale instrumenter eller «Audi virtual cockpit» foran føreren, et sentralt plassert MMI-touchpanel, stemmestyring og head-up display med utvidet virkelighet (AR) tilgjengelig som ekstrautstyr.

Og denne kommer nok mange til å hake av for.

AR-teknologien viser viktig informasjon gjennom frontruten i to separate nivåer, en statusseksjon og en seksjon for AR. Informasjonen til navigasjonen og enkelte av assistentsystemene vises som dynamiske projiseringer i veien om lag 10 meter foran bilen, noe som er en smart assistanse spesielt ved dårlige og krevende siktforhold.

Arealet for AR-visningen tilsvarer en skjerm på rundt 70 tommer, og Audi forklarer at under dette er det også et område for statusvisninger som kan vise for eksempel aktuell hastighet og gjeldende fartsgrense. Denne informasjonen ser ut til å flyte ca. tre meter foran føreren.

Nå er det også vanlige skjermer i Q4 e-tron. Det største MMI-displayet er på 11,6 tommer, det største i hele Audis portefølje. Det er mulig å styre dette både med håndskrift og stemmestyring, og sistnevnte aktiveres med «hei Audi!» og skal også forstå mange norske fraser ‒ eksempelvis «hvor er nærmeste ladestasjon». Da vil systemet utføre nettsøk og gi deg svar.

Resten av dashbordet er også godt gjenkjennelig fra de moderne Audiene, og det er vinkler som gjelder. Audi har gått for «en luftig følelse av romslighet», som de selv beskriver det som, og om de har lyktes kan du jo selv bestemme.

Det ikke helt runde rattet er en liten historie for seg selv.

Her har tyskerne kommet opp med et helt nytt design, med dobbelteiker og flate partier i toppen og bunnen. De øvre eikene har touchflater i «black-panel look». I likhet med en mobil kan det både trykkes og svipes på flatene – for eksempel når man blar gjennom en liste.

Som vi kan se av bildet under er ikke rattet helt rundt, og både det øvre og nedre partiet er flatet litt ut slik blant annet mange sportsbiler har.

Setene er i miljøets tegn bærekraftig, og består av en kombinasjon av kunstig lær og microfibermaterialet Dinamica laget av 45 prosent resirkulert polyester. Et sett med seter i Q4 e-tron gir faktisk 26 stykker med 1,5-liters PET-flasker et nytt og høyverdig liv.

Audi har selvsagt også fokuset på sikkerhet, og sikkerhetsteknologi inkluderer både side- og senterairbag i tilknytning til setene.

De tekniske detaljene holder Audi for seg selv enn så lenge, for bilen har formelt ikke hatt premiere.

Første gang vi så Q4 e-tron var under Genève Motor Show i 2019, og den gang som et konsept.  Ganske eksakt to år senere viser altså fram den viktige modellen litt mer, men selve premiere skjer ikke før i april.

Q4 e-tron blir det fjerde medlemmet i den helelektriske porteføljen til Audi, som også består av e-tron, e-tron Sportback og den sportslige e-tron GT som debuterte i forrige måned.

Her er en masse bilder av Audi Q4 e-tron, elbilen med den «perfekte» størrelsen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter