Audis første ladbare SUV i kompaktklassen

De fire ringene fortsetter sin elektriske revolusjon med to nye ladbare modeller.


Audis SUV-serie består av Q2, Q3, Q5, Q7, Q8 og elbilmodellen e-tron, og så langt har tyskerne prioritert å gjøre de større og tyngre bilene ladbare. Men det betyr ikke at de to mest kompakte medlemmene blir utelatt i revolusjonen som nå foregår i Ingolstadt.

For nå har den elektriske tiden også kommet til den 4,48 meter lange Q3 og den 4,5 meter lange søsteren Q3 Sportback.

-->
– Audi Q3 er et svært godt alternativ for de som ønsker en kompakt-SUV med god plass, teknologi – og utstyrselementer hentet fra de større modellene, og et design som virkelig står fram, sier direktøren for Audi Norge, Elin Sinervo.

‒ Når den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid, med god elektrisk rekkevidde, er det en modell som blir enda mer attraktiv for de kundene som ønsker en sportslig kompakt-SUV, men som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen ‒ og samtidig ønsker friheten til å kunne dra på langtur uten å måtte planlegge.

Hun sikter selvsagt til den totale rekkevidden, som i en ladehybrid er på høyde med den vi finner i en bensinbil.

Sinervo sikter også til at den elektriske rekkevidde er mer enn god nok til å kunne kjøre Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback 45 TFSIe som rene elbiler i hverdagen.

Mer eksakt har de to ladehybridene et batteri på 13 kWh, noe som åpner for å kjøre bilene utslippsfrie i 51 kilometer.

‒ Audi har siden 2019 lansert en rekke ladbare hybrider i flere segmenter. Q3 er den første SUVen i kompaktklassen, og nye A3 TFSIe har akkurat ankommet Norge. Dette er spennende modeller, og sammen med Audis satsing på den helelektriske drivlinjen, er den ladbare hybrid-offensiven et attraktivt alternativ for de som per i dag ikke har anledning til å kjøre helelektrisk, sier direktøren.

Ikke uventet viderefører Audi kombinasjonen av en 1.4-liters TFSI-motor og en elmotor også i de to nyeste TFSIe-medlemmene. Bensinmotoren byr på 150 hestekrefter, og støttes av en elektrisk synkronmotor med permanente magneter (PSM) på 116 hk. Denne PSM-motoren er bygget inn i S tronic-girkassen som leverer kreftene til forhjulene.

Denne løsningen gjør de to bilene ganske så sterke, og systemeffekten opplyses til hele 245 hk med et dreiemoment på 400 Nm. Det gjør at bilene akselererer til 100 km/h på 7,3 sekunder, og har en toppfart 210 km/h.

Vi nevnte at den elektriske rekkevidden er på 51 kilometer. Det er riktig for Q3 45 TFSIe, for den litt større og mer coupéaktige Sportback-versjonen må klare seg med 50 kilometer. Den elektriske toppfarten er dog den samme for begge to ‒ 140 km/t.

Det er slutt på tiden da ladehybrider mistet store deler av bagasjerommet på grunn av batteriet, og Audi plasserer nå denne pakken under gulvet. Men ladehybridene spiser fortsatt litt plass bakerst, og mens en original Q3 kan by på 530 liter bagasjerom har den ladbare versjonen 380 liter.

Det er selvsagt mulig å legge ned bakseteryggen, og da går plassen opp til 1.375 liter for Q3 45 TFSIe og 1.250 liter bakerst hos Q3 Sportback 45 TFSIe. En Q3 uten hybridsystemet har 1.525 liter bakerst med seteryggen nedslått.

Batteriet kan lades opp med en effekt på inntil 3,6 kW, noe som gir en ladetid på 3 timer og 45 minutter. Og ja, det er mulig å kontrollere ladingen via appen MyAudi, som også åpner for forhåndsklimatisering.

Audi åpner opp for salget av de to nye ladbare hybridene i januar, og da blir også de norske prisene klare. Inkludert i standardpakken er blant annet LED-lykter, tosoners klimaanlegg og altså den fjernbetjent klimatiseringen.

Her er bilder av de to ferskeste medlemmene i den stadig større ladbare familien til Audi:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter