Audis slagord er at forspranget ligger i teknikken, og må man kanskje kunne si at en spesiell e-tron-utgave som Audi Sport tar med seg til Dakar-rallyet følger dette.
Audis e-tron-benevnelse betyr som kjent elektrifiserte modeller, som de rene elbilmodellene Audi e-tron og Audi Q4 e-tron. Dakar-bilen heter RS Q e-tron, og er blitt til rekordraskt.
-->
Faktisk har det ikke en gang gått ett år siden Audi banket gjennom konsept-ideen til de nå kan vise fram bilen, som ser et som en moderne utgave av de sterke terrengbilene som deltar i Dakar-rallyet.
‒ Quattro var en gamechanger i rally-VM. Audi var det første merket som vant Le Mans 24 timer med et elektrifisert drivverk. Nå ønsker vi å innlede en ny æra i Dakar-rally, mens vi tester og videreutvikler e-tron-teknologien vår under ekstreme forhold, sier Julius Seebach, administrerende direktør i Audi Sport og ansvarlig for motorsport hos Audi.
‒ Vår RS Q e-tron ble laget på et blankt papir på rekordtid, og står for «Vorsprung durch Technik».
Den er altså noe så spesielt som en elbil med en TFSI-motor, denne effektive forbrennings-motoren som mange av modellene i Volkswagen-gruppen er utstyrt med. Det betyr altså tre motorer, en elmotor foran og en bak, samt en forbrenningsmotor som ikke er montert til drivverket i det hele tatt.
For Dakar-rallyet kan by på noen skikkelige lange strekninger og svært få lademuligheter, så Audi Sport har laget en elbil med en TFSI-motor som rekkeviddeforlenger.
Det betyr at denne skal brukes til å lade opp batteriet, i tillegg til strømmen RS Q e-tron mottar fra bremsene og andre ting som tar vare på energien bilen selv genererer under kjøring.
Dakar varer i to uker og byr på etapper som er hele 800 kilometer.
‒ Det er en veldig lang avstand, sier Andreas Roos, ansvarlig for Dakar-prosjektet i Audi Sport.
‒ Det vi prøver å gjøre har aldri blitt gjort før. Dette er den ultimate utfordringen for et elektrisk drivverk.
Den effektive TFSI-motoren er hentet fra DTM og lader altså batteriet, mens det elektriske drivverket er løftet fra formel E som deltar i årets verdensmesterskap.
Det er faktisk en tredje elektrisk motor-generator i RS Q e-tron også, og denne brukes til å omdanne energi som fyller opp batteriet i bilen.
Audi sier at batteripakken totalt veier rundt 370 kilo, og denne har en kapasitet på rundt 50 kWh.
Selve designet er også ganske modernisert, men den ser fortsatt ut som en av disse ganske så råe bilene som deltar på det beintøffe rallyet.
Og skal vi ta bildene som utgangspunkt, virker det jo som at Audi Sport har fått til noe som funker veldig bra.
For som du kan se av bildene under ser det ut til at Audi RS Q e-tron flytter ganske så greit på seg:
Les også: