Audi presenterer sitt fjerde og siste sphere-konsept, og denne gang handler det om en aktiv livsstil. (Fotos: Audi)

Audi viser et aktivt elektrisk konsept

Da er tiden kommet for den fjerde og siste bilen i Audis konseptserie, og denne passer veldig godt for aktive nordmenn. Se masse bilder!


Audi har kjørt en serie med konsepter kalt sphere, og meningen med bilene er å vise elektriske framtidskonsepter i fire forskjellige, ja, sfærer.

Dette har ført til konseptene skysphere, grandsphere og urbansphere, alle tre særs imponerende visjoner med løsninger som muligens finner veien til elbilene i framtiden. Les om disse tre imponerende konseptene via lenkene under de mange bildene helt nederst.

-->
Men før det må du selvsagt sjekke ut det fjerde og aller siste sfære-konseptet, Audi activesphere.

Og denne bilen virker umiddelbart som en sann Norges-venn.

‒ Audi activesphere har elementer som kan være svært interessante for norske forhold og behov, og er skreddersydd for en aktiv livsstil og opplevelser i fjell og natur, forteller Norges Audi-direktør Elin Sinervo.

Kort fortalt er dette en crossover, en luksuriøs coupé og en pickup, ja, alt i en bil, og kjører på de to kjerneverdiene Audi vil styre etter i framtiden ‒ elektrisk drivverk og (selvsagt) quattro.

Man skulle nesten tro at denne var designet i Norden, men ideen er unnfanget og bilen er tegnet av Audi Design Studio i solvarme Malibu. For også i California kan man som kjent være aktive, og like utenfor døra til designstudioet er også Pacific Coast Highway ‒ en legendarisk kystvei.

Målet har ifølge Audi selv vært å kombinere motsetninger i perfekt syntese, og ikke minst krysse, eller kanskje kombinere, grenser.

Audi activesphere skal altså passe til de aller fleste oppgavene både på og utenfor veien, noe et unikt system sørger for. På kystveien er den en dynamisk coupé med klassiske proporsjoner og linjer, men på sekunder kan den forvandles til en pickup for transport av for eksempel sportsutstyr – det er til og med plass til to elsykler på lasteplanet.

Dette gjøres ved et enkelt tastetrykk, og med store hjulbuer og elektrisk quattro (firehjulsdrift) bør den passe ganske så godt også ut i terrenget.

Da hjelper det også at bakkeklaringen kan justeres med hele 40 mm fra basishøyden på 208 millimeter, og for oss nordmenn er det greit å notere seg at det er et skistativ integrert på midten av taket som er usynlig om det ikke brukes.

Kommer du til skibakken på måten som bildet under viser, vekker du garantert oppsikt. For sjekk dette her:

‒ Audi activesphere skal møte en fremtidsorientert generasjon der behovet for bærekraftig og samtidig individuell mobilitet og frihetsfølelse ikke trenger å utelukke hverandre, forteller Sinervo.

Dette er altså en framtidsvisjon, og om noen år har vi forhåpentlig også selvkjørende biler. Og hvordan en bil da kan se ut på innsiden viser også activesphere, som riktignok har ratt og pedaler den og.

Men om føreren ikke føler for å kjøre selv, forsvinner både rattet og pedalene når bilen går inn i automatisk modus. Hvordan det ser ut kan du se i bildeserien helt nederst.

Konseptet er satt sammen på den nye PPE-plattformen som Audi og Porsche har laget sammen, noe som åpner for godt over 600 kilometer rekkevidde via et batteri på hele 100 kWh samt lynrask lading på 270 kW via 800-volts teknologi.

‒ Noe av det mest spennende i akkurat denne konseptbilen, er hvordan augmentet reality er integrert som en del av kjøreopplevelsen, og kombinerer ekte og virtuelle omgivelser for både fører og passasjerer, forteller Sinervo.

For konseptet Audi dimensions byr nemlig på noe som kan virke litt skummelt, nemlig en kombinasjon av ekte og virtuelle omgivelser. Dette blir presentert som 3D-innhold og interaktive elementer i synsfeltet, og kan tilpasses både fører og hver enkelt passasjer.

Den bak rattet, eller skal vi si i førersetet, kan dermed følge med på informasjon om kjørestatus, navigasjon, topografi og andre varsler sømløst inn i omgivelsene rundt bilen, og Audi activesphere er den første konseptbilen som bruker denne banebrytende teknologien, forklarer tyskerne.

Audi activesphere-konseptet er 4,98 meters lang, 2,07 meters bred og 1,60 meter høy, og har en akselavstand på hele 2,97 meter som bør gir svært god benplass for de på innsiden.

Konseptet er for øvrig utstyrt med 22-tommers hjul, et elektrisk drivverk med 325kW og 720 Nm og klarer 0.-100 Km/t på 4,9 sekunder.

Her er en masse bilder av det fjerde og siste sphere-konseptet til Audi, bilen som er kalt activesphere. Under disse finner du lenkene til de tre første sphere-konseptene, og de er det helt klart verd å sjekke ut.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter