Audis Q5-SUV er bilen for de store anledningene. I 2013 gjorde Audi nærmest utenkelig, og plasserte en dieselmotor i en av de mer sportslige S-modellene. Æren tilfalt SQ5. Denne gjør comeback med dieselmotor i år, men Q5 har mer på
lager enn det.
hybrider, og først ut i rekken blir modellen for de store anledningene. Modellen heter mer konkret Q5 55 2.0 TFSI e, som er både noen avslørende og forvirrende tall
og bokstaver. Q5 er altså modellen, mens 55 viser at denne har en motor mellom 328 og 368 hestekrefter. 2.0 avslører at dette er en 2-liters motor, TFSI betyr at den er turbomatet med direkte innsprøytning og bruker bensin, mens e betyr at den er noe elektrifisert. Legger vi til quattro bak Q5 55 TFSI e så vet vi at det betyr firehjulsdrift, og da har vi altså fått hele forklaringen bak modellens benevnelse. Bokstaven e betyr at denne er en plug-in hybrid, altså en ladbar bil. Disse har en ganske så mye bedre rekkevidde kun på strøm enn de rene hybridene, og Q5 e byr på 49 kilometer på ren strøm. Den kommer med tre driftmoduser, en vanlig hybrid hvor bilen selv bestemmer kraftkilden, en ren elbil-modus og en som holder strømmen i batteripakken uendret.
opplyser at en godt utstyrt Competition-utgave starter på 663.900 kroner. Denne
har inkludert ekstrautstyr verd 57.660 kroner, ifølge importøren, og byr i
tillegg på eksteriørpakken til S line. – En kompakt og sportslig SUV som kombinerer lang elektrisk
rekkevidde med en topp moderne bensinmotor, er som skapt for Norge. Audi Q5 55
TFSI e quattro viser at Audi virkelig mener alvor med elektrifiseringen. Audi
e-tron 55 har fått en overveldende mottakelse, og nå utvider vi vår elektriske
portefølje ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A.
Møller. Konkret så har den en motor turboladet 4-sylindret motor med
252 hk med et dreiemoment på 370 Nm. Dette kombineres med en elmotor integrert i en 7-trinns automatisk S tronic-girkasse, og quattro ultra-systemet sørger for å overføre kreftene til hjulene. Litium-ion-batteriet på 381 volt har en lagringskapasitet på 14,1 kWh. Elmotoren byr på 143 hk og et dreiemoment på 350 Nm, og totalt byr dermed hybriden på 367 hk og 500 Nm helt fra 1.250 r/min. Denne kraften skyver den relativt store bilen fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder, mens toppfarten er på 239 km/t. På ren eldrift kan du kjøre i 135 km/t.
plug-in, og Audi har inkludert et kompakt ladesett til hjemmelading og Mode
3-kabel med type 2-plugg for bruk på offentlige ladestasjoner. «Det kompakte ladesystemet har kabler både for vanlig
husholdningskontakt og for industrikontakter. Med 32 A og 230V fullades
batteriet på ca. 2,5 time. På en vanlig husholdsningskontakt (230V) kan
batteriet enkelt fullades gjennom natten, med ladetid rundt seks timer»,
opplyser Audi. Q5 55 TFSI e blir den første modellen som kombinerer firehjulsdriftteknologien
quattro ultra med en elektrisk motor, og flere er altså ventet i tiden framover. Dette systemet er ganske så spennende, og benytter seg av data
samlet fra sensorer, kjøreparametere og hva føreren gjør, og kan dermed beregne
behovet for firehjulsdrift kontinuerlig. Den bruker altså kun quattro når det
behøves, og ved lave belastninger og tilstrekkelig friksjon økes derimot
effektiviteten ved å kople ut bakhjulene. Alt dette resulterer i en imponerende forbruk og utslipp. Bensinforbruket
ved blandet kjøring er på oppgitt til 0,24-0,21 liter på mila, mens CO2-utslippet
ved blandet kjøring er på 53-46 g/km. – Vi vet at mange har gledet seg til en ladbar utgave av
Audi Q5. Den prisen og de egenskapene som vi nå kan offentliggjøre, gjør at vi
forventer stor interesse for denne bilen når vi åpner for bestilling om få
uker, sier Sinervo. De regner med at de første kundeleveringene starter i 3.
kvartal. Her er flere bilder: Les også: