– Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
Ordene til den norske direktøren kommer etter at Audi har hatt verdenspremiere på den neste helelektriske modellen, Q4 e-tron ‒ en bil som virkelig har dårlig tid.
For snålt nok startet produksjonen av denne modellen lenge før den hadde gjennomført verdenspremieren, noe som er ganske så uvanlig.
Og det er ikke noe rart at Audi gjerne vil ha denne ut på markedet så fort som overhodet mulig, for dette kan virkelig bli en tøff rival for de stadig flere elektriske SUV-modellene i C-segmentet.
Bilen er laget på denne samme MEB-plattformen som den nå populære Volkswagen ID.4, og andre elbiler produsert på denne er Skoda Enyaq iV og kommende Cupra Born.
Det betyr en svært så interessant størrelse, og Audi treffer midt i det brennhete C-segmentet med Q4 e-tron som er 4,60 meter lang, 1,87 meter bred, 1,63 meter høy og med en akselavstand på 2,76 meter. Den lange akselavstanden gjør også sitt til at Q4 e-tron har omtrent samme innvendig plass som en Q5.
Bakerst kan Q4 e-tron skryte av et bagasjerom på 520 liter, samt ytterligere 25 liters lagringsrom i kupeen. Legges bakseteryggene ned åpner det seg 1.490 liters lagringskapasitet bakerst.
Q4 e-tron får også en mer sportslig designet Sportback-variant som kommer til høsten, og denne kan skilte med et bagasjerom på 515 liter som blir til 1.460 liter om seteryggene legges ned.
Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift kan trekke hengere på inntil 1.000 kilo og de firehjulsdrevne quattro-utgavene kan trekke inntil 1.200 kilo.
Lillesøsteren til Norges mest solgte bil i fjor, Audi e-tron, kommer også med to batteripakker og tre kraftpakker. Det minste som er plassert i Q4 e-tron 35-utgaven er på 52 kWh (netto) og åpner for en oppgitt rekkevidde på 341 kilometer, mens Q4 e-tron 40 og 50 har et batteri på 77 kWh. Her har quattro-utgaven en oppgitt rekkevidde på 499 kilometer, mens den med bakhjulstrekk skal kunne rulle 520 kilometer.
Når det gjelder lading så har Q4 e-tron 35 en normallading (AC) på 7,2 kW, og kan hurtiglades (DC) med 100 kW. Det største batteriet i de to andre utgavene kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Dette åpner ifølge Audi for å øke rekkevidden med inntil 130 kilometer på 10 minutter under ideelle forhold.
Audis relativt nye nummersystem viser hvor mye krefter de forskjellige utgavene har, og Q4 e-tron kommer altså som både 35, 40 og 50. Det betyr altså tre forskjellige hk-utgaver.
Q4 e-tron 35 har 170 hk og et dreiemoment på 310 Nm, og klarer 0-100 km/t på 9,0 sekunder og har en toppfart på 160 km/t.
Q4 e-tron 40 har 204 hk og 310 Nm, og sprinter til 100 km/t på 8,5 sekunder og har en toppfart på 160 km/t.
Storesøster Q4 e-tron 50 har en maksimal ytelse på 299 hk og 460 Nm, og gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder og kan kjøres i 180 km/t.
Som tittelen sier har Audi Norge klart å presse startprisen under 400.000 kroner, men som vi vet befinner svært mye av utstyret til Audi-modellene seg på ekstrautstyrslisten. Audi Q4 e-trom er ikke noe unntak.
Blant annet er «adaptive cruise assist» på denne, i likhet med «surround view camera» som er til god hjelp ved bykjøring og krevende parkeringer hvor sikten er begrenset.
Men det kommer selvsagt noen hjelpemidler også som standard, og selvsagt det heldigitale instrumentpanelet som inkluderer MMI-løsningen. Men her er finnes det imidlertid andre forlokkende og mer avanserte løsninger også.
Det er mulig å få Q4 e-tron med både MMI pluss og MMI Pro – noe som blant annet åpner for et AR-display og «Audi virtual cockpit plus». Disse gir også tilgang til nettbaserte tjenester fra «Audi Connect», for eksempel intelligent ruteplanlegger, som finner den raskeste reiseruten, inkludert planlagte ladestopp.
En «skjult» nyhet med Q4 e-tron er at Sonos nå brøyter vei inn i Audi-modellene. Sonos er som mange vet en produsent av trådløse høyttalere og lydanlegg, og mange norske hjem har nok et Sonos-produkt.
Det amerikanske selskapet har altså inngått en avtale med Audi som bør gi noen spennende løsninger, og det blir mulig å velge dette til Q4 e-tron. Andre modeller som får Sonos-løninger inkluderer A1, Q2 og Q3.
Slik er Sonos-løsningen i Q4 e-tron:
Sonos er altså et tilvalg som mye annet hos Q4 e-tron, men den gode nyheten er at det kommer ferdige pakker som bør gjøre det litt enklere for norske kjøpere.
– Nok en gang har vi gleden av å presentere egne utstyrspakker tilpasset det norske markedet. Pakkene er skreddersydd basert på det utstyret vi vet de norske kundene foretrekker, sier Sinervo, som etter erfaringer fra Audi e-tron tror at de fleste her hjemme kommer til å velge Q4 e-tron 50-versjonen. Mer eksakt Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på 484.500 kroner levert Oslo.
Her er fakta om de tre utgavene, og få også med det bildeserien enda litt lengre ned som blant annet inneholder en masse illustrasjoner som viser mange av de smarte løsningene som har funnet veien inn i den kommende elbilmodellen.
Audi Q4 e-tron 35 e-tron 40 e-tron 50 e-tron Batteri netto/brutto 52/55 kWh 77/82 kWh 77/82 Maks ladekap. AC/DC 7,2/100 kW 11/125 kW 11/125 kW Maks ytelse kW/hk 125/170 150/204 220/299 Maks dreiemoment 310 Nm 310 Nm 460 Nm Toppfart 160 km/t 160 km/t 180 km/t Aks. 0-100 km/t 9,0 sek 8,5 sek 6,2 sek Rekkevidde km 341/349 Sportback 520 488/497 Sportback Egenvekt kg 1.890/1.895 Sportback 2.020 2.135/2.140 Sportback
Audi Q4 e-tron skal ankomme Norge allerede til sommeren, og mer eksakt allerede i juni. Dette gjelder Q4 e-tron, mens den litt mer coupélignende Q4 Sportback e-tron kommer nærmere høsten. Her må du legge på 20.000 kroner på prisen, men så kommer den også med litt mer standard utstyr som elektrisk bakluke og Audi Drive Select.
– Sammen med Audi e-tron og Audi e-tron GT, utgjør nye Q4 e-tron en viktig del av Audis strategi for bærekraftig elektrisk mobilitet, sier Sinervo.
‒ Q4 e-tron leveres og produseres CO2-nøytralt til norske kunder, og går rett inn i den bilklassen som vokser mest i verden – kompakt SUV-segmentet. Selv om de utvendige målene gjør bilen til en praktisk kompakt-SUV, bidrar den lange akselavstanden og god plassutnyttelse til at Q4 e-tron faktisk får innvendig plass tilsvarende en Audi Q5.
Så kusiner som ID.4, Enyaq og Born og andre elbiler i C-segmentet bør se opp, for lillesøsteren til den særs populære e-tron kan raskt dra til seg store markedsandeler.
Her er bilder av den nye utfordreren, nemlig Audi Q4 e-tron:
Les også:
- Volvos biler skal gjøre 254 billioner kalkuleringer i sekundet
- Skoda frisker opp Kodiaq
- Nå kommer Polestar 2 i tre versjoner