Audi har hatt et travelt år med blant annet sin første rene
elbilmodell, e-tron, men de har også jobbet sokkene av seg på RS-siden. Bare de siste månedene har de vist fram en rekke nye og
oppgraderte modeller, RS 7 Sportback, RS Q3 og RS Q3 Sportback, RS 4 Avant og
en helt ny RS Q8 bare for noen uker siden.
denne var laget spesielt for det amerikanske markedet. Nå kommer utgaven som også skal til resten av verden, sammen
med en oppgardert RS 5 Coupé. ‒ Vår oppdatering av RS 5 Coupé og RS 5 Sportback markerer den
suksessfulle slutten på vår 25-årsmarkering (av RS-modellene), og fornyelsen av
vår modell-rekke, sier Oliver Hoffmann hos Audi Sport. Det kommer ikke som en stor overraskelse at også RS 5-versjonene får det nye designet og de mekaniske løsningene Audi har gitt de andre nylig oppdaterte modellene, og rent estetisk tar RS 5 nå et skritt mot de større brødrene RS 6 og RS 7 med en ny single-frame som gjør den bredere og flatere. De to nikker også tilbake til ur-quattroen fra 1980-tallet. Sport quattro var lett gjenkjennelig med kraftig hjulbuer og
ikke minst tre smale luftinntak rett under panseret, noe Audi har videreført på
sine nyeste RS-modeller.
sideskjørt og ny splitter bak, satt på 19-tommers felger (20-tommere er tilgjengelig),
gitt den LED-lykter med laserlys (ekstrautstyr) og to nye fancy fager ‒ Turbo Blue
og Tango Red. Det er også mer bruk av karbon, og Coupé-versjonen kan også
by på et karbontak som reduserer vekten med rundt 4 kilo. På innsiden er den også oppgradert på samme måte som alle de
andre nye RS-modellene, noe som blant annet betyr en berøringsskjerm på 10,1 tommer,
som kan oppgraderes til en virtuell cockpit med en 12,3-tommers skjerm. Hjertet i RS 5 er fortsatt en 2.9 TFSI V6 twin turbo-motor
med 450 hk og et dreiemoment på 600 Nm, noe som sender de kraftfulle brødrene
opp til 100 km/t under 4 sekunder. I tillegg er selvsagt opphenget og understellet oppgardert
slik som de andre i familien, så disse bør sitte godt på veien også. Vi har ikke fått noen norsk pris på de to nye RS-modellene,
men i Tyskland starter den på 83.500 euro for begge versjonene.
- Acura bygde seg en 97-modell
- Ja, vi har testet den nye VW Golf
- Elbil-boomen bremser etterspørselen etter olje