Audi er spesielt kjent for to ting, quattro og RS. Quattro står for firehjulstrekk, mens RS er de mest sportslige
versjonene av modellene.
og Mercedes med sine AMG-biler har det ikke vært mulig å få RS med det som er
morsomt av alt ‒ nemlig bakhjulstrekk. For det å sladde rundt en bane med en sprek bil er jo noe vi alle drømmer om, men det blir vanskeligere med en bil som ikke kun trekker på bakhjulene ‒ slik de med fire ringer på panseret. Faktisk kommer vi ikke på noen Audi-modeller utenom rene racerbiler
som har bakhjulstrekk, for det er enten quattro eller forhjulstrekk som gjelder
for den tyske produsenten. Men det er som kjent ingen regel uten unntak, og i fjor
dukket plutselig opp noe helt nytt. Da bød nemlig Audi på en bakhjulsdrevet R8, men dessverre var
det kun et fåtall som fikk oppleve den. ‒ Vi lanserte en begrenset serien av Audi R8 V10 RWD i begynnelsen av 2018, sier Oliver Hoffmann hos Audi Sport. ‒ Det er en bakhjulstrekk som kommer fra R8-LMS racerbilen,
og den spesielle dynamikken tente kundenes entusiasme med en gang.
gjort noen gang, nemlig å sette en bakhjulstrukket bil i serieproduksjon. ‒ Den blir nå en del av R8-familien som en separat modell, nemlig R8 V10 RWD, sier Hoffmann. I samme slengen byr de også på en oppgradert R8 LMS GT4, og
dette er altså racerbilutgaven av R8-familien. R8 V10 RWD blir heldigvis tilgjengelig både som Coupé og som toppløs Spyder. Audi Sport, denne gjengen bak RS-modellene, sier at den nye
blir bredere og flatere, og at de har puttet inn de tre berømte små
luftinntakene rett under panseråpning som Audi Sport quattro ble så berømt for.
blitt bredere, mens diffuseren som er flankert av de to eksosstussene bak er
flyttet litt opp. Hjertet er selvsagt motoren, som er en 5.2-liters FSI uten turbo. Motoren byr på 540 hestekrefter, og ved 6.500 r/min er dreiemomentet på
540 Nm. Kraften sendes til bakhjulene via en 7-trinns S tronic og en
mekaniske diff-lås. Som standard kommer den med 19-tommers felger, og dekkene
har profilen 245/35 foran og 295/35 bak. Og ja, det er mulig å få den med
20-tommere. Coupé-modellen veier kun inn til 1.595 kilo, noe som er 65
kilo mindre enn quattro-versjonen. Spyder veier 1.695 kilo, slanket 55 kilo i
forhold til den firehjulsdrevne toppløse søsteren. Vektfordelingen er for øvrig på 40:60. Alt dette er ikke så nøye om du befinner deg på en racerbane. For da er det aller viktigste at du faktisk kan sladde skikkelige
rundt svingene også i en Audi, noe som har vært forbehold andre merker. Og det er moro! Her er flere bilder av R8 V10 RWD og R8 LMS GT4: Les også: