Over i Formel 1-verden er det nesten like mye rykter som i fotballen, og i noen måneder i fjor høst gikk ryktemølla varm når det kom til nye lag som skulle inn i sirkuset.
De fleste ryktene gikk på at Porsche skulle inn i 2026-sesongen som introduserer et nytt regelverk rundt drivverket, og det er kanskje ikke så rart ‒ sportsbilmerket i Volkswagen-gruppen har en lang racinghistorie.
-->
De er også på plass i den helelektriske søsterserien Formel E, hvor de også har tatt ledelsen etter seks kjørte runde gjennom føreren Pascal Wehrlein.
Men det var et annet merke i Volkswagen-gruppen som skulle inn i F1 ‒ nemlig Audi.
I oktober kunne de fire ringene annonsere at de skulle kjøpe seg inn i det sveitsiske Sauber-laget, som i dag samarbeider med Alfa Romeo. I 2024 og 2025 skal Sauber kjøre under eget navn, før altså Audi er på plass i 2026.
Det blåser altså opp til en durabelig duell mellom to av de tyske gigantene, Mercedes og Audi, og sistnevnte har tenkt å gjøre dette skikkelig. Tysk ære står nemlig på spill, for drivverket skal nå utvikles hjemme i Tyskland.
Det har gitt Audis F1-gjeng et motto som minner alle om akkurat denne milepælen: «F1 Power made in Germany».
‒ Motorsport er en integrert del av vårt DNA, sier Markus Duesmann, styreleder for Audi.
‒ Vi er overbevist om at vår Formel 1-satsing vil styrke Audis sportslige fokus. Serien øker stadig sin globale rekkevidde, spesielt blant unge målgrupper og i vårt viktigste salgsmarked Kina.
Så det er ikke tilfeldig at styrelederen snakker om den store F1-satstingen under den store bilutstillingen Auto Shanghai, og det er flere sjefer som har tatt turen dit.
‒ Audi Formel 1-prosjektet har virkelig tatt av de siste månedene, forklarer Oliver Hoffmann, medlem av styret for teknisk utvikling hos Audi.
‒ I den pågående konseptfasen av kraftenheten legges grunnlaget for drivverket vårt for 2026 allerede i dag. Vi legger stor vekt på detaljarbeid, for eksempel på materialer eller produksjonsteknologier, og vi fokuserer også på temaer som energistyring av hybriddrivverket. Tross alt er effektivitet en nøkkel suksessfaktor for Formel 1 og fremtidens mobilitet ‒ disse tilnærmingene vil fremme begge verdener, slår han fast.
Audi kastet seg rundt allerede i fjor høst, og opprettet da en testbenk til en 1-sylindret motor som åpnet for at de kunne validere de viktige måleinstrumentene.
Det tyske merket forklarer at den første fullhybride drivverksenheten, bestående av forbrenningsmotoren, elektrisk motor, batteri og elektronisk kontrollenhet, etter planen skal på testbenken allerede i år ‒ og denne skal danne grunnlaget for det fremtidige F1-konseptet.
I tillegg skal Audi sørge for at utviklingssimulatoren i Neuburg oppgraderes til F1-standard, og dette vil selvsagt også sette fart på utviklingen av Audi-motoren.
I mellomtiden holder de på med å bygge opp selskapet Audi Formula Racing, og mer enn 260 spesialister er allerede på plass. Kjernen her er Audi-ansatte med mange års kompetanse innen elektrisk motorsport.
Disse skal få selskap av en rekke spesialister som har F1-ekspertise som er hentet utenfra, og totalt skal F1-teamet bestå av over 300 ansatte.
Faktisk er satstingen så stor at de også skal sette opp et helt nytt bygg som huser Formel 1-prosjektet i Neuburg, og dette har en grunnflate på hele 3.000 kvadratmeter.
Videre sier Audi at planen er at de toppmoderne testriggene er i drift allerede før bygget står ferdig tidlig i 2024, og så må de også tenke på bærekraft.
For en av grunnene til at Audi går inn i 2026 er at de nye reglene skal gjøre serien langt mer bærekraftig, og da bør også produksjonen av selve F1-bilene være det samme. Allerede nå er strøm- og varmeforsyningen i Neuburg CO2-nøytral, og anlegget forsynes varme fra industriell spillvarme og grønn strøm fra vannkraftverk.
FIA, bilsportens styrende organ, har også gitt anlegget et 3-stjerners miljøgodkjenningsstempel, den høyeste utmerkelsen for miljøbevaring og bærekraft.
Audi sier at målet er å fortsette å levere CO2-nøytral energi til Formel 1-prosjektet i Neuburg, og å etablere en regenerativ energiforsyning ved anlegget.
Når det gjelder bærekraften ute på banen, så fokuserer de nye reglene som kommer på mer elektrifisering. Den elektriske drivlinjen (MGU-K) skal i 2026 ha nesten like mye kraft som forbrenningsmotoren, som fortsatt vil være hjertet ‒ dog på en enda mer miljøsnill måte.
De svært effektive 1.6-liters turboladede motorene skal drives av bærekraftig syntetisk drivstoff, og dette tror Audi gjør Formel 1 til en teknologidriver for både elektromobilitet og bærekraftig e-drivstoff.
Formel 1 har selv satt seg som mål å være karbonnøytral1 som en racingserie innen 2030.
En annen viktig ting for Audi, og stort sett alle andre lag, er budsjettaket kalt «cost cap». Dette ble offisielt annonsert i slutten av august 2022, og demper den elleville pengebruken som noen av lagene har stått bak.
Årets Formel 1-sesong er godt i gang, og det er kjørt tre runder av totalt 23. Red bulls Max Verstappen har ikke overraskende tatt ledelsen med sine 69 poeng, og nærmest er lagkamerat Sergio Perez med 54 poeng.
Både Mercedes og Ferrari har slitt i innledningen, og må skjerpe seg når sirkuset nå forflytter seg til Aserbajdsjan 30. april.
Hva med Sauber? Jo, Alfa Romeo som er utstyrt med en Ferrari-motor sliter også, og Valtteri Bottas står med 4 poeng og lagkamerat Zhou Guanyu kun med 2 små poeng etter sesongens tre første løp.
Så ja, de hadde muligens trengt litt hjelp av Audi allerede nå, men vi får håpe det løsner for Alfa Romeo og Norges-vennen Valtteri Bottas.
Slik er F1-kalenderen for resten av sesongen: