Audi fornyer de fire ringene

Ut med krom, inn med et 2D svart-hvitt design.


De fleste logoene har en historie, men de færreste kan måle seg med den til Audi. For her gjemmer det seg ikke mindre enn fire bilmerker i en og samme logo.

I mellomkrigsårene var det kaotiske tilstander i tysk bilindustri, og fire bilmerker fant ut at de måtte finne sammen for å overleve ‒ Audi, Horch, Wanderer og DKW. Sistnevnte ble for øvrig grunnlagt av danske Jørgen Rasmussen i 1916.

Gruppen fant også et passende navn, Auto Union, og var Tysklands nest største målt i antall biler. Og viktig nok, de kom også med en logo ‒ fire ringer som overlappet hverandre med navnet «Auto Union» plassert i midten.

De fire ringene er altså 90 år.

2. verdenskrig stanset eventuelle planer denne gruppen hadde, men da restriksjonene Tyskland var ilagt opphørte i 1949 gjenoppsto Auto Union og Ingolstadt ble valgt som hovedsete.

Daimler, forløperen til dagens Mercedes-gruppe, sikret seg deretter kontroll på Auto Union i 1958, men valgte til slutt å satse på egne biler. Så i 1964 solgte de første halvparten av gruppen til Volkswagen, og deretter resten av aksjene.

Så var det kun tilfeldigheter som gjorde at Audi ble det merket som overlevde. Volkswagen brukte den aller siste modellen til DKW, en F102, som grunnlaget for en ny modell med en ny motor. DKW-navnet ble droppet til fordel for Audi, som tok i bruk de fire ringene som sin logo.

Spoler vi fram til 2016 var bilindustrien i stor endring, og det startet et voldsomt kappløp både rundt helelektriske biler og selvkjørende biler.

Ettersom Audi for drøyt 50 år siden kom opp med slagordet «Vorsprung durch Technik» tok de dette personlig. De skulle ha et forsprang når det kom til teknologi.

Så da de presset på med nye digitale plattformer for seks år siden hadde de også tryllet fram en ny logo ‒ selvsagt fortsatt med de fire ringene. Ringene var mer fleksible slikt at de passet inn i forskjellige digitale plattformer ‒ og ikke minst var de gjort todimensjonal. Altså i 2D.

Nå nøyer ikke Audi seg med slike logoer kun i digitale tekster, men løfter også 2D-logoen over til bilene.

‒ Det er de fire ringene foran og bak på bilen som gjør en Audi til en Audi, sier designeren André Georgi.

‒ Vi ønsker at kvaliteten vi tilbyr skal tale gjennom designet og selve produktet. Det nye todimensjonale utseendet gir ringene våre en betydelig mer moderne og enda mer grafisk makeover, selv om geometrien er nesten identisk med tidligere logoer.

Resultatet er en slik logo:

‒ Dagens kromringer står for høy kvalitet ‒ materialet alene formidler det budskapet. Men vi tror at vi har funnet den «nye krom», sier designeren.

‒ Klarheten til de nye svarte og hvite ringene gjør selskapets identitet umiskjennelig. Den tynne svarte kanten rundt ringene gir et konsistent utseende av førsteklasses kvalitet, uavhengig av bilens lakk eller radiatorgrillfarge. Og kunder kan fortsette å velge våre nye ringer i svart. Denne varianten erstatter den hvite med en mørk grå som ser ut som høyglanssvart.

Så verdens nest mest kjente ringer består altså, men nå i et mer flatt og digitalisert design. Og ja, vi tenker på OL-logoen fra 1913 som de aller mest kjente ringene. Disse fem representerer de fem verdensdelene som var på plass den gang ‒ Europa, Amerika, Afrika, Asia og Oseania.

En god nummer to er altså Audis logo, og slik ser den nye ut plassert bak på en Audi.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter