Det står skrevet i stein, eller på grillen, at Opel skal satse på elbiler, for de har nemlig en logo som allerede henviser til elektrisitet ‒ nemlig et lyn. Eller som logoen er døpt ‒ Blitz. Den så dagens lys i 1963.
I 2020 kunne tyskerne vise en litt mer modernisert logo, og det var et par spesielle grunner til det. Opel hadde nemlig på gang en ny front som nye biler skulle utstyres med, et Vizir. Og bilene var i ferd med å bli enda mer elektrifisert, så de ville at lynet skulle bli mer synlig. Dermed slanket de selve ringen rundt Blitzen.
-->
Den elektriske revolusjonen har også kommet i form av elbilene Corsa-e og Mokka-e, og nå får de en tredje søster som baner vei for framtidens Opel.
‒ Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
I motsetning til de helelektriske utgavene av Corsa og Mokka får ikke Astra en e bak navnet sitt, men heter altså Astra Electric. Det er muligens for å vise at den ikke har det samme drivverkoppsettet som de to søstrene, for i Astra er det litt mer krefter og et litt større batteri.
Astra Electric ruller mer i hjulsporene til den nye Peugeot e-308 med en elmotor på 156 hk og 270 Nm, og batteriet er på 54 kWh brutto og forbruket er opplyst til 12,7 kWh ‒ akkurat som den franske elbilen som ble presentert i september.
Alt dette gir ifølge Opel en rekkevidde på 416 kilometer, mens importør Stellantis Norge oppgir denne til 413 kilometer. Så det er mulig de norske utgavene får utstyr som senker denne med 3 kilometer.
Når det lades åpner Opel Astra Electric for 100 kW, og ladetiden opp til 80 prosent opplyses til 30 minutter. De sier dog ikke om dette gjelder fra for eksempel 0-80, 10-80 eller 20-80 prosent.
Når det gjelder ombordladeren som brukes til hjemmelading åpner denne for 11 kW.
Opel sier heller ikke noen om akselerasjonen til Astra Electric, men opplyser at toppfarten lyder på 170 km/t ‒ noe som ifølge dem er 10 km/t og endog 20 km/t mer enn hva de fleste andre lignende elbilene kan by på. Den er altså hakket mer tilpasset Autobahn, denne lynveien som åpner for nærmest grenseløse hastigheter.
Tyskerne byr altså på to utgaver av Astra, og stasjonsvognen Astra Sports Tourer Electric åpner for hele 516 liter med bagasjeplass. Men det er med seteryggene bak i oppslått stilling, og legges disse ned åpenbarer det seg hele 1.553 liter med plass bakerst.
Så plassen bak er bare marginalt mindre enn i den nye Opel Astra Sports Tourer i hybriddrakt, og bilen som ble vist fram for eksakt ett år siden har en bagasjeplass på henholdsvis 548 og 1.574 liter. Grunnen er selvsagt at batteriet er plassert lav i gulvet, noe som også gir et bedre tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper.
Slik ser de to helelektriske Astra-utgavene ut:
På innsiden kommer elbilen med to skjermer på totalt 20 tommer, og også noen fysiske knapper. For Opel akter ikke å gi helt slipp på disse, så sentrale funksjoner kan fortsatt styres ved bruk av slike. Det setter garantert mange pris på.
Opel Astra Electric er også utstyrt med et head-up-display og kommer med norsk stemmegjenkjenning, og begge delene gjør at føreren kan holde enda mer fokus på trafikkbildet.
Det tyske blitzmerket sier at de skal åpne for reservasjoner av kommende Astra Electric til våren, så forhåpentlig er den ikke altfor langt unna.
I mellomtiden kan du sjekke ut bildene av den helelektriske utgaven av Astra, en modell som ble introdusert så langt tilbake som i 1991:
Les også: