Aston Martin får tilgang til Mercedes-teknologi

I bytte mottar Mercedes-Benz flere aksjer av Aston Martin.


Det er plenty av kryss-eierskap i bilverden, og det er stor konkurranse om å eie aksjer i andre merker.

Et eksempel er Daimler, hvor to kinesiske rivaler kjemper en svindyr kamp. Geely, eierne til Volvo, eier nærmere 10 prosent, noe som har falt BAIC tungt for brystet. For det er nettopp disse som faktisk samarbeider med Mercedes i Kina, så de har også kjøpt seg opp i den tyske gigantgruppen.

-->
En annen ting som kanskje er litt overraskende er at Mercedes-Benz faktisk eier en liten del av Aston Martin, mer bestemt 2,6 prosent av aksjene.

Bakgrunnen er dog ikke like overraskende, for mange har fått med seg at Aston Martin har tilgang på V8-motorer fra Mercedes-AMG. Denne avtalen ble inngått i 2013, og Mercedes fikk da aksjer som betaling.

Opprinnelig var dette 5 prosent av alle aksjene, men etter flere nye investeringsrunder i regi av Aston Martin har eierandelen nå falt til 2,6 prosent.

Men snart øker denne ‒ betydelig.

Aston Martin har slitt voldsomt den siste tiden, og covid-19 har ikke akkurat dempet presset på den britiske produsenten. Problemet er ganske så innlysende; de må selge mange flere biler.

Den første som skal sørge for massesalg er SUV-modellen DBX, som opprinnelig var ment som en elbil og deretter planlagt som en hybrid.

Men begge disse planene måtte Aston Martin gi opp, og den har nå ankommet som en ren bensinbil. Ja, utstyrt med V8 fra Mercedes-AMG.

Ikke en optimal utvikling i disse elektrifiserte tidene, men DBX er uansett Astons første «vanlig» bil med mer potensiale enn de rene sportsbilene de lager. De jakter åpenbart etter en lignende effekt som det Porsche fikk da de lagde Cayenne i 2002 ‒ SUV-modellen som er kjent for å ha «reddet» Porsche.

Problemet for Aston Martin er at på samme tid som de taper milliarder av kroner, går utviklingen så raskt framover at de må pøse på med midler om de skal holde tritt. Midler de strengt tatt ikke har, så britene er i en uheldig spagat.

Men Aston Martin har ikke sett dette som et problem, men heller en utfordring. Og nå får de altså hjelp til å løse dette av en gammel partner.

Mercedes er villig til å dele sin teknologi, men det koster. I retur kan de nemlig enda opp med å eie aksjer tilsvarende rundt tre milliarder kroner. Avtalen sier at Mercedes maksimalt kan ende opp med å eie 20 prosent av aksjene i Aston Martin.

Det Aston Martin trenger er elektrifiserte drivverk, både til hybrid og rene elbiler, samt programvare for å styre drivverket. Og det har som kjent Mercedes, som tilbyr både hybrider og elbiler.

Det britiske merket prøver altså å snu den negative utvikling de har vært inne i en periode, og for seks måneder siden fikk de en ny sjef som noen kanskje trekker kjensel på.

Lawrence Stroll ble «kjendis» etter dokumentaren på Netflix som følger innsiden av formel 1-sirkuset, og der framstår nordamerikaneren som en streng teameier. Og er det noe Aston trenger, er det en streng sjef.

Stroll investerte selv tungt i Aston Martin tidligere i år, og overtok også som styreleder og dermed toppsjef.

Han har skiftet ut ledelsen og fått inn nye investorer, og altså halt i land en ny avtale med Mercedes sammen med den nye administrerende direktøren Tobias Moers. Han kom fra, ja, nettopp Mercedes-AMG.

Målet til Aston Martin er å selge 10.000 biler innen 2025, og med tilgang på teknologi i verdensklasse rundt elektrifiserte drivverk skal det nå satse enda mer på hybrider og elbiler.

Eksakt hvilke modeller som kommer i tiden framover er ukjent, men Aston Martins første elbil blir en helelektrisk versjon av Rapide kalt Rapide E.

Den nye fabrikken i Wales som produserer DBX er i tillegg spesialtilpasset elbiler, så vi kan nok forvente oss mye spennende fra Aston Martin i årene som kommer ‒ akkurat som vi også kan fra Mercedes.

Les også:

Les mer om:

Nyheter