Annonse
Hjem Elbiler Årets bil får økt rekkevidde

Årets bil får økt rekkevidde

Jaguar har fiklet med programvaren til I-Pace, og resultat skal være opp til 8 prosent bedre rekkevidde.

Jaguar I-Pace kan skryte av noe ingen andre biler kan, nemlig en historisk trippel når det kommer til bilkåringer.

Den er kåret til både året bil i Europa, årets bil i verden og årets vakreste bil, en trippel ingen andre noensinne har tatt.

I-Pace er også kåret til årets bil i Norge og Tyskland, samt dratt inn en rekke andre priser.

Det er altså en populær bil, og nå blir den kanskje enda bedre likt.

Saken fortsetter under Annonsen

Jaguar har nemlig flikket på programvaren for bilen, noe som skal gi den enda bedre rekkevidde.

Bakgrunnen er at det britiske merket opprettet en egen elektrisk racingserie kalt I-Pace eTrophy i 2018, hvor racingutgaver av elbilen konkurrerer mot hverandre i forbindelse med formel E-rundene.

Racerbil-utgavene er langt mer ekstrem enn gateversjonen, og viktige ting som utvikles rundt løpsbilene er holdbarheten og varmesystemene til batteriet samt momentfordelingen på AWD-systemet. Alt dette for å øke effektiviteten.

Jaguar sier at de i tillegg har analysert data med over 80 millioner kilometer kjøring rundt om i verden, og målet er at systemene skal yte optimalt og være mest mulig effektive.

Alt dette har nå ført til en systemoppdatering for programvaren.

‒ Jaguar I-Pace eTrophy har generert store datamengder som vi skal analysere, og kunnskapen fra racerbanen blir nå implementert på kundenes biler slik at de får enda bedre kjøreopplevelser, sier Stephen Boulter, utviklingssjef til I-Pace.

‒ De nye programvareoppdateringene gir drivlinjens styresystemer økt effektivitet og gir I-Pace-førerne muligheten til å kjøre enda lenger på én enkelt lading uten å måtte endre på maskinvaren. Dette er virkelig et bevis på at bilen blir bedre med alderen.

I-Pace har et batteri på 90 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer.

Jaguar sier at oppdateringen ikke forandrer på den offisielle rekkevidden, men at den i realiteten vil gi opp til 8 prosent bedre rekkevidde ‒ rundt 20 kilometer mer.

Dette er endringer fra e-Trophy-serien:

  • Firehjulsdrift (AWD): Endringer på momentfordelingen mellom motorene foran og bak leverer økt effektivitet under kjøring med ECO-modus. Systemet vil fortsatt levere permanent AWD.
  • Temperaturstyring: Forbedringer av varmestyringen utnytter Active Vanes-systemet enda bedre, og lukker vanes oftere for å optimalisere aerodynamikken.
  • Batterikapasitet: Oppdateringene lar batteriet kjøre på lavere ladestatus enn tidligere uten at dette påvirker kjøreegenskapene, holdbarheten eller ytelsen.

Andre endringer fra dataanalysen inkluderer:

  • Regenerativ bremsing: Bilens bremser regenererer energi mer effektivt ved høy ladestatus, og energigjenvinningen har økt ved lavere hastigheter for å optimalisere effektiviteten og rekkevidden.
  • Beregning av rekkevidde: Endringer av algoritmen for beregning av rekkevidden leverer mer nøyaktig og konsekvent beregning av bilens rekkevidde samtidig som det legges mer vekt på førerens kjørestil.

Produsenten sier at de nå vil kontakte kunder for å gi de nærmere tidspunkt for programvareoppdateringen, som er gratis.

Den nye programvaren åpner også for framtidig trådløse oppdateringer av noen moduler, slik at kundene ikke trenger å ta bilen til et verksted for å motta disse.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker