Jaguar I-Pace kan skryte av noe ingen andre biler kan,
nemlig en historisk trippel når det kommer til bilkåringer. Den er kåret til både året bil i Europa, årets bil i verden og
årets vakreste bil, en trippel ingen andre noensinne har tatt.
dratt inn en rekke andre priser. Det er altså en populær bil, og nå blir den kanskje enda bedre likt. Jaguar har nemlig flikket på programvaren for bilen, noe som skal gi den enda bedre rekkevidde. Bakgrunnen er at det britiske merket opprettet en egen
elektrisk racingserie kalt I-Pace eTrophy i 2018, hvor racingutgaver av elbilen
konkurrerer mot hverandre i forbindelse med formel E-rundene. Racerbil-utgavene er langt mer ekstrem enn gateversjonen, og
viktige ting som utvikles rundt løpsbilene er holdbarheten og varmesystemene
til batteriet samt momentfordelingen på AWD-systemet. Alt dette for å øke
effektiviteten. Jaguar sier at de i tillegg har analysert data med over 80
millioner kilometer kjøring rundt om i verden, og målet er at systemene skal
yte optimalt og være mest mulig effektive. Alt dette har nå ført til en systemoppdatering for programvaren.
vi skal analysere, og kunnskapen fra racerbanen blir nå implementert på
kundenes biler slik at de får enda bedre kjøreopplevelser, sier Stephen Boulter,
utviklingssjef til I-Pace. ‒ De nye programvareoppdateringene gir drivlinjens
styresystemer økt effektivitet og gir I-Pace-førerne muligheten til å kjøre
enda lenger på én enkelt lading uten å måtte endre på maskinvaren. Dette er
virkelig et bevis på at bilen blir bedre med alderen. I-Pace har et batteri på 90 kWh, og har en oppgitt rekkevidde
på 470 kilometer. Jaguar sier at oppdateringen ikke forandrer på den
offisielle rekkevidden, men at den i realiteten vil gi opp til 8 prosent bedre
rekkevidde ‒ rundt 20 kilometer mer. Dette er endringer fra e-Trophy-serien:
- Firehjulsdrift (AWD): Endringer på
momentfordelingen mellom motorene foran og bak leverer økt effektivitet under
kjøring med ECO-modus. Systemet vil fortsatt levere permanent AWD. - Temperaturstyring: Forbedringer av
varmestyringen utnytter Active Vanes-systemet enda bedre, og lukker vanes
oftere for å optimalisere aerodynamikken. - Batterikapasitet: Oppdateringene lar
batteriet kjøre på lavere ladestatus enn tidligere uten at dette påvirker
kjøreegenskapene, holdbarheten eller ytelsen.
- Regenerativ bremsing: Bilens bremser
regenererer energi mer effektivt ved høy ladestatus, og energigjenvinningen har
økt ved lavere hastigheter for å optimalisere effektiviteten og rekkevidden. - Beregning av rekkevidde: Endringer av
algoritmen for beregning av rekkevidden leverer mer nøyaktig og konsekvent
beregning av bilens rekkevidde samtidig som det legges mer vekt på førerens
kjørestil.
tidspunkt for programvareoppdateringen, som er gratis. Den nye programvaren åpner også for framtidig trådløse oppdateringer
av noen moduler, slik at kundene ikke trenger å ta bilen til et verksted for å motta
disse. Les også:
- Subaru kopierer Volvos hårete mål
- Populære Focus i eksklusiv utgave
- Bergen med verdensrekord for elbiler